برای کاهش ورم زانو بر اثر ضربه و آسیب چه باید بکنیم؟

زانوها به راحتی در هنگام تصادف دچار آسیب دیده می‌‌شوند و به این ترتیب احتمال ورم زانو بر اثر ضربه بسیار زیاد است. این وضعیت آنقدر کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کرد. آسیب دیدگی زانو دلایل زیادی دارند اما آسیب دیدگی تروماتیک زانو می‌‌تواند باعث ناتوانی جسمانی شود. راه­هایی برای کاهش عوارض ورم زانو بعد از ضربه و تسریع در درمان آن وجود دارد که در این بحث به آن­ها پرداخته شده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت در کلینیک سلامت امید با شماره تلفن­‌ 09025804413 تماس حاصل فرمایید.

 منظور از تورم زانو چیست؟

تورم زانو به معنای پارگی یا آب آوردن زانو نیست، بلکه زمانی رخ می‌دهد که مایع در اطراف مفصل زانو جمع می‌شود. تورم زانو می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود و احتمال بروز آن در همه افراد و در سنین مختلف وجود دارد. در برخی موارد، تورم زانو با استفاده از داروهای ضد التهاب قابل درمان است، اما تورم زانوی مزمن و مقاوم ممکن است باعث آسیب دیدگی بافت، نرم شدن استخوان و تخریب غضروف شود. هرگونه آسیب دیدگی در استخوان، رباط، تاندون، بورس، منیسکوس یا غضروف زانو می‌تواند منجر به درد و تورم شود. برخی از نوع آسیب دیدگی‌های زانو می‌توانند باعث خونریزی در مفصل شوند. در صورتی که میزان خونریزی شدید باشد، احتمال وجود تورم قابل توجه در زانو، سفتی و کبودی نیز وجود دارد.

 علت آسیب دیدگی و ورم زانو بر اثر ضربه چیست؟ 

 

هرگونه ضربه یا آسیب دیدگی در ناحیه زانو باعث بروز درد می‌شود. در صورتی که پایانه‌های عصبی حساس به درد آسیب ببینند ساختار زانو دچار آسیب دیدگی شده یا ملتهب می‌‌شود و شما دچار درد خواهید شد. زانو به اشکال مختلفی در تصادفات خودرویی یا تصادف با موتورسیکلت آسیب می‌بیند. برخی از آسیب دیدگی‌های شایع زانو به علت تصادف عبارتند از شکستگی یا دررفتگی کشکک  آسیب دیدگی رباط صلیبی خلفی و پارگی مینیسک. معمولا این نوع آسیب دیدگی‌ها به علت وارد شدن ضربه به زانو به وجود می‌آیند. رایج ترین نوع آسیب دیدگی در تصادفات، زمی‌ن خوردن روی زانویی که خم شده است، چرخش زانو  و درمان افتادن روی یک سطح سفت و سخت است.

 چرا زانو پس از ضربه داغ به نظر می‌رسد؟ 

شما پس از ضرب دیدگی زانو علاوه بر درد دچار التهاب نیز خواهید شد. در صورتی که بافت دچار آسیب دیدگی شود سلول‌های ایمنی بدن فوراً به آن ناحیه هدایت می‌شوند تا باعث کنترل آسیب دیدگی شوند. این امر باعث تحریک سایر فرآیندهای فیزیولوژیکی مانند تجمع مایع و افزایش گردش خون در آن ناحیه خواهد شد. تجمع مایع در اطراف بافت آسیب دیده باعث ورم زانو بر اثر ضربه و افزایش سطح درد می‌شود زیرا بافت دچار آسیب دیدگی شده است و به این ترتیب پایانه‌های عصبی ملتهب می‌شوند. به علاوه تورم زانو باعث افزایش دما در اطراف محل آسیب دیدگی زانو می‌شود که این امر به گشاد شدن عروق خونی و افزایش گردش خون ارتباط دارد که این شرایط باعث قرمزی و التهاب زانو خواهد شد.

 سایر علل ورم زانو و آب آوردن آن چیست؟ 

سایر فاکتورهای که می‌تواند باعث بروز ورم زانو شوند به شرح زیر می‌باشد:

  • استئوآرتریت شایع ترین علت بروز ورم زانو است که به علت آسیب دیدگی غضروف بین مفاصل به وجود می‌‌آید و باعث می‌شود که استخوان‌ها روی هم ساییده شوند. این امر همچنین باعث بروز تغییرات شیمیایی در زانو می‌شود و یک محیط مناسب را برای آب آوردن زانو، التهاب زانو و احساس درد در این ناحیه ایجاد خواهد کرد.
  • بورس به کیسه‌های کوچک پر از مایع گفته می‌شود که از مفاصل محافظت می‌کند و گاهی اوقات دچار تورم می‌شوند و حجم مایع درون آنها افزایش پیدا می‌‌کند که این فرآیند باعث بروز تورم در زانو خواهد شد. در این شرایط مفصل دردناک می‌شود و اغلب صدا می‌دهد. گاهی اوقات بورس زانو دچار عفونت می‌شود و عفونی شدن آن باعث افزایش ورم زانو خواهد شد که این امر منجر به بروز قرمزی و افزایش دمای مفصل می‌شود.

 زمان بندی بروز ورم زانو پس از ضربه  

ورم زانو بر اثر ضربه یک علامت شایع است و افرادی که دچار ضربه می‌شوند باید کاملا دقت کنند و به زمان بندی بروز تورم زانو توجه نمایند زیرا این امر به تفکیک تورم با همارتروز و فیوژن زانو پس از ضربه کمک می‌کند. آیا زانو پس از ضربه دچار تورم می‌شود؟ سرعت بروز ورم زانو پس از ضربه چقدر است؟

  • فیوژن زانو که به سرعت طی مدت چند ساعت به وجود می‌‌آید به احتمال زیاد نشانه همارتروز است و مانع بروز خونریزی می‌تواند به عروقی ارتباط داشته باشد که در رباط صلیبی دچار پارگی شده‌اند یا به شکستگی استخوان درون کپسول مفصل ربط داشته باشد.
  • در صورتی که فیوژن زانو به آرامی و روز بعد به وجود می‌آید این احتمال وجود دارد که به سینوویت تروماتیک ناشی از پارگی می‌نیسک و ضربه شدید به زانو ارتباط داشته باشد.

ارزیابی زانو بر اساس سن بیمار و شدت فیوژن:

 اگر فیوژن زانو حاد باشد 

در صورتی که یک آسیب دیدگی تروماتیک در بیماران جوان به وجود بیاید احتمالاً مسئله پارگی رباط صلیبی، پارگی می‌نیسک و دررفتگی کشکک وجود دارد و در صورتی که آسیب دیدگی تروماتیک در بیماران مسن رخ دهد علت بروز فیوژن می‌‌تواند پارگی می‌نیسک، شکستگی کشکک، آسیب ‌دیدگی رباط یا آرتروز زانو باشد.

 اگر فیوژن مزمن باشد 

اگر فیوژن مزمن باشد علت بروز آن می‌تواند به استئوآرتریت، بروز التهاب، عفونت و تومور ارتباط داشته باشد.

  • قرمزی و داغی مفصل می‌تواند نشان دهنده عفونت یا التهاب باشد که در صورت بروز عفونت تخلیه مایع درون مفصل برای ارزیابی آن کاملا ضروری خواهد بود.
  • فیوژن مزمن خونی که در ضرب دیدگی یا تومورهای زانو شایع هستند.
  • کیست بیکر که می‌تواند نشان دهنده تومور درون مفصل باشد. این مایع به درون زانو و فضای بین تاندون‌های این ناحیه می‌کند.

درمان درد و ورم زانو بعد از ضربه و آسیب 

بهترین روش‌های درمانی برای بهبود درد زانو شامل چه مواردی است؟ 

روشهای درمانی درمان درد زانو

معمولاً درد و ورم زانو بر اثر ضربه طی مدت چند روز برطرف می‌‌شود اما می‌‌توان به کمک داروهای مسکن و ضد التهاب به کنترل این علائم پرداخت. شما می‌توانید با قرار دادن کمپرس سرد روی زانوهای خود به بهبود این وضعیت کمک کنید. این امر باعث بروز انقباض عروق خونی و کاهش تورم خواهد شد. استفاده از کمپرس یخ همچنین باعث بی ‌حسی موقت پوست می‌‌شود و این امر به کاهش درد کمک خواهد کرد که پس از حدود سه روز شما می‌توانید به جای کمپرس سرد از کمپرس گرم استفاده کنید تا عروق خونی گشاد شوند و مواد زائد و سموم تولید شده توسط بافت آسیب دیده را از زانو دور کنند. شما همچنین می‌توانید به انجام تمرینات ورزشی سبک و کششی زانو بپردازید. این امر به تقویت عضلات زانو و بهبود دامنه حرکات آن کمک خواهد کرد. آسیب دیدگی شدید زانو به روش‌هایی به غیر از این موارد نیاز دارد ممکن است شما به انجام عمل جراحی برای ترمیم پارگی رباط و تاندون، اصلاح ظاهر کشکک و پایدار کردن مفصل زانو نیاز داشته باشید.

برای کاهش ورم زانو بر اثر ضربه چه کارهایی باید انجام داد؟ 

کاهش ورم زانو بعد از آسیب

برخی از بایدها و نبایدهای کاهش ورم زانو بر اثر ضربه به شرح زیر می‌باشند:

  • به زانوی خود استراحت بدهید، از کمپرس یخ استفاده کنید، از بانداژ فشاری بهره بگیرید و زانوهای متورم خود را روی یک سطح مرتفع قرار دهید.
  • به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت به مفصل زانوی خود استراحت بدهید و از کار کردن و ورزش کردن یا انجام فعالیت جسمانی به مدت طولانی خودداری کنید. پس از کاهش سفتی مفصل باید دامنه حرکات زانو افزایش پیدا کند.
  • استفاده از بانداژ فشار یا جوراب واریس ممکن است باعث کاهش ورم زانو نشود اما در محدود کردن تورم زانو در هنگام انجام فعالیت جسمانی موثر است.
  • روزی سه تا چهار بار و هر بار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از کمپرس یخ استفاده کنید اما هرگز آن را به طور مستقیم روی پوست خود قرار ندهید.
  • پای خود را روی چند عدد بالش یا یک چهارپایه قرار دهید تا از میزان گردش خون در آن ناحیه کاسته شده و تورم آن کم می‌شود.
  • به انجام تمرینات ورزشی سبک و پردازید تا از سفتی مفصل زانو جلوگیری شود.
  • اگر زانوی شما ناپایدار شده است برای راه رفتن از وسایل کمکی استفاده کنید تا زمین نخورید.
  • از استراحت دادن بیش از حد به زانوی خود اجتناب کنید زیرا هر چه حرکت زانو کمتر باشد ریسک بروز آتروفی عضلات زانو و کاهش دامنه حرکات آن افزایش خواهد یافت. با پزشک خود در این رابطه صحبت کنید زیرا در این شرایط انجام دادن برخی حرکات زانو ممنوع است. در صورتی که درد زانوی شما بدتر شده و حتی علیرغم استراحت کردن، دارو درمانی و ورزش بهبود پیدا نکرده است باید به پزشک مراجعه کنید. ممکن است پزشک درخواست انجام عکس برداری از ساختارهای زانو را بدهد تا به ارزیابی فاکتورهای بپردازد که ممکن است باعث بدتر شدن وضعیت زانو شوند.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟ 

در اکثر موارد التهاب زانو، آب آوردن و تورم زانو به صورت خفیف تا متوسط با مراقبت در منزل بهبود پیدا می‌کند اما در صورت بروز موارد زیر باید به پزشک مراجعه کرد:

  • ناتوانی در صاف یا خم کردن زانو
  • ناهنجاری در زانو یا تورم شدید
  • درد شدید در زانو
  • ناتوانی در راه رفتن یا احساس بیرون زدگی زانو
  • تورم داغی و قرمزی زانو
  • تب بالا
  • تورم زانو بیش از سه روز

جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت در کلینیک سلامت امید با شماره تلفن­‌ 09025804413 تماس حاصل فرمایید.
مقالات مرتبط

88 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام خسته نباشیدپسرمن ۱۲ سالشه برااثرضربه کمی پایین ترازکشک ورم داشت تقریبا۴۰روزهست ولی متاسفانه مقداری ازورم مونده خواهش میکنم چکارکنم چون اعصابم خراب شده که نگاه پاش میکنم

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ ۰۶:۰۰

      سلام وقت بخیر بایستی که حتماً عکس رادیوگرافی از ایشون تهیه بشه و در کنار اون فیزیوتراپی تخصصی برای زانو انجام بدیم که بتواند در کاهش ورم و آسیب کمک کنیم

      تعیین وقت
      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
      • سلام من دیشب از روی متور که پایین آمدم پام پیچ خورد و زانو صدا کرد. اما صبح ورم زیادی در قسمت بالای زانو رخ داد، پام رو که حرکت میدم به داخل درد نداره اما به بیرون چرا، و حتی خیای سخته که پام رو بتونم حرکت بدم به حد جهتی، ولی صبحش رفتم پیش دکتر. بهم گفت احتمالا ریمیسک یا ربات پاره شده و باید بری خونه تا ۱۰ روز استراحت کنی، که ورمش خوب بشه، بعد ام ار آی بگیریم که ببینیم چه کار کنیم.ایا با نظر این دکتر موافقید؟
        من الان استرس دارم، و بی طاقت شدم.

        پاسخ
        • دکتر بهنود صمدی
          ۷ دی ۱۳۹۹ ۰۶:۰۶

          با توجه به توضیحات شما احتمال بسیار زیاد پارگی منیسک ایجاد شده است که برای کاهش ورم باید دارو استفاده کرده و فیزیوتراپی انجام شود در صورتی که غذای برطرف شد نیاز به اقدام دیگری نیست اما اگر علایم باقی بود باید ام آر آی تهیه شود

          ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

          پاسخ
          • دقیقا مال منم همین طور ورم کرده یه خورده بیشتر کار بکشم زانوم داغ میکنه زانو من داخل جمع میکنم درد میکنه ولی راست کنم نه اگه زیادی سفت راست کنم کلا ساق پام درد میگیره پشت زانوم زیر زانوهم باد کرده میشه بگید چی شده

          • دکتر بهنود صمدی
            ۹ اسفند ۱۳۹۹ ۱۳:۱۱

            آسیب به ساختار های داخلی زانو وارد شده که با فعالیت ها آنها را تحت تاثیر می گذارید و التهاب ایجاد می شود. نیاز به معاینه بالینی و تهیه ام آر آی از زانو می باشد

            ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

  • سلام، یک جسم سنگین افتادروپام (عکس شکستگی نداشت) ولی بعدازچندروز استراحت مجبور بودم سرکاربرم وکمی رانندگی کنم، بالای کشکک زانوم ورم زیادی کرده چکارکنم؟

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۲۱

      با توجه به شرایطی که توضیح دادید بهترین راهکار این هستش که برای شما دارو تجویز شده و یک دوره فیزیوتراپی انجام شود در صورتی که با این روش‌ها درمان شدید نیاز به اقدامات بیشتری نیست اما در صورتی که درمان نتیجه نداد باید حتما ام آر آی برای شما تهیه شود

      تعیین وقت
      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
      • حدیثه صفری
        ۱۶ آذر ۱۳۹۹ ۰۳:۵۹

        سلام دخترمن دراثرزمین خوردن زانوی راست ورم کرده وخونریزی کرده دکترارتوپدخونش راکشیده یک هفته اتل بسته وهنوزراه نرفته دارومصرف نمیکنه اشکال نداره

        پاسخ
        • دکتر بهنود صمدی
          ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ۰۶:۰۰

          باید‌ بعد از باز کردن گچ بلافاصله فیزیوتراپی تخصصی شروع شود تا دچار مشکل در عضلات و مفصل نشوند

          ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

          پاسخ
        • سلام من ۱۴ سالم امروز داشتم با اسکوتر میرفتم که خوردم زمین و دردی احساس کردم الان که اومدم خونه بهد ۱ ساعت ۱ ساعت و نیم دردش بیشتر میشه و ورم کرده چیکار کنم؟

          پاسخ
          • دکتر بهنود صمدی
            ۲۲ دی ۱۳۹۹ ۰۵:۳۹

            باید سریع تر معاینه شده و عکس رادیوگرافی تهیه شود
            به پای خود فشار نیارید و زیاد وزن نندازید

            ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

  • سلام وقت بخیر
    پسرم ۱۳ ساله هست امروز ظهر زانوش به دیوار خورده و بعد ۵دقیقه ورم زیادی کرده و خم راست نمیشه لطفا جوابم بده چیکار کنم

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۲۳

      با توجه به شرایطی که توضیح دادید باید سریعاً معاینه شده و این ورم‌زانو کنترل شود که کنترل آن با روش‌های مختلف می‌تواند باشد دارو درمانی فیزیوتراپی و حتی تخلیه این ورم با کمک تزریق تخصصی و بررسی دقیق ترین مایع باید انجام شود

      تعیین وقت
      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
      • سلام و خسته نباشید به کسایی که در این راه زحمت کشیدن.من داخل فوتبال ربات پام خون ریزی کرده و الان ۴ ماه هستش که بهتر شده ولی هنوز ورم داره باید چیکار کنم تا ورم زانوم از بین بره؟

        پاسخ
        • دکتر بهنود صمدی
          ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ۱۱:۵۲

          برای درمان کرم باید تزریق در مفصل انجام شده و پس از آن جلسات فیزیوتراپی انجام شود

          پاسخ
          • سلام وعرض خسته نباشید من یک سال پیش باموتور تصادف کردم ودرشت نی ساق پای من شکست وبرای درمان ان از پلاتین استفاده شد ودر حین شکستگی درشت نی ساق پا یه تیکه اززیر زانوی من هم شکسته شد ودکتر تیکه رابه زانوی من گذاشت ومن پلاتین راهم دراورده ام حالا سوال من اینه وقتی باانگشت به زیرزانوم دست میزنم یه حالت گلوله مانند هست میخام بدونم که این حس از عوارض شکستگی یه تیکه زیر زانوی من بوده

          • دکتر بهنود صمدی
            ۷ دی ۱۳۹۹ ۰۵:۵۹

            بله می تواند از برجستگی های شکستگی باشد

  • فرهاد پیرمانی
    ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ ۲۰:۰۹

    سلام . من از دو تا پله سقوط کردم و روی کشک زانویم ضرب دید . شب اول در بیمارستان اختر رادیو گرافی کردیم و شکستگی دبده نشد ولی بعلت تورم شدید ، دکلر سونوگرافی prp جهت تشخیص علت تورم یا فیوژن و خونریزی یا هماتوم نمود .
    در سونوگرافی کلیه اجزا زانو سالم تشخیص داده شد و مقداری تورم و خونریزی و کبودی زیر جلدل در ناحیه بین کشکک و پوست روی زانو .
    خود زانو هیچ عارضه ای نداره و فعالیت طبیعیه . ولی تورم روی کشکک که از روز دوم همراه با خونمردگی بود هنوز بعد از یک هفته کم نشده و اگر هم کم شده ناچیز بوده . چقدر معمولا این تورم باقی میمونه

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۲۰

      قلم برای درمان این شکل از تورم در پی آسیب به زانو باید حتماً فیزیوتراپی تخصصی انجام شود و در کنار آن تزریق گاز اوزون را هم می توان انجام داد

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام من پایین کشککم به لبه پله خوردبعد از چند ساعت بالاش ورم کرده نمی توانم پامو خم کنم درد نداره حالا باید چکار کنم

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۱۵

      باید سریعا معاینه شده و درمان این التهاب زانو انجام شود

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
      • محمدطاها
        ۴ مهر ۱۳۹۹ ۲۳:۰۵

        من 60 روز تصادف کردم هنوز زانوم ورم داره دیدم داره 17جلسه هم فیزوتراپی رفتم ورمش هنوزته نرفته زانوهمم هنوز درد داره.باتشکرازشماباتشکرازشما

        پاسخ
        • دکتر بهنود صمدی
          ۸ مهر ۱۳۹۹ ۰۹:۰۹

          لطفا تصویر ام ار ای را در واتس اپ09107803155 ارسال نمایید.

          با توجه به اینکه فیزیوتراپی موثر نبوده می توان تزریق گاز ازون انجام داد

          ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

          پاسخ
          • امین رضا خلیلی
            ۲۳ دی ۱۳۹۹ ۱۴:۱۸

            با سلام و تشکر از وقت ارزشمندتون،من ۱۹ سال دارم و امروز زانوی پای راستم به پایه ی چوبی میز یخورده کرد اولش درد شدیدی داشتم اما زود خوب شد و به راحتی می تونم پایم رو خم و راست کنم اما یک ساعت پس از حادثه که می خواستم بر زمین بنشینم زانویم تیری کشید و پس از دو دقیقه خوب شد می خوام ببینم آیا آسیب شدیدی دیدم یا با استراحت رفع می شود؟با تشکر فراوان

          • دکتر بهنود صمدی
            ۴ بهمن ۱۳۹۹ ۰۶:۳۹

            این آسیب های سطحی می باشند و پس از یک هفته برطرف می شود در صورتی که علایم برطرف نشد باید معاینه شده و عکس رادیوگرافی تهیه شود

            ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

  • سلام من چهارده سالم با یکی دعوام شد‌و با زانو‌ محکم زد پشت زانوم ‌اون موقع راحت راح میرفتم‌و‌پام خم میشد ولی حالا که یک روز گگذشته پام را نه میتونم صاف کنم نه میتونم خم کنم کمک کنید

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۸ تیر ۱۳۹۹ ۰۶:۱۲

      آسیب وارد شده به زانوی شما را بایستی که معاینه نمود و دارو برای آن تجویز کرد در صورتی که ورم داشته باشد باید حتما جلسات فیزیوتراپی آغاز شد شود

      02188801800

      پاسخ
      • ساناز قنبري
        ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ ۱۶:۳۰

        سلام پدر شوهرم زانوهاش زياد ورم داره درد داره يدفعه ايجور شده نه كار سنگيني كرده ابي شده زانوش مسكن هم استفاده كرده ولي هيچ ممنون ميشم كمك كنيد

        پاسخ
        • دکتر بهنود صمدی
          ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ۱۱:۵۷

          باید هرچه سریع تر بررسی شده و آزمایش های لازم برای ایشان انجام شود

          پاسخ
        • سلام ببخشید من خودم ورزش کارم زمستون که میشه درد زانوم زیاد میشه چیکار کنم چ

          پاسخ
  • سلام زانو ی من بر اثر بخورد در فوتبال اسیب دیده زانو به زانو شدم
    وقتی خم میکنم درد میاد و بر نقطه اسیب دیده دست میزنم هم درد میاد چکار کنم خوب بشه؟ ممنون

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ۰۴:۲۶

      باید حتما معاینه شده و ام ار ای تهیه شود. غالبا این موارد با دارو درمانی و فیزیوتراپی درمان می شود.

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
      • سلام در اثر افتادن روی زانو دچار پارگی تاندون خارجی زانو و شکستگی کارتیلیج زانو شدم درد و محدودیت در حرکت دارم آیا باید عمل کنم یا با فیزیوتراپی و استراحت بهبود پیدا میکنم؟مرسی از پاسخ

        پاسخ
        • دکتر بهنود صمدی
          ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ۱۱:۵۷

          در مورد این آسیب زانو باید بعد از دیدن مدارک پزشکی نظر دهم
          این موارد رو در واتس آپ ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵ ارسال کنید

          پاسخ
    • سلام من توفوتبال با یک نفر دیگه برخورد کردم وزانوم کبود شده حالا بعد ازدو روز کمی درد می کنه الان می تونم فوتبال بازی کنم یانه

      پاسخ
      • دکتر بهنود صمدی
        ۱۲ مهر ۱۳۹۹ ۰۸:۰۳

        بهتر هست فعالیت سنگین انجام ندهید تا این التهاب درمان شود حداقل دو هفته

        ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

        پاسخ
      • سلام وقت بخیر
        پسرم شش هفت ماه پیش باموتور تصادف کرده زانش ضربه خورده ازهمونموقع تا الان هرازگاهی زانوش ورم میکنه درد نداره دلیلش چی میتونه باشه ممنون

        پاسخ
        • دکتر بهنود صمدی
          ۱۷ دی ۱۳۹۹ ۰۷:۱۸

          بعد از اسیب به زانو باید ام ار ای تهیه شود تا ساختار های اسیب دیده مشخص شده و درمان شود. تصویر ام ار ای را در واتس اپ ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵ ارسال نمایید .

          ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

          پاسخ
      • سلام
        من یک مادر شیرده هستم
        دیروز براثر ضربه به کشکک زانوم بالای زانوم ورم کرده پام کامل خم نمیشه باید چکار کنم ممنونم

        پاسخ
        • دکتر بهنود صمدی
          ۴ بهمن ۱۳۹۹ ۰۶:۴۰

          با توجه به آسیب وارده باید حتما معاینه شده و عکس رادیوگرافی تهیه شود هرچه سریع تر

          ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

          پاسخ
  • سلام وقت بخیر،من اطراف کامل زانو براثرتصادف باموتور ورم خیلی بدی کرده بود تقریبا یک هفتس 3روز اول حتی نمیتونستم تکونش بدم دکتررفتم گفت کوفتگی شدیده الان ورمش90درصد خوابیده میتونسنم خم و راست کنم ولی کامل نه و کنار تو زانوم وقتی وایمیسم فشار میارم روش سوزش شدید میگیره شباهم کل پام درد میگیره بعضی وقتا این جای خوب شدن داره با استراحت؟

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۱۲ مهر ۱۳۹۹ ۰۹:۳۱

      باید حتما ام ار ای از زانو تهیه شود، آسیب به ساختار های زانو وارد شده است

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام دکتر زانو من از عید امسال بعد طناب زدن بدون نرمش درد گرفته و قسمتی ورم کرده سفت شده مراجعه کردم دکتر برام فیزیوتراپی نوشت تا ۱۰روزلیزر درمانی شدم که بعد از ۴ جلسه کاملا خوب شدم ادامه ندادم حالا بعد یک ماه دوباره زانوم به همون شکل برگشته بنظر تون چیکار کنم

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۱۲ مهر ۱۳۹۹ ۰۹:۰۷

      سلام با توجه به شرح حال می توان تزریق گاز ازون انجام داد به منظور بهبودی

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام من باموتور تصادف کردم و عکس ام ار ای که گرفتم نشون داد که رباط صلیبی بامنیسک پاره شدن والان زندگی خیلی برام سخت شده الان حدود چهارماه که خیلی اذیتم نمیخوام عمل کنم میشه بدون عمل دارویی یا حرکاتی وجود دارد برای ترمیم تو روخدا کمکم کنید

    پاسخ
  • سلام من چهارده سالمه تصادف کردم وزانوم باد کرده میتونم باهاش راه برم تا حدودیم بازو بسته میشه باید چیکار کنم

    پاسخ
  • سلام ۲۰روز پیش از پله افتادم زانوم دررفتگی داشت درمان کردم یکمم ترک داشت خوب شده ولی تاندوم زانوم کش اومده یکم ورم داره به راحتی نمیتونم راه برم علتش چیه ممنون میشم توضیح بدید

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۸ مهر ۱۳۹۹ ۱۰:۳۵

      این مورد باید به کمک فیزیوتراپی تخصصی زانو انجام شود

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • مهیار غفرانی
    ۲ مهر ۱۳۹۹ ۱۲:۴۳

    سلام وقتتون بخیر
    بنده 12 روز پیش با دوچرخه زمین خوردم و پایین کشکک زانوم ضربه دید و به شدت باد کرده به بیمارستان مراجعه کردیم عکس گرفتن که شکستگی در کار نبود دکتر گفت باید سه هفته کمپرس گرم بذارم اگر ورم زانوم خوابید که هیچ ولی اگر نخوابید باید ساکشن کنیم و الان از 21 روز 12 روز گذشته حرکت زانوم خوبه ولی ورمش تغییری نکرده و واقعا نگرانم روزی 5-6 ساعت هم کمپرس گرم میزارم
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۸ مهر ۱۳۹۹ ۰۹:۲۲

      با توجه به اینکه این ورم مزمن شده است باید حتنا فیزیوتراپی شده و یا تزریق در مفصل انجام شود تا درمان شود

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید جلوی در دستشویی سر خوردم یک پایم داخل دستشویی یک پا با زانو چرخید خیلی در می‌کند بطوری که نمیتونم رو پایم بایستم وچرخندن پایم بدارد شدید است اما ن ورم کرده نه کبود شب تاصبح زرده تخم مرغ و زردچوبه زدم و سفت بستم ولی درد دارم لطفا راهنمایی کنید چکارکنم

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۸ مهر ۱۳۹۹ ۰۹:۱۱

      با توجه به اینکه درد دارید آسیب منجر به التهاب داخل مفصلی شده است و باید دارو تجویز شده و در مرحله اول فیزیوتراپی انجام دهید

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام من بالای زانوم وقتی داشتم فوتبال میکردم انگار چرخید و صدا داد رفتم دکتر گفت مشکلی نیست ولی الان و رم کرده ولی درد ندارم حالا باید چکارکنم

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۱۴ مهر ۱۳۹۹ ۰۵:۲۱

      برای کاهش ورم که ناشی از اسیب و التهاب ساختارهای داخلی زانو است باید دارو تجویز شده و فیزیوتراپی تخصصی انجام شود

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • امير حسين احمدي
    ۸ مهر ۱۳۹۹ ۰۷:۵۸

    سلام من ورزش كار بسكت بال هستم و زانوم از قسمت بالا ورم كرده راحت خم راست ميشه درد كمي در قسمت بالا داره و كمي ورم كرده است چه اقداماتي بايد انجام دهم

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۱۲ مهر ۱۳۹۹ ۰۷:۳۴

      با توجه به ورزش حرفه ای و علائمی که شرح دادید باید معاینه بالینی انجام شده و اقدامات درمانی انجام شود
      مزمن شدن این مورد باعث کاهش عملکرد در ورزش خواهد شد .

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • محمدرضا منصوری
    ۱۳ مهر ۱۳۹۹ ۱۵:۱۳

    با سلام خسته نباشید من ۱ سال پیس بود پام رو هوا پیچ خورد تو فوتبال و فردا صبحش نمیتونستم تکون بدم پامو ولی بعد از ۲ هفته بهتر شد و بعد از ۳ ماه فوتبال و دوباره ادامه دادم رفتم دکتر گفتن رباط پاره کردم ولی الان ۲ ماه بازی نمیکنم پام بعضی وقتا گیر میکنه سمت راست زانوی راستم و بعد از تکون دادن دوباره درست میشه
    ایا رباط من پارس

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ۱۲:۰۲

      بله احتمالا پارگی رباط را به همراه پارگی منیسک دارید که باید با ام آر آی بررسی شود ، البته علایم خفیف است و شاید بتوان با دارو و فیزیوتراپی آن را کنترل و درمان کرد

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    قبلا از توجهتون سپاسگزارم;
    دیشب بچه ۴ سالم روی زانوی چپم نشست یهو طوری بلند شد که زانوم درد وحشتناکی حس کردمو گریه کردم امروز از خواب بیدار شدم هنوز موقع خم و راست کردن زانوم درد میکنه باید آروم اینکارو انجام بدم , لطفا راهنماییم بفرمایید برم دکتر یا اینکه منتظر بمونم خوب میشه?

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ۰۶:۱۰

      با توجه به شدت درد احتمال ایجاد التهاب در کپسول مفصلی هست که باید معاینه شده و دارو دریافت کنید که در صورتی که اثر دارو خوب نباشد باید ام آر آی تهیه شود

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • ثریا یزدان مهر
    ۱۴ آذر ۱۳۹۹ ۱۹:۱۵

    سلام .ببخشید آقای دکتر من درحین پیاده شدن از ماشین زانوم به درد ماشین خورد اولش داغ شد زانوم وبعد دردش شروع شد.شب این اتفاق افتاد.ثبح روز بعد دیدم قسمت بابای استخوان زانوم خیلی کبود شد.واز اون روز به بعدم خیلی درد دارم و نشست بلند شدن برام مشکل وبا درد همراهه.گاهی از درد بیارش گریم میگیره ک چرا نمیتونم درست بنشینم و بلند سم.ممنون میشم بهم بگید علت چیه وچیکار باید بکنم

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ۰۶:۰۵

      احتمال اسیب به کشکک زانو است که باید معاینه شده و عکس رادیوگرافی تهیه شود

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام خسته نباشین، من چند روز پیش از پله لیز خوردم افتادم و زانوم با ضرب خورد‌ به فلز، بلند که شدم پامو نمیتونستم زمین بذارم و خم کنم، دو ساعت کمپرس یخ گذاشتم ، موقع خم و راست کردن ناحیه ی ضرب دیده از داخل مثل فرو رفتن استخوان به پام درد داشت ، الان داروی شل کننده عضلات و مسکن ایبوپروفن استفاده میکنم کبودی روی کندیل خیلی کمه و ورم خیلی کم در اطراف کشکک زانو دارم ، پامو میتونم حرکت بدم ولی کلا استراحت میکنم و وقتی یکمی سرپا میمونم پا درد دارم، لازمه دکتر برم؟

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ۰۶:۰۳

      بله حتما با توجه به آسیب باید ام ار ای هم تهیه شود

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
      • سلام.من زانویم راعمل کردم وغضروفش آسیب دیده امروز خوردم زمین باهمان زانو حالازانویم ورم کرده ولی خم و راست میشه چه کارکنم

        پاسخ
        • دکتر بهنود صمدی
          ۷ دی ۱۳۹۹ ۰۶:۱۱

          باید حتما درمان شود ، این ورم به دلیل آسیبی است که وارد شده

          ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

          پاسخ
  • سلام خسته نباشین زانوی منم چند سال ورم کرده یعنی پام سر خورد افتادم زانوخورد به پله دکتر رفتم خوب نشد حتی ورزشم میکردم ولی اصلا تغییری نکرده به نظرتون چیکار کنم

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ۰۶:۰۲

      ام ار ای از زانو دارید که ببینم ؟
      در واتس اپ ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵ ارسال کنید

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید من دیروز صبح زانوی پای چپم چپ شد پ ولی هنو احساس میکنم ک زانوم ب طور کامل سرجای خودش برنگشته و درد شدیدی ک حتی نمیتونم پامو خم کنم خیلی نکرانم

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۷ دی ۱۳۹۹ ۰۶:۰۰

      التهاب در زانو ایجاد شده که باید دارو تجویز شود تا برطرف شود

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام وعرض خسته نباشید من یک سال پیش باموتور تصادف کردم ودرشت نی ساق پای من شکست وبرای درمان ان از پلاتین استفاده شد ودر حین شکستگی درشت نی ساق پا یه تیکه اززیر زانوی من هم شکسته شد ودکتر تیکه رابه زانوی من گذاشت ومن پلاتین راهم دراورده ام حالا سوال من اینه وقتی باانگشت به زیرزانوم دست میزنم یه حالت گلوله مانند هست میخام بدونم که این حس از عوارض شکستگی یه تیکه زیر زانوی من بوده

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۷ دی ۱۳۹۹ ۰۵:۵۹

      بله می تواند از برجستگی های شکستگی باشد

      پاسخ
      • سلام پسر چند ماه پیش با نوتور تصادف کرده زانوش آسیب دیده هراز گاهی ورم میکنه دلیلش چی میتونه باشه

        پاسخ
        • دکتر بهنود صمدی
          ۱۷ دی ۱۳۹۹ ۰۷:۱۸

          بعد از اسیب به زانو باید ام ار ای تهیه شود تا ساختار های اسیب دیده مشخص شده و درمان شود. تصویر ام ار ای را در واتس اپ ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵ ارسال نمایید .

          ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

          پاسخ
  • امیرمهدی لطف الله نژاد
    ۹ دی ۱۳۹۹ ۱۶:۰۴

    سلام
    من هفته پیش در فوتبال زانوم ضربه خورد و باد کرد و درد زیادی داشت الان دردش خیلی کم شده و بادش تقریبا خوابیده ولی وسط فصل هستیم و نمی تونم زیاد از تیمم دور باشم میشه کمک کنید چجوری در دو سه روز آینده درمانش کنم؟ یا حداقل راهی که خیلی سریع درمان شه

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۱۷ دی ۱۳۹۹ ۰۷:۱۹

      به منظور درمان باید معاینه انجام شده و ام ار ای بررسی شود

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
      • سلام وقت بخیر من خانمی 52ساله هستم دو تا پاهام ورم کردن عکس گرفتم دکتر هم دیده میگه ٱلتروز ه یه مدت کلسیم و دیگر قرص و ویتامین داد دردش ٱروم شد الان از تهران اومدم ساری امکان دارره ماله مرطوب بودن هوا باشه یا ن یک سوال دیگه مهره کمرم سه و چهار و پنج هم و حتی دنبالچه ام درد میکنه و نمیتونم زیاد بشینم تشک نشیمنگاه خریدم میشینم ولی راه میرم کمرو پاهام درد میگیره چیکار کنم

        پاسخ
        • دکتر بهنود صمدی
          ۹ اسفند ۱۳۹۹ ۱۳:۱۰

          در مورد پاها بله رطوبت و نوع فعالیت ها می تواند درد آن را تشدید کند . در مورد کمر نیز باید معاینه شده و ام آر آی تهیه شود تا بتوان نظر درمانی داد

          ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

          پاسخ
  • سلام زیر زانوی من دوماه پیش ضربه خورد با تیزی گوشه تخت، یه مقدار ورم کرد اما موقع تکون دادن درد داشت و در حالت عادی هم همینطور، رادیوگرافی شد و پزشکم گفتن مشکلی نیست فقط ۱۰ روز دراز باشه و مسکن و پماد تجویز کردن، اما بعد از دوماه وقتی خیلی خم میشه درد داره، لطفا بگید چیکار کنم تا کاملا خوب بشه، اینم بگم من خیلی رعایت کردم زیاد تکون نخوره، ممکنه اتروفی باشه؟

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۴ بهمن ۱۳۹۹ ۰۶:۴۲

      التهاب که ایجاد شده بوده به علت عدم درمان مزمن شده است و برای برطرف کردن آن باید فیزیوتراپی انجام شود

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام
    وقتتون به خیر
    من دیروز در حال پرش بودم که زانوم یه صدایی داد و احساس کردم از زیر زانوم به پایین منحرف شد و بعد با همون زانوم افتادم زمین
    چند ساعت بعدش پام شروع کرد به ورم کردن
    وقتی پام صاف هست درد نداره اما وقتی خمش می کنم درد می گیره
    به سختی هم راه میرم می خواستم بپرسم لازم هست به دکتر نشون بدم یا نه ؟

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۹ اسفند ۱۳۹۹ ۱۳:۱۱

      بله حتما باید معاینه شده و دارو دریافت کنید و ام آر آی از زانو تهیه شود . آسیب به ساختار های زانو وارد شده است

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام فوتسال بازی میکنم دیشب در حین بازی یه لحظه احساس کردم کنترل زانوم ازم خارج شد حالت تقریباپیچش داشت یه صدایی تق کرد یه چند دقیقه در داشتم بعدش خوب شد به بازیم ادامه دادم الان صبح ورم کرده زانومم یه کم خم میشه وقتیکه خم میشه درد داره بنظرتون چیکار کنم

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۲۰ تیر ۱۴۰۰ ۰۵:۳۴

      باید سریع تر دارو تجویز شده و جلسات فیزیوتراپی انجام شود
      و سپس در خواست ام ار ای داده شود

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام من دو هفته پیش ماشین به زانو راستم خورد و عکس که گرفتم گفت چیزی نیس
    ولی ورم کرده و کم هم نمیشه و از طرفی نمیتونم خم کنمش
    باید چیکار کنم؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Call Now Buttonتلفن نوبت دهی کلینیک