انواع زانو بند طبی: مراحل ساخت و قیمت بریس (ارتز زانو)

زانو بزرگترین مفصل در بدن انسان است و به همین علت نسبت به درد و جراحت بسیار آسیب پذیر است. فعاليت‌های فيزيکی از دویدن سبک گرفته تا کراس فیت می‌توانند شما را در معرض صدمات زانو،  پارگی رباط صلیبی زانو (ASL)، رباط صلیبی پشتی زانو (PCLs)، رباط جانبی داخلی زانو(MCLs) و يا پارگی غضروف زانو قرار ‌دهند.

استفاده از آرتزها و زانوبندهای مخصوص پیشگیری از آسیب، موجب پیش‌گیری از اسیب و کاهش شدت آسیب‌دیدگی رباط‌های مفصلی زانو در هنگام تحرک شده و به شما اجازه می‌دهد تا در فعالیت مورد علاقه خود شرکت کرده و از آن لذت ببرید. زانوبندهای با کیفیت طوری طراحی شده‌اند که با تقویت و گرم نگه داشتن مفصل زانو موجب کاهش درد می‌شوند.

زانوبندهای طبی کمک می‌کنند تا راستای قرارگیری زانو اصلاح شده؛ فشار را از روی مناطق آسیب‌دیده برداشته و عملکرد درست زانو را به ان باز می‌گردانند. استفاده از ارتز زانو یکی از معدود روش‌های غیرمخرب برای درمان درد و آسیب‌دیدگی زانو و یا رفع نیاز به عمل جراحی یا به تعویق انداختن زمان آن است.

استفاده از زانوبند طبی پس از جراحت یا جراحی زانو بسیار مهم است. استفاده از زانوبند نامناسب یا استفاده نادرست از زانوبند می‌تواند روند بهبودی را به تاخیر انداخته و یا باعث مشکلات بیشتری شود. در صورتی که یاد بگیرید از زانوبند خود به درستی استفاده کنید، می‌توانید مطمئن باشید که شانس خود را برای یک نتیجه موفقیت‌آمیز به حداکثر رسانده‌اید. متخصصین کلینیک توانبخشی و فیزیوتراپی امید بعد از معاینه دقیق بیمار و تجویز زانوبند مناسب می‌توانند به شما کمک کنند که روش استفاده درست از زانوبند خود را یاد گرفته و تشخیص دهید که ایا زانوبند برای شما مناسب هست یا نه. پزشکان همچنین می‌توانند به شما در بهبود نحوه راه رفتن، تحرک و قدرت پاها و زانوها کمک کنند تا در نهایت بتوانید استفاده از زانوبند را متوقف کنید. پزشک به شما خواهد گفت که چه زمانی می‌توانید استفاده از زانوبند را کنار بگزارید.

انواع آرتز زانو ( زانوبند طبی)


دو نوع اصلی آرتز زانو وجود دارد:

آرتزهای زانوی کاربردی 

البته که یک زانوبند کاربردی به اندازه رباط‌های طبیعی زانو کارآمد نیست. با این حال، می‌تواند به بیمارانی که دچار آسیب‌دیدگی  رباط هستند، کمک کند. مطالعات متعددی برای بررسی اثربخشی این زانوبندها انجام شده است. خلاصه ای از این مطالعات نشان می‌دهد که آرتزهای زانوی کاربردی تا حدودی از زانو در برابر فشارهای کم، محافظت می‌کنند. این بدان معنی است که وقتی نیرویی به زانویی اعمال می‌شود که با یک زانوبند کاربردی پشتیبانی می‌شود، زانو پایدارتر از زمانی است که از زانوبند استفاده نشده است.

نیروهایی که در این مطالعات بررسی شده‌اند می شوند بسیار ضعیفتر و کندتر از نیروهایی هستند که در طول مسابقات ورزشی بر زانو وارد می‌شوند. هنگامی که در طول یک ورزش سنگین آسیب‌دیدگی برای زانو اتفاق بیافتد، زانو تحت تاثیرنیروهای بسیار قوی‌ و پر سرعتی قرار می‌گیرد. متاسفانه، آزمایش این زانوبندها تحت این شرایط منحصر به فرد دشوار است. اثبات این که استفاده از زانوبندهای طبی کاربردی  در این شرایط منحصر به فرد مفید هست یا نه، دشوار است.

آیا باید از زانوبند طبی کاربردی استفاده کنم؟ 

شما باید در این مورد با پزشک خود صحبت کنید، زیرا این مساله بستگی به عوامل متعددی دارد از جمله این که:

  • کدام رباط‌ها آسیب دیده باشند ؟
  • شما در چه ورزشی شرکت می‌کنید؟
  • کدام برنامه توانبخشی را انجام داده‌اید یا قصد انجام آن را دارید؟

آنچه مشخص است این است که فیزیوتراپی، که شامل تقویت زانوست، عامل مهمی در بازگشت به ورزش پس از آسیب دیدگی رباط است. درمان و توانبخشی در مقایسه با استفاده از زانوبند طبی اهمیت خیلی بیشتری دارند. آرتز زانو ممکن است به جلوگیری از آسیب دیدگی مجدد زانو کمک کند، اما تاثیر ان چندان زیاد نیست، اگر اصولا تاثیری داشته باشد.

آرتزهای زانوی پیشگیری کننده 

آرتزهای زانوی پیشگیری کننده برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی زانو در ورزشکاران سالم طراحی شده‌اند. مطالعات متعددی برای بررسی میزان آسیب‌دیدگی ورزشکارانی که از زانوبندهای پیشگیری کننده استفاده می‌کنند نسبت به ورزشکارانی که از زانوبند استفاده نمی‌کنند انجام شده است.

مجددا شواهد مبهم هستند، زیرا تفاوت بسیار ناچیز است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که ورزشکارانی که ورزش‌های خاصی ( مانند فوتبال/ فوتبال امریکایی) را انجام می‌دهند در صورت استفاده از زانوبند پیشگیری کننده کمتر دچار آسیب رباط جانبی داخلی زانو می‌شوند. با این حال، تأثیر زانوبند پیشگیری کننده باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. عوامل بسیار مهمتری در تعیین احتمال آسیب‌دیدگی وجود دارند که عبارتند از:

  • نوع ورزشی که انجام می‌شود
  • موقعیت بازیکن
  • شرایط بازیکن
  • اندازه بدن بازیکن

پیشتر نگرانی‌هایی در این خصوص وجود داشت که زانوبندها ممکن است باعث تغییر جهت نیروها در زانو شوند و به همین دلیل زانوبندهای پیشگیری کننده ممکن است مشکل ساز باشند. با این حال، هیچ تحقیق علمی ثابت نکرده که آرتز زانو، در صورتی که به درستی بسته و استفاده شود، موجب افزایش میزان آسیب شود. به نظر می‌رسد که این زانوبندها بی‌خطر بوده و اثباتی بر این که میزان آسیب در زانو یا مچ پا را افزایش می‌‌دهند وجود ندارد.

چه زمانی باید از زانوبند پیشگیرانه استفاده کرد؟ 

  • در هنگام بلند کردن وزنه - بلند کردن وزنه باعث تاندونیت می‌شود که می‌توان از آن با استفاده از یک زانوبند با کیفیت جلوگیری کرد. به وزنه ‌بردارانی که وزنه‌های متوسط تا سنگین را بلند می‌کنند توصیه می‌شود که از یک زانوبند با کیفیت و مناسب که می‌تواند از کل زانو پشتیبانی کرده و از آسیب‌دیدگی جلوگیری کند استفاده کنند.
  • هنگام حرکت اسکات. اسکات زدن به خودی خود موجب اسیب دیدن زانو نمی‌شود، بلکه بیشتر تکنیک و نحوه اسکات زدن است که ممکن است برای زانو آسیب‌زا باشد.
  • زمان انجام تمرینات تک پا - تمريناتي که روی یک پا متمرکز هستند مانند راه رفتن لانژ و حرکت لانژ به جلو که مستلزم وارد آمدن فشار بیشتری بر یک زانو هستند.
  • زمان انجام حرکات ورزشی پر فشار– ورزش‌هایی مانند بسکتبال، فوتبال آمریکایی، فوتبال، کراس فیت و غیره، که مستلزم تغییر جهت ، پرش و بالا پریدن هستند . همچنین، فعالیت‌هایی که مستلزم وارد امدن ضربه‌های تکراری به زانو هستند مانند دویدن، دویدن در سرپایینی و یا دویدن روی پله‌ها.

خطرات ناشی از استفاده از زانوبند نامناسب 


اگرچه استفاده از زانو بند مهم است، اما اندازه و مناسب بودن آن نیز اهمیت دارد. اگر زانوبندی خیلی شل باشد ، به سمت پایین پا سر می‌خورد. این زانوبند  پشتیبانی کافی برای زانوی را فراهم نکرده و در صورتی که خیلی پایین برود، ممکن است خطرناک شده و باعث سکندری خوردن و زمین خوردن فرد شود.

زانو بندی که خیلی تنگ باشد نیز ممکن است برای شما مشکل ایجاد کند. هنگامی که زانو بند بیش از حد تنگ باشد، می‌تواند در گردش خون پا اختلال ایجاد کرده و یا ممکن است باعث گیر افتادن اعصاب  پا شود. این‌ مشکلات می‌توانند منجر به تغییر رنگ، تورم، یا بی حسی و سوزش پاها منجر شود.

روش‌های ساده‌ای برای این که تشخیص دهید ایا زانوبندی برای شما مناسب هست یا نه 


 

یکی از راه های ساده برای اطمینان از اینکه زانوبند مناسب و درستی را پوشیده‌اید یا نه، بررسی نمودار سایزی است که همراه با خود زانوبند ارائه می‌شود. از یک متر برای اندازه گیری دور ناحیه مفصل زانوی خود استفاده کرده و به نمودار مراجعه کنید تا بتوانید زانوبند مناسب خود را انتخاب کنید. افراد با هم متفاوت هستند، بنابراین حتما زانوبند را روی زانوی خود امتحان کنید، و در صورتی که زانوبندتان خیلی گشاد و یا تنگ باشد حتما پزشک یا فیزیوتراپیست  خود را مطلع کنید.

روش ساده دیگری برای اطمینان از مناسب بودن و درست بستن زانوبند ، استفاده از روش "دو انگشت" است. برای استفاده از روش دو انگشت، این مراحل را دنبال کنید:

  • زانوبند خود را پوشیده و بندهای ان را ببندید .
  • دو انگشت را خود را زیر یکی از بندها ببرید.
  • اگر دو انگشت شما نتوانند به خوبی زیر بند قرار بگیرند، ممکن است زانوبند بیش از حد تنگ باشد؛ بندهای زانوبند را کمی شل کنید و مجددا آزمایش را تکرار کنید.
  • اگر دو انگشت شما به راحتی زیر بند رفته و بتوانید انگشت سومی را نیز زیر بند قرار دهید، احتمالا بند را خیلی شل بسته‌اید. کمی بندها را تنگ کرده و ازمایش را تکرار کنید.
  • تست دو انگشت را برای تمام بندهای زانوبند تکرار کنید.

وقتی مطمئن شدید که تک تک  بندها به درستی بسته شده‌اند، کمی در اطراف راه بروید تا ببینید چه احساسی در زانوی خود دارید. اگر زانوبند با راه رفتن پایین بیاید ، خیلی شل است. لازم است بندها را محکم‌تر کنید و دوباره روش دو انگشت را امتحان کنید. اگر احساس درد، بی حسی یا سوزش در زیر زانوی خود داشتید، ممکن است زانوبند را بیش از حد تنگ بسته باشید. بندها را کمی شل کرده و ازمایش دو انگشت را تکرار کنید.

زانوبند ورزشی از چه جنسی ساخته شده است 


مهمترین چیزی که باید قبل از تمیز کردن ارتز زانوی خود بدانید ، این است که زانوبند شما از چه جنسی ساخته شده است. بیشتر زانوبندهای ورزشی از ترکیبی از فلز، پلاستیک، چرم، پارچه، و نئوپرن و در طرح‌های مختلف ساخته شده‌اند. بسیاری از زانوبندها ۱۰۰٪  از جنس نئوپرن هستند، و زانوبندهایی که حالت سخت و جامد دارند معمولا شامل قلاب و سگک و یا اجزای فلزی هستند که لای پارچه‌های پلاستیکی پیچیده شده‌اند. این به این معنی است که بسته به جنس اجزای هر زانوبند نیاز به روش‌های مختلفی برای تمیز کردن زانوبند می‌باشد.

۱۰۰٪ مش یا نایلون 

آرتزهایی که عمدتا از جنس نایلون یا پارچه مش (مش ظاهری شبیه پارچه توری دارد) هستند ، را می‌توان در ماشین لباسشویی انداخت. این به این دلیل است که هیچ چیزی در آن‌ها وجود ندارد که در اثر کمی آب گرم و یا چرخیدن، تاب برداشته و یا آسیب ببیند. فقط حتما از برنامه مخصوص شستشوی لباس‌های حساس استفاده کنید.

نئوپرن 

هر چیزی که از جنس نئوپرن باشد ممکن است در ماشین لباسشویی آسیب ببیند. اگرچه می‌توان یک قطعه بزرگ از جنس نئوپرن مانند یک لباس غواصی را با یک برنامه خیلی سبک لباسشویی شستشو کرد، اما اکثر ارتزهای ورزشی از جمله زانوبندها آنقدر کوچک هستند که بهتر و راحتتر آن است که زانوبند با کیفیت خود را با دست شستشو دهید.

پلاستیک و پارچه 

اگر زانوبند شما از ترکیبی از پلاستیک و پارچه ساخته شده باشد، باید در دستورالعمل استفاده از آن ذکر شده باشد که آیا استفاده از ماشین لباسشویی برای شستشوی آن مجاز هست یا نه. ترکیبی از گرما و فشار می‌تواند باعث شود پلاستیک پیچ و تاب خورده و تغییر شکل دهد، و این باعث می‌شود که زانوبند شما بی فایده و خراب شود، زیرا زانوبند شکل منحصر به فردی که برای مفصل شما مناسب بود را از دست داده است.

قطعات فلزی 

اطلاعات فراوانی در مورد تمیز کردن زانوبند با سرکه یا خیس کردن ان وجود دارد. با این حال، هرگز دو روش را همزمان با هم ( یعنی خیس کردن در سرکه) برای تمیز کردن زانوبند به کار نبرید ، به خصوص اگر در زانوبند از قطعات فلزی استفاده شده باشد. سرکه یک اسید ملایم است و می‌تواند باعث ایجاد خوردگی‌هایی هم در قطعات فلزی قابل رویت مثل سگک‌ها و هم در قطعات فلزی داخلی زانوبند شود و به این شکل شما دیگر نمی‌توانید از زانوبند خود استفاده کنید. اگر مطمئن نیستید که قطعات داخلی زانوبند شما فلزی هستند یا پلاستیکی ، از ماشین لباسشویی و سرکه استفاده نکنید.