آب آوردن زانو به چه معنا است؟ نگاهی به علل آب آوردن زانو و درمان آن

افیوژن زانو، یا آب آوردن زانو، به وضعیتی گفته می‌شود که در نتیجه آسیب به مفصل زانو، مایع درون آن تجمع می‌یابد. در شرایط طبیعی، مقداری مایع روان‌کننده درون مفصل زانو وجود دارد که حرکت زانو را تسهیل می‌کند. اما وقتی زانو آسیب می‌بیند، تجمع این مایع افزایش می‌یابد و باعث ورم، درد و التهاب می‌شود. عوامل مختلفی مانند آرتروز، آسیب غضروفی و روماتیسم می‌توانند باعث آب آوردن زانو شوند. بنابراین، پس از تشخیص، پزشک تلاش می‌کند تا این وضعیت را درمان کند. در مواردی که آب آوردن زانو به شدت نیست، استراحت، درمان دارویی و فیزیوتراپی می‌توانند موثر باشند. اما در موارد متوسط تا شدید، پزشک ممکن است مایع زانو را تخلیه کند تا فشار روی مفصل کاهش یابد. به طور کلی، افیوژن زانو قابل درمان و مدیریت است و در اکثر موارد، خطر جدی برای بیمار تهدیدی ندارد.

آب آوردن زانو یا افیوژن زانو چیست؟

آب آوردن زانو یا افیوژن زانو چیست؟

آب‌آوردن زانو یا افیوژن زانو اصطلاحی است که به تجمع آب در زانو اشاره می‌کند. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که مایع اضافی در داخل و دور مفصل زانو تجمع پیدا می‌کند. اگر مقدار مایع خیلی زیاد باشد، مفصل دچار ادم یا ورم می‌شود که نتیجه آن درد و ناراحتی شدید و همین طور محدودیت حرکتی است.

اگر بیمار دچار افیوژن زانو شود، باید دلیل بروز آن را بررسی کرد تا به برنامه درمانی مناسبی برسیم. اگر افیوژن زانو حاد باشد و زانو متورم شده باشد، احتمالاً ناشی از آسیب به زانو به دلیل استفاده بیش از حد از آن است. اما اگر این بیماری در طول زمان پیشرفت کند، بیشتر نشان‌دهنده یک بیماری زمینه‌ای است.

چرا افیوژن زانو رخ می‌دهد؟

چرا افیوژن زانو رخ می‌دهد؟

زانو شامل اصطلاحاً بورس‌های مختلفی است که ساختارهای کیسه‌مانندی هستند که از مایع مفصلی تشکیل شده‌اند. بورس‌ها بین پوست و بیرون زندگی‌های استخوانی قرار گرفته‌اند. برخی از این بورس‌ها با مفصل زانو در ارتباط هستند. تجمع مایع در فضای درون‌مفصلی و بورس‌های یک مفصل افیوژن نام دارد. افیوژن یا آب‌آوردن زانو می‌تواند از مایع مفصلی یا همارتروز تشکیل شود. افیوژن‌های کوچک و بدون علامت حتی در افراد سالم ممکن است اتفاق بیفتد. اما افیوژن‌های مفصلی بزرگتر نشان‌دهنده تروما، استفاده بیش از حد، عفونت، دلایل سیستمیک و تغییر در آرتروز است. این افیوژن‌های بزرگ هم‌چنین می‌توانند منجر به کیست حفره پوپلیتئال شوند. (منبع)

تروما و آسیب

تروما و آسیب

آسیب فیزیکی دلیل شایعی برای افیوژن مفصل خصوصاً در زانوهاست. آسیب‌های ناشی از تصادفات رانندگی، افتادن به صورت شدید، یا ضربات فیزیکی خیلی محکم می‌توانند منجر به افیوژن شوند. این آسیب‌ها همین‌طور می‌توانند استخوان، بافت‌های همبند (مانند تاندون و رباط) یا غضروف مفصل (مانند مینیسک) را هم درگیر کنند. استرس مکرر روی مفصل زانو نیز می‌تواند منجر به افیوژن شود. این نوع از آسیب ناشی از استفاده بیش از حد زمانی اتفاق می‌افتد که فرد حرکتی را مدام برای مدت طولانی تکرار کند و معمولاً با یک شغل یا ورزش حرفه‌ای مرتبط است.

درد، ورم، خشکی، و مشکل در کشیدن یا چرخاندن مفصل علائم شایع دیگر افیوژن ناشی از آسیب هستند.

انتخاب درمان آب آوردن زانو، به نوع جراحت و شدت آن بستگی دارد، در جراحت‌های خفیف‌تر مثل پارگی مینیسک و تاندون، استراحت، کمپرس یخ، فیزیوتراپی، استفاده از زانوبندهای طبی و تخلیه آب مفصل انجام می‌شود. در صورتی که جراحت شدید باشد ممکن است فرد نیاز به جراحی داشته باشد. در برخی موارد نیز تزریق اوزون برای تجزیه مایع اضافی موثر خواهد بود.

آرتروز

آرتروز

افیوژن زانو در افرادی که دچار آرتروز زانو هستند شایع است. در افرادی که زانودرد دارند و دچار آرتروزی هستند که رادیوگرافی نشان می‌دهد، از هر 10 نفر، 9 نفر شواهدی دال بر افیوژن در تصویر اشعه ایکس خود دارند، و 55 درصد دچار افیوژن متوسط تا شدید هستند. در بیماری آرتروز، افیوژن مفصل بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که آسیب مفصلی وسیعی وجود داشته باشد. (منبع)

علائم بارز آتروز زانو شامل درد، خشکی مفصل و سفتی زانو می‌باشد در اغلب مبتلایان دامنه حرکتی نیز کاهش یافته و مفصل زانو با درد و سختی حرکت می‌کند.

برای مبتلایان به آرتروز زانو، اگر افیوژن خفیف باشد، استفاده از زانوبند طبی، کامپرشن تراپی، کمپرس یخ، استفاده از داروهایی نظیر اسپیرونولاکتون می‌تواند موثر باشد. اما در موارد شدیدتر ابتدا بایستی مایع اضافی درون مفصل تخلیه شود و سپس فیزیوتراپی، تزریق پی‌آرپی و لیزردرمانی انجام شود. (منبع)

روماتیسم

روماتیسم

علائم شایع روماتیسم مفصلی، درد، التهاب، کاهش دامنه حرکتی زانو، حساسیت به لمس، خشکی و درد مفاصل به خصوص در صبح، دردهای عضلانی و بدشکلی مفاصل می‌باشند.

برای درمان این عارضه ابتدا فرد بایستی داروهای ضد روماتیسمی‌نظیر لفلونوماید، سولفاسالازین یا توفاسیتینیب مصرف نماید، البته این داروها تنها با تجویز پزشک قابل مصرف هستند. سپس با مهار شدن بیماری، تخلیه مایع اضافی بین مفصلی، فیزیوتراپی، لیزردرمانی، تزریق استروئید و سایر درمان‌های توانبخشی انجام خواهند شد.

عفونت

عفونت

عفونت می‌تواند ناشی از زخم بازی مثل پارگی عمیق یا جراحی تهاجمی ‌(مثلاً تعویض مفصل زانو) باشد. به علاوه، آرتریت سپتیک اکثراً توسط عفونت زانو ایجاد می‌شود. عفونت خون (عفونت سیستمی) گاهاً می‌تواند در یک مفصل خودش را نشان دهد و باعث ورم و افیوژن در درست همان منطقه شود (موضعی).

عفونت مفصل می‌تواند با علامت‌های دیگری همچون درد شدید، تب، التهاب، قرمزی و تورم همراه باشد. در صورت مشاهده این علائم بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه نمایید.

برای درمان آب آوردن زانو که از عفونت ناشی شده است، اولین گام درمان عفونت با آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی یا تزریقی است. سپس آب اضافی زانو تخلیه شده و درمان‌های توانبخشی نظیر فیزیوتراپی، لیزردرمانی، تحریک الکتریکی و... قابل اجرا خواهد بود.

بورسیت و تاندونیت زانو

بورسیت و تاندونیت زانو

افیوژن مفصل زانو همین‌طور می‌تواند به خاطر آسیب تنشی مکرر، بیماری‌هایی مثل بورسیت (التهاب کیسه پر از مایعی که مانند ضربه‌گیر در مفصل عمل می‌کند) و تاندونیت (التهاب غلاف تاندون یعنی جایی که عضله به استخوان می‌چسبد) اتفاق بیفتد، که شایع هم هستند.

التهاب بورسا یا تاندون زانو می‌تواند با درد، تورم و کاهش دامنه حرکتی همراه باشد. البته تشخیص التهاب و آسیب به تاندون و بورسا تنها با معاینه پزشک و عکس‌برداری انجام می‌شود.

برای درمان التهاب بورسا و تاندون که منجر به آب آوردن زانو شده است، پزشک ابتدا کمپرس یخ، کامپرشن تراپی و استفاده از زانوبندطبی را توصیه نموده و در صورتی که پیشرفتی حاصل نشود، فیزیوتراپی، درمان‌های دستی، لیزردرمانی و شاک ویو نیز به پروتکل درمانی اضافه خواهند شد.

سایر علل آب آوردن زانو

اغلب آسیب‌های متداول زانو باعث آب آورد زانو خواهند شد، اما موارد دیگری همچون:

  • نقرس
  • التهاب کیست بیکر
  • یا آترریت پسوریازیس
  • لوپوس
  • تومور در زانو

 نیز ممکن است باعث افیوژن زانو شوند که بسیار نادر هستند. برای درمان افیوژن مرتبط با هر یک از این موارد نیز بایستی ابتدا با نظر پزشک علت اصلی بیماری کنترل شود و سپس تخلیه آب زانو و درمان‌های فیزیوتراپی صورت گیرد.

ورزش‌های مناسب برای مدیریت آب‌آوردن زانو

نقش ورزش برای آب آوردن زانو عبارتست از:

  1. کمک به افزایش گردش خون برای ترمیم ورم
  2. بهبود سلامت فیزیکی و ذهنی
  3. به‌حرکت‌درآوردن مایعات مفصلی و روان‌کردن مفاصل
  4. بهبود انرژی و استقامت
  5. کمک به داشتن یک زندگی فعال و سالم

ورزش‌های مفصل زانو نمی‌توانند دلیل زمینه‌ای ورم و درد را درمان کنند. اما تقویت ملایم و ورزش‌های بازه حرکتی می‌توانند به بهبود توانایی‌های کارکردی زانو کمک کنند.

البته به خاطر داشته باشید که در هنگام انجام دادن این نرمش‌ها هرگز نبایستی احساس درد یا فشار در ناحیه زانو داشته باشید بنابراین در صورت احساس درد و ناراحتی ورزش را قطع کنید. همچنین نرمش‌ها بایستی تحت نظر و دستور متخصص طب فیزیکی انجام شوند زیرا ورزش خودسرانه ممکن است به سلامت زانوهای‌تان آسیب برساند.

برخی از این ورزش‌ها عبارتند از:

لغزاندن پاشنه به کمک حوله

لغزاندن پاشنه به کمک حولهلغزاندن پاشنه ورزش درمانی موثری برای آب آوردن زانو است که بازه حرکتی را با کشیدن عضلات روی ران شما بهبود می‌بخشد. برای انجام این ورزش، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. روی زمین یا تخت قرار بگیرید به طوری که پاهای‌تان کشیده و صاف باشد.
  2. حوله را به زیر ران‌تان حلقه کنید، درست در بالای زانوی دچار بیماری.
  3. در حالی که هر دو دستتان دو سر حوله را گرفته، پاشنه تان را به سمت باسن سر بدهید تا زانوی‌تان خم شود.
  4. به آرامی ‌حوله را بکشید تا خمش زانو را افزایش دهید.
  5. این حالت را برای 2 تا 3 ثانیه نگه دارید.
  6. پای‌تان را صاف سر بدهید.
  7. این حرکت را 10 بار تکرار کنید.

ست‌های عضله چهارسر ران یا Quad

ست‌های عضله چهارسر ران یا Quad

ست‌های عضله چهارسر ران یا Quad مشکل مایع مفصلی رقیق و آبکی شده را حل می‌کند. یعنی ویسکوزیته یا لزجت مایع مفصلی را افزایش می‌دهد، اصطاک مفصل را کم می‌کند، و درد را تسکین می‌دهد. برای انجام ست عضله چهار سر، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. روی زمین دراز بکشید به طوری که آن پایی که دچار بیماری است کاملاً کشیده و صاف شده باشد.
  2. زانوی دیگرتان را خم کنید و پای‌تان را صاف روی زمین قرار دهید.
  3. حوله کوچکی که حالت گرد و مچاله پیدا کرده را زیر زانوی دچار بیماری قرار دهید.
  4. زانوی‌تان را روی حوله فشار دهید، و عضلات ران‌تان را منقبض کنید.
  5. این حالت را برای 10 تا 15 ثانیه نگه دارید و بعد عضله را شل کنید.
  6. این حرکت را 10 بار تکرار کنید و کم‌کم آن را به سه ست متوالی در روز افزایش دهید.
  7. در حالت پیشرفته‌تر این نرمش، حوله را به جای زانو زیر مچ پا قرار دهید.

کشش همسترینگ

کشش همسترینگ

ورم باعث خشکی زانوها می‌شود. کشش همسترینگ این خشکی یا گرفتگی نامطلوب را در پشت زانو تسکین می‌دهد، که بازه حرکتی شما را افزایش داده و باعث بهبود انعطاف‌پذیری می‌شود. این مراحل را برای انجام کشش همسترینگ دنبال کنید:

  1. روی زمین یا تخت دراز بکشید به طوری که پاهای‌تان کاملاً کشیده شده باشد.
  2. پشت زانوی دچار بیماری را با هر دو دست بگیرید.
  3. پا را به سمت سینه‌تان بکشید و کم‌کم زانوی‌تان را به سمت آسمان صاف کنید تا احساس کشیدگی پیدا کنید.
  4. حالت کشش را برای 10 تا 20 ثانیه نگه دارید.
  5. زانو را خم کنید و پا را به سمت زمین پایین بیاورید.
  6. دو ست با 4 تا 5 تکرار را در روز انجام دهید.

تاب‌دادن همسترینگ در حالت ایستاده

تاب‌دادن همسترینگ در حالت ایستاده

تاب‌دادن همسترینگ در حالت ایستاده نوعی تمرین مؤثر برای افیوژن مفصل زانو است که به شما در ثبات زانو و تسکین گرفتگی عضلات جلویی زانو کمک می‌کند. این ورزش را به صورت زیر انجام می‌دهیم:

    1. بایستید و پاهای‌تان را به اندازه عرض لگنتان باز کنید.
    2. دستانتان را روی کمرتان یا یک صندلی قرار دهید تا تعادلتان حفظ شود.
    3. آرام آرام با زانوی دچار بیماری خم شوید، به طوری که پاشنه پا تا جای ممکن به سمت باسنتان نزدیک شود.
    4. این حالت را برای 2 تا 3 ثانیه نگه دارید و سپس عضله را شل کنید.
    5. این کار را 10 بار تکرار کنید.
    6. رفته رفته این ورزش را به سه ست 10 تایی پشت‌سرهم افزایش دهید.
    7. در حالت پیش‌رفته این ورزش، وزنه قوزک پا بپوشید (شبیه به جورابی هستند که وزن دارند).

تعادل با یک پا

تعادل با یک پا

تعادل با یک پا به شما کمک می‌کند تا تعادلتان را بهبود بخشید و عضلاتی که زانوی‌تان را ساپورت می‌کنند تقویت کنید. برای انجام تعادل یک پا، مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. صاف بایستید و پاهای‌تان را به هم بچسبانید.
  2. یک شیء پایدار مثل صندلی را بگیرید تا تعادلتان حفظ شود.
  3. یک پا را از روی زمین بلند کنید.
  4. این حالت را برای 10 تا 30 ثانیه حفظ کنید.
  5. پای‌تان را دوباره روی زمین قرار دهید.
  6. در حالت پیش‌رفته این ورزش، صندلی را صرفاً با یک دست برای حفظ تعادل بگیرید.

در صورت آب آوردن زانو، چه زمانی بایستی به پزشک مراجعه نمود؟

شما باید زمانی به پزشک مراجعه کنید که استراحت، مراقبت‌های خانگی، یا ورزش‌های درمان افیوژن زانو تأثیری در بهبود ورم مفصل زانوی شما نشان نمی‌دهند. اگر علائم زیر را داشتید، با پزشکتان تماس بگیرید:

  1. تب
  2. عدم توانایی در صاف‌کردن مفصل زانو
  3. قرمزی یا گرمی ‌دور زانو
  4. تغییر رنگ زیر زانو
  5. زانودرد شدید یا مداوم
  6. قفل‌شدن یا صدادادن زانو
  7. بی‌حس شدن یا گزگز زیر زانو
  8. عدم توانایی در قراردادن وزن روی زانو

تشخیص آب آوردن زانو

تشخیص آب آوردن زانو

پزشکتان خیلی دقیق زانوی شما را معاینه خواهد کرد، یعنی مفصل را لمس و بررسی خواهد کرد تا شدت بیماری و دلایل احتمالی آن را تعیین کند.

پس از معاینه زانو، پزشکتان احتمالاً آزمایشاتی را تجویز می‌کند تا ببیند دلیل افیوژن چیست.

این آزمایش‌ها اغلب عبارتند از:

  • سونوگرافی: این ابزار تصویربرداری غیرتهاجمی‌ از امواج صوتی برای نمایش استخوان و بافت‌های همبند به متخصصین استفاده می‌کند. می‌توان از آن برای تأیید آرتریت یا التهاب تاندون‌ها و رباط‌ها استفاده کرد. اما خیلی نسبت به روش‌های تصویربرداری دیگر در تصویرسازی بافت‌های نرم قوی نیست.
  • اشعه ایکس و سی‌تی اسکن (CT): هر دوی این روش‌ها از تشعشع یونیزه‌کننده برای ساخت تصاویر استخوان و بافت همبند استفاده می‌کنند. در سی‌تی اسکن، چند عکس اشعه ایکس با هم به صورت “برش‌های” سه بعدی یک بخش از بدن ترکیب می‌شوند. سی‌تی اسکن و اشعه ایکس اغلب بهترین گزینه برای تشخیص شکستگی‌های استخوان و آرتریت هستند.
  • ام‌آرآی (MRI): این روش تصویربرداری از میدان‌های مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر جزئی از بافت نرم کمک می‌گیرد. ام‌آرآی می‌تواند برای مشاهده غضروف، رباط‌ها، و سایر ساختارهای مفصلی مفید باشد (روش‌های دیگر خیلی در این موارد به اندازه ام‌آرآی قوی نیستند).
  • آنالیز مایع مفصلی: پزشکتان شاید بخواهد مایع را از درون یک مفصل ورم کرده تخلیه کند (یا اصطلاحاً آسپیره کند). این مایع (مایع مفصلی) با یک سوزن و سرنگ حین عملی به نام آرتروسنتز بیرون کشیده می‌شود. مایع مفصلی معمولاً شفاف بوده و بافتی شبیه به سفیده تخم‌مرغ دارد. هر گونه تغییر در ظاهر، بافت، رنگ، و ترکیب‌بندی این مابع می‌تواند به پزشک نشانه‌هایی را مبنی بر عامل به وجود‌آورنده افیوژن در مفصل نشان دهد.

در صورت درمان‌نکردن افیوژن زانو چه رخ خواهد داد؟

اگر افیوژن زانو را درمان نکنید، می‌تواند به عوارض زیر منجر شود:

  1. کاهش حرکت مفصل: تجمع مایع زائد می‌تواند بازه حرکتی زانو را محدود کند و مانع فعالیت‌های روزمره شود.
  2. درد مزمن: التهاب مزمن و تجمع مایع می‌توانند منجر به درد و نارحتی مزمن شوند.
  3. آسیب به غضروف: افیوژن مزمن می‌تواند منجر به تخریب غضروف و تشدید تخریب مفصل شود، خصوصاً در موارد آرتریت التهابی.
  4. پخش شدن عفونت: در موارد افیوژن زانوی ناشی از عفونت، عفونت می‌تواند در صورت عدم درمان به سایر قسمت‌های بدن سرایت کند.

چه عواملی باعث افزایش احتمال آب آوردن زانو می‌شود؟

عواملی هستند که می‌توانند شانس آسیب به زانو و علائم آن و از همه مهم‌تر، شانس بروز افیوژن زانو را افزایش دهند، مانند:

  • سن: شانس بروز مشکلات زانو به طور کلی با سن افزایش می‌باید.
  • برخی ورزش‌ها: ورزش‌های خاصی مثل کشتی، بسکتبال، و فوتبال می‌توانند باعث کشیدگی یا پیچ‌خوردگی زانوها شوند.
  • برخی مشاغل: نصابان موکت، باغبان‌ها، ایزوگام‌کارها، و سایر متخصصینی که باید روی زانوهایشان بنشینند بیشتر در معرض تجمع مایع در بورس‌های زانویشان هستند (بورسیت پیش‌کشکک).
  • وزن: اضافه‌وزن فشار مضاعفی روی مفاصل زانوهای شما گذاشته و می‌تواند باعث تخریب آن شود.
  • بیماری‌های زمینه‌ای: آرتروز و آرتریت روماتوئید می‌توانند منجر به مشکلات زانو شوند، که شانس آن با اضافه وزن افزایش می‌یابد.

پیشگیری از آب آوردن زانو

پیشگیری از آب آوردن زانو

افیوژن مفصل زانو همیشه قابل پیش‌گیری نیست، اما کارهایی هستند که می‌توانید برای کاهش چشم‌گیر شانس بروز آن انجام دهید:

  • وزنی داشته باشید که برای سلامتی‌تان مناسب است: کاهش وزن و حفظ وزن مناسبی که به حفظ سلامتی‌تان می‌کند می‌تواند تنش را از روی زانوها و نقاط انتهایی بدنتان بردارد.
  • برنامه‌های ورزشی کم‌خطر (شانس ضربه در آن‌ها پایین است) را دنبال کنید: اگر زانو، لگن یا قوزک‌درد دارید، از فعالیت‌های شدیدی مثل وزنه‌برداری و اسکوات‌های عمیق خودداری کنید.
  • از ورزش‌های مقاومتی برای تقویت عضلات مفصل استفاده کنید: سعی کنید از دستگاه کشش پا برای زانوهای‌تان یا کش‌های مقاومتی استفاده کنید.
  • عضلات را بکشید: قبل از ورزش یا در طول روز به آرامی ‌زانوهای‌تان را بکشید (خصوصاً اگر برای مدت طولانی پشت میز می‌نشینید).
  • مراقب مفاصلتان باشید: از زانوبندهای الاستیک حین ورزش‌های تماسی، طبیعت‌گردی، و سایر فعالیت‌های فیزیکی شدید استفاده کنید.
  • خیلی از مفصل بیش از حد کار نکشید: حواستان باشد که نباید بیش از اندازه از مفصلتان کار بکشید خصوصاً هر چقدر که سنتان بالاتر می‌رود. شاید بد نباشد که نوع ورزش‌هایی که انجام می‌دهید را تغییر دهید تا از مفاصلتان محافظت کنید (مانند تغییر دویدن به شنا یا دوچرخه‌سواری).
  • به بدنتان گوش دهید: اگر درد حاد یا مزمن پیدا کردید، خیلی زود با پزشک تماس برقرار کنید تا تحت درمان قرار بگیرید.

نتیجه گیری

وقتی زانوهای‌تان سالم هستند، مقدار کمی ‌مایع درونشان وجود دارد. این مایع به روان‌کردن مفصل زانوی‌تان کمک می‌کند تا روان حرکت کند و دردی نداشته باشد. اما گاهاً مایع زیادی درون و حول مفصل زانوی‌تان تجمع پیدا می‌کند. شاید زانوی‌تان بزرگتر از حد معمول یا بادکرده و ورم کرده به نظر برسد و شاید درد هم داشته باشد. اگر به زانوی‌تان آسیب بزنید یا بیماری زمینه‌ای داشته باشید که آن را درگیر کند، می‌توانید دچار تجمع مایع روی زانو شوید. پزشکتان می‌تواند زانوی‌تان را ارزیابی کند تا عوامل آن را شناسایی کرده و قدم‌هایی را به شما توصیه کند تا ورم و درد آن را کاهش دهید. به همین دلیل، اگر هر گونه ورم روی زانوی‌تان مشاهده کردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول

آیا افیوژن یا آب آوردن زانو بیماری جدی‌ای است؟

شدت افیوژن زانو می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. جدیت آن بستگی به عامل زمینه‌ای و میزان درگیری مفصل دارد.

آیا افیوژن زانو ممکن است خودبخود بهبود یابد؟

در برخی موارد، افیوژن خفیف شاید خودش با استراحت و مراقبت درست بهبود یابد. اما عوامل زمینه‌ای اغلب نیاز به درمان مشخص دارند.

آیا افیوژن زانو نشانه عفونت است؟

افیوژن زانوی شما می‌تواند نشانه عفونت باشد خصوصاً اگر همراه آن تب، لرز، و حرارت دور مفصل زانوی‌تان حس کنید.

در چه شرایطی مایع اضافی زانو تخلیه خواهد شد؟

زمانی که میزان مایع در مفصل، باعث درد، ناراحتی، و کاهش دامنه حرکتی شده باشد، معمولا در موارد خفیف تورم، تخلیه مایع انجام نخواهد شد. به علاوه، در صورتی که عفونت یا عامل دیگری باعث تجمع مایع در مفصل شده باشد، ابتدا عفونت درمان شده و سپس تخلیه انجام خواهد شد.

آیا می‌توانم با افیوژن زانو ورزش کنم؟

حتماً قبل از ورزش با افیوژن زانو با پزشکتان مشورت کنید تا از بدترشدن بیماری جلوگیری کنید. راهنمایی درست و مناسب در این مسئله ضروری است.

آرتروسنتز چیست؟

آرتروسنتز یا آسپیراسیون مفصلی جراحی‌ای است که در آن جراح از سوزن برای خالی‌کردن مایع اضافی از مفصل زانو استفاده می‌کند تا از آن برای تشخیص یا تسکین بیماری کمک بگیرد.

آیا افیوژن زانو دردناک است؟

درد گاهاً همراه با افیوژن مفصل (ورم مفصل) همراه است. شاید کمی ‌حساسیت در لمس یا درد عمیق احساس کنید. با پزشکتان درباره راه‌کارهای مناسب برای تسکین درد و ورم مشورت کنید.

چقدر ریکاوری افیوژن زانو طول می‌کشد؟

زمان ریکاوری بر حسب دلیل زمینه‌ای و شرایط بیمار متفاوت خواهد بود. موارد خفیف گاهاً تا چند هفته بهبود می‌یابند، اما موارد شدیدتر زمان برتر خواهند بود.

آیا جراحی برای افیوژن زانو لازم است؟

جراحی همیشه ضروری نیست. بستگی به دلیل و شدت بیماری دارد. خیلی از موارد را می‌توان با درمان‌های غیرجراحی مدیریت کرد.

آیا افیوژن زانو ممکن است بعد از درمان عود کند؟

بله، افیوژن زانو می‌توان در صورتی که عامل زمینه‌ای آن کاملاً برطرف نشده باشد، بازگردد. مدریریت درست و مراقبت‌های پس از درمان برای پیشگیری از عود بیماری ضروری هستند.

آیا تغییر رژیم غذایی می‌تواند به افیوژن زانو کمک کند؟

در بیماری‌هایی مثل نقرس، تعدیل رژیم غذایی می‌تواند به مدیریت افیوژن زانو کمک کند. توصیه ما مشورت با یک پزشک یا متخصص تغذیه است.

آیا افیوژن زانو می‌تواند قسمت‌های دیگر بدن را درگیر کند؟

خود افیوژن زانو محدود به مفصل زانو است، اما اگر درمان نشود (خصوصاً عفونت‌ها)، می‌تواند به طور بالقوه منجر به اثرات سیستمیک در کل بدن شود.

آیا افیوژن زانو در یک سری گروه سنی خاص شایع تر است؟

افیوژن زانو می‌تواند افراد را در هر سنی درگیر کند، اما شاید در افراد مسن‌تر به خاطر عواملی از قبیل آرتریت و فرسودگی مفصل شایع‌تر باشد.

آیا افیوژن زانو می‌تواند منجر به آسیب دائمی ‌مفصلی شود؟

اگر افیوژن زانوی مزمن درمان نشود می‌تواند در طول زمان باعث آسیب به مفصل شود، خصوصاً در موارد التهاب مزمن و یک سری بیماری زمینه‌ای خاص.

آیا افیوژن زانو می‌تواند علامت یک بیماری خودایمنی باشد؟

بله، افیوژن زانو می‌تواند با بیماری‌های خودایمنی‌ای از قبیل آرتریت روماتوئید در ارتباط باشد که باعث التهاب مفصل می‌شود.

چه مراقبت‌هایی بعد از کشیدن آب زانو نیاز است؟

توصیه می‌شود که استراحت کنید و زانوی‌تان را بالا بیاورید تا ورم آن کاهش یابد. همین‌طور یخ روی آن بگذارید تا درد و ورم کاهش پیدا کند. از مسکن‌های بدون نسخه طبق دستور استفاده کنید. فعالیت‌های‌تان را به طور موقت تعدیل کنید و سعی کنید یک بانداژ فشاردهنده بپوشید. آب به اندازه کافی بنوشید، حواستان به علائم عفونت باشد، و دستورات پزشکتان دقیق رعایت کنید تا به آسانی از این بیماری بهبود پیدا کنید.

آیا پیاده‌روی برای افیوژن زانو خوب است؟

نه همیشه، گاهاً ورم کم و بیش پس از پیاده‌روی کاهش می‌یابد اما برخی اوقات هم درد در طول روز تشدید می‌شود.

آیا باید افیوژن زانو را ماساژ داد؟

ماساژدادن زانو شاید به تخلیه مایع از مفصل کمک کند. شما باید با یک متخصص برای ماساژدادن و درمان‌های دستی مشورت کنید. برای این که خودتان ماساژ دهید، می‌توانید از روغن کرچک استفاده کنید و روی زانوی‌تان بمالید.

چه ورزش‌هایی در افیوژن زانو ممنوع هستند؟

از ورزش‌های تکانه‌ای مانند دویدن، پریدن، و بوکس پرهیز کنید. همین‌طور ورزش‌هایی مثل شمشیرزنی که جهش‌های روبه‌جلوی ناگهانی دارند و اسکوات عمیق ممنوع هستند چون استرس زیادی روی زانوهای شما قرار می‌دهند.

مقالات مرتبط

64 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • پسر من شانزده ساله است زانویش آب آورده دکتر میگه ازدواج فامیلی الان زانویش پایش حس دارد چکار کنیم

    پاسخ
    • دکتر محمد رضا امید ظهور
      ۲۱ آبان ۱۳۹۸ ۰۷:۱۷

      سلام برای این که بتوان تصمیم درمانی گرفت باید شرح حال دقیق بفرمایید و تصویر آزمایش و همچنین رادیوگرافی از زانو را به روئیت برسانید

      پاسخ
  • سلام پس از زایمانم ی زانوم ورم کرده رفتم دکتر گفت چون شیر بچه میدی هیچ دارویی نمیتوانیم تجویز کنیم الان بچه را از شیر گرفتم درد پام خیلی زیاد شده چه کنم

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۱۴

      باید تحت معاینه بالینی انجام شود تا علت آب آوردن زانو شامل مشخص شود در معاینات بالینی نیاز به تهیه آزمایش عکس رادیوگرافی و حتی ام آر آی می باشد تا علت التهاب ها در زانو شما مشخص شود و و درمان آن با توجه به این موارد پیش گرفته شود

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
      • سلام شیراز هستم دو هفته قبل آب زانوم توسط پزشک متخصص تخلیه شد دوباره درد برگشته پام سنگین شده و اصلا خم نمیشه لطفا بکید چکار کنم

        پاسخ
        • دکتر بهنود صمدی
          ۲۰ تیر ۱۴۰۰ ۰۵:۳۹

          باید با توجه به سن ، عکس رادیوگرافی و نتیجه آزمایش مایع داخل زانو برای شما تصمیم گیری کرد

          ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

          پاسخ
  • سلام
    من ۱۵ سالم هست زیر زانو دو زانویم
    پُف کرده
    باید چکار کنم
    خواهش میکنم جواب بدین

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۸ تیر ۱۳۹۹ ۰۶:۲۱

      باید حتما معاینه شده و ام ار ای تهیه شود تا بتوان تشخیص داد و درمان را درپیش گرفت

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام آقای دکتر .مادرم چند سالی هست درد زانو دارد بردیم دکتر .دکتر گفت زانوش آب اورده .اگه میشه به ما یه راه حلی بگید .دکتر گفتش باید بالیزر باید اب زانوش رو خارج کنیم که ما ترسیدیم .خیلی ممنون میشم یه راه حلی به ما بگید.

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۸ تیر ۱۳۹۹ ۰۶:۱۹

      توضیحات شما کلی است و نمی توان نظر دقیق داد باید سن بیمار را بفدمایید و در صورتی که عکس رادیوگرافی دارد ارسال کنید ولی در این شرایط به صورت کلی می توان با تزریق گاز ازون التهاب و ورم زانو را درمان کرد
      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
    • سلام خسته نباشید. پدر من 50 ساله هستند و دچار این مشکل شدن چن سال پیش رفتیم دکتر و گفتن ک رباط صلیبی پاشون پاره شده و پدرم به دلیل کار کردنش آسیب پاش بیشتر شد و الان روی زانوشون خیلی آب آورده و درد خیلی زیادی داره میشه لطفا راهنماییمون کنین ک چیکار کنیم .خیلی ممنونم🙏

      پاسخ
      • دکتر بهنود صمدی
        ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۵۶

        با توجه به ورم زانو آسیب موجود د سریع‌تر اقدامات لازم همچون تزریق دارو درمانی و فیزیوتراپی برای کاهش ورم انجام شود و پس از آن مطالعه و بررسی دقیق آسیب وارد شده به منظور ترمیم آن که می‌توان به کمک پی آر پی و یا آرتروسکوپی زانو انجام داد

        ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

        پاسخ
        • ۲۳ سالمه رفتم دکتر گفتن زانوم اب انداخته کپرس یخ میزارم با پماد دادن و یه سری ورزش ها. میخاستم بدونم با سنم چرا باید از الان زانوم آب بندازه و درد داشته باشم

          پاسخ
          • دکتر بهنود صمدی
            ۹ اسفند ۱۳۹۹ ۱۳:۱۹

            با توجه به اینکه التهاب فعالی دارید باید معاینه شده و ام آر آی تهیه شد تا بتوان درمان مناسب را انجام داد

            ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

    • سلام مامانم خیلی پاش درد میکنه رفتیم دکتر گفت آب آورده تا حالا دو بار آمپول زدیم اما بی تاثیر بود و کل پاش از ران تا نوک انگشتانش را میزنه تو رو خدا یه جواب و یه راه حل خوب بگید آخه سه سال پیش پاش آرتروز داشت بعد خوب شد تو رد خ ا خواهش میکنم 🙏🙏

      پاسخ
      • دکتر بهنود صمدی
        ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ۱۱:۰۴

        به منظور دریافت مشاوره دقیق تر اطلاعات زیر را در اختیار بگذارید؛

        ۱. سن بیمار
        ۲. شرح حال بیماری
        ۳. تصویر مدارک پزشکی
        ۴. اقدامات درمانی که تاکنون انجام شده و نتیجه آن
        واتس آپ ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵

        پاسخ
  • سلام من زانوم خرده به دروآب برداشته دکتررفتم هرچی داروخوردم خوب نشده چیکارکنم

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۸ تیر ۱۳۹۹ ۰۶:۱۰

      با توجه به شرح حال شما و ورم زانو بهترین راهکار برای شما تزریق به منظور کاهش التهاب و ورم در زانو و در کنار آن انجام جلسات مداوم فیزیوتراپی می باشد

      02188801800

      پاسخ
  • سلام خسته نباشین. من مادرم . زانوش ورم کرده و نمیتونه تکون بده.پیش دکتر رفتیم . امپول duro_medrol.40 تجویز کرد ..
    میخواستم بدونم که واسه اب زانو این امپول تجویز میشه؟
    قرص گلوگزامین500تجویز کرده

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۸ تیر ۱۳۹۹ ۰۶:۰۳

      این مورد کورتون می باشد که با هدف کاهش التهاب و ورم زانو تجویز شده است. می توان جایگزین ان از گاز ازون استفاده کرد که تاثیرگذاری مشابه را داشته و ضرری ندارد و در کنار آن فیزیوتراپی زانو به مدت ۶ جلسه انجام داد.

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
    • سلام دکتر من دو ماه پیش در فوتبال با رانوی راست خوردم زمین حال بعداینمدت کم کم دیدم زانوم ورم کرده اب اورده رفتم متخصص اب کشید سه روز بعد دوباره همانطور شد رفن دکتر ابش را کشید و این با یک امپول چرک خشک کن هم زد 50 ساله هستم درد ندارم فقط از این تورم که روی زانوم میشه میترسم راهنمای کنید

      پاسخ
      • دکتر بهنود صمدی
        ۱۲ مهر ۱۳۹۹ ۰۷:۳۵

        با توحه به شرح حال باید دارو تجویز شده، تزیق گاز ازن در مفصل انجام شود و بررسی هر هفته انجام شود

        ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

        پاسخ
  • سلام ببخشید من یه مدت میشه که قرص استروژن دونژگه مصرف میکنم بخاطر درآوردن رحم و تخمدانم .متوجه شدم که زانوم آب آورده .ممکن هست به خاطر مصرف اون قرص باشه؟

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۵۷

      این مورد بایستی که بررسی شده و آزمایش خون از شما تهیه شود تا علت‌های زمینه اگر دارد آن را درمان کنیم

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
      • سلام آقای دکتر پسرم ۱۵سالشه زیر زانوی پای راستش یک استخوان برامدگی داره مشکلش را میشه بگید

        پاسخ
        • سلام ببخشید پاهای شوهرم یک مدتی است زانو هاش ورم کرده از سه طرف ورم کرده از زانوهاش امپول هم تزریق کرده مشکلش چیه میشه بگید کارش هم سینگین ممنون

          پاسخ
          • دکتر بهنود صمدی
            ۱۴ مهر ۱۳۹۹ ۰۵:۳۱

            به منظور دریافت مشاوره دقیق تر اطلاعات زیر را در اختیار بگذارید؛

            ۱. سن بیمار
            ۲. شرح حال بیماری
            ۳. تصویر مدارک پزشکی
            ۴. اقدامات درمانی که تاکنون انجام شده و نتیجه آن
            ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵ واتس اپ

        • دکتر بهنود صمدی
          ۱۴ مهر ۱۳۹۹ ۰۵:۳۱

          سلام با توجه به سن باید بررسی شده و عکس رادیوگرافی از زانو تهیه شود

          ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

          پاسخ
      • سلام من الان40سالم هستش حدود4سال پیش آب زانوموکشیدم ولی چون منزل ماپله زیادداشت دوباره دردی که 4سال پیش قبل ازکشیدن آب زانوم داشتم رودارم بایدچیکارکنم

        پاسخ
        • دکتر بهنود صمدی
          ۷ دی ۱۳۹۹ ۰۶:۰۵

          باید معاینه شده و کپسول مفصلی شما بررسی شود ، احتمالا ساختارهای آن دچار مشکل هستند که آسیب شما عود کرده است

          ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

          پاسخ
  • سلام اقای دکتر من 18 سالمه و بخاطر اسباب کشی ک باید میبردیم طبق دوم فشار اومده ب زانوم و کمی ورم کرده . وقتی خمش میکنم درد میگیره و دردش از داخله باید چیکار کنم؟

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۱۲ مهر ۱۳۹۹ ۰۹:۳۲

      باید معاینه ده و ام ار ای تهیه شود احتنال اسیب به ساختار های داخلی زانو هست

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام من ۴ماه پیش زانوم اب اورده بود رفتم دکتر،،،دکتر گفت رفتم عکس اشعه ایکس انداختم و گفت زانوت هیچ نشکسته و اب اورده و ژل ضد التهاب داد و ۳تا امپول دگزامیتازون داد بهم،،وقتی امپول دگزامیتازون رو میزدم زانوم خیلی خوب شد و بعد ۲ ماه فشار اوردم دوباره زانوم اب اورد و الان وقتی شب میخوابم صبح بیدار میشم درد میکنه
    من باید چیکار کنم((۱۴ ساله هستم))

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ۱۱:۰۲

      با توجه به تکرار التهاب زانو باید بیومکانیک پای شما بررسی شود از نظر شرایط کف پا و مچ پا و در کنار آن در صورت لزوم برای برطرف شدن کامل التهاب دارو تجویز،شده و جلسات فیزیوتراپی انجام بشه

      پاسخ
  • سلام من از ۱۵ سالگی در ورزش دچار آسیب دیدگی از ناحیه زانو شدم هر دو زانوی من به شدت ورم کرده بود جوری که لباس هام تو پام نمیرفت من بالای ۱۰تا دکتر رفتم تمام دکتر ها یک جواب بهم دادن حتی دو بار MRI گرفتم و یک بار هم با عمل زانومو باز کردن و نمونه برداری کردن ولی جوبقطع ندادن لطفا جواب منو بدین من الان ۱۸سالم شده هنوز دارم زجر میکشم نمیتونم بشینم اصلا سه ساله این مریضی رو دارم

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ۱۱:۰۱

      با توجه به شرایط شما که درمانی های مختلف رو تجربه کردید لطفا به منظور بررسی دقیق تر تصویر مدارک پزشکی را در شماره واتس آپ ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵ ارسال کنید

      پاسخ
  • سلام من در اثر ضربه به زانویم دچار درد شدید شدم ام آرای انجام دادم نوشته بین مفصل اب و التهاب هم مشاهده شده و کمی ساییدگی دیده شاهده جلسه فیزیوتراپی انجام دادم مسکن نمی خورم میگن اگر احساس دردم بخواهی بیشتر از زانویم کار می کشم و وضعش بدتر میکنم چه قرصی بخورم

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ۱۱:۰۱

      برای این مواردی که شما گزارش کردید باید دارو تجویز شده و جلسات فیزیوتراپی انجام بشه

      پاسخ
  • سلام من 13سالم هستش .مسابقه دویدن داشتم وبعد مسابقه جلوی زانوی پای راستم باد کرده و سخت میتونم را برم وروش وایسم.
    میتونم تو خونه درمانش کنم؟؟یانه

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ۱۱:۵۱

      خیر این مورد التهاب است و با توجه به سن شما احتمال بیماری ازگود اشتلاتر پی باشد که باید عکس رادیوگرافی تهیه کنید و درمان آن را انجام دهیم

      پاسخ
  • سلام مدت یکسال زانوم ورم کرده واب اورده عکس هم گرفتم چندین دکترویزیت کردن وگفتن چیزی نیست وفقط مسکن تجویزکردن وتاحالاخوب نشدم وخیلی سنکینه ودرد دارم بدحوری

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ۱۱:۵۳

      لطفا تصویر آزمایش خون و ام آر آی را در واتس آپ ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵ ارسال کنید ببینم

      پاسخ
  • داریوش برهمنی
    ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ ۱۸:۵۰

    با سلام من ۳۹ سال دارم قد ۱۸۶ وزن ۹۵ چند روز پشت سر هم در اسفند ۹۸ در مسابقات فوتسال شرکت کردم و زانوم ورم کرد در حدی که برا نشستن روی دو زانو بشدت مشکل داشتم پیش ارتوپد رفتم گفت زانوت آب آوُرده با تجویز دارو تقریباً خوب شدم اما دوباره بعد از ۶ ماه همون حالت دوباره برام بوجود اومده لطفاً راهنمایی بفرمائید.

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ۱۱:۵۶

      با توجه به تکرار این مشکل یه منظور پیشگیری از عود مجددا باید کف پا و بیومکانیک زانو بررسی شود و مواردی هم کفی طبی و ورزش های خاص لحاظ شود

      پاسخ
  • سلام من بر اثر زمین خوردن رباط صلیبی زانو پاره می‌شود وعمل میکنم الان هشت ماه از عمل می‌گذرد ولی هنوز درد دارد وام ار ای گرفتم جدیدا میگن که آرتروز زانو میخوام بگیرم چیکار کنم که دوباره عمل نشوم. سن 36وزن80قد178

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۱۲ مهر ۱۳۹۹ ۰۷:۳۵

      سلام با توجه به شرح حال می توان پس از بررسی عکس های ردایوگرافی و ام ار ای یکی از دو گزینه فیزیوتراپی تخصصی و یا تزریق پی ار پی در مفصل را انجام داد

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • یدالله سدنی
    ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ ۱۲:۳۳

    سلام خسته نباشید من پاهم ظربه خورده اول قوزک پا بعد الان دردش ب زانو زده زانو باد کرده و پشت زانو هم هنگام بلند شدن درد میگیره

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۱۴ مهر ۱۳۹۹ ۰۵:۳۸

      به منظور دریافت مشاوره دقیق تر اطلاعات زیر را در اختیار بگذارید؛

      ۱. سن بیمار
      ۲. شرح حال بیماری
      ۳. تصویر مدارک پزشکی
      ۴. اقدامات درمانی که تاکنون انجام شده و نتیجه آن

      ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵

      پاسخ
  • سلام آقای دکتر
    من۱۷سالم است
    من تصادف کردم پامو گچ گرفتن بعد ب دستور دکتر گچ پامو باز کردم.زانوم مقدار ی خیلیی کم صاییدگی و کفتگی دارد
    اما راحت پامو خم میکنم راه ام میرم
    تا قبل از اینکه گچوباز کنم ورم نداشت
    اما گچو.ک.باز کردم چند روزه راه میرم
    زانوم آب گرفته .یکم
    زیادم نشده تو این چند روز
    ولی آب گرفتگی داره باید چیکار کنم آقای دکتر
    راه ام میرم

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۸ مهر ۱۳۹۹ ۰۹:۲۷

      با توجه به آسیب ایجاد شده باید دارو تجویز شده و فیزیوتراپی تخصصی انجام دهید

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • سلام یکی از زانوهایم موقعی که راه میروم پشتش درد میکند و ام رای رفتم نوشته افتادگی مفاصل داری چکار باید بکنم لطفا راهنمایی فرمائید ممنون

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۱۳ مهر ۱۳۹۹ ۱۳:۵۶

      به منظور دریافت مشاوره دقیق تر اطلاعات زیر را در اختیار بگذارید؛

      ۱. سن بیمار
      ۲. شرح حال بیماری
      ۳. تصویر مدارک پزشکی
      ۴. اقدامات درمانی که تاکنون انجام شده و نتیجه آن

      ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵

      پاسخ
  • سلطانی 55ساله خانم
    ۱۲ مهر ۱۳۹۹ ۱۲:۱۵

    سلام آقای دکترمن 5سال کوه میرم و15روزپیش یک کوه سخت رفتم وخسته شدم ولی دردی نداشتم بعداز3روز مچ پام قفل کرد ونتونستم قدم وردارم سه روزاستراحت کردم روزسوم یک درد شبیه به سیاتیک از کف پام تالگنم بود الان اون درد هم ندارم ولی دور زانوم ورم کرده ودردخفیف دارم چکارکنم لطفا راهنماییم کنید درضمن مبتلا به لغزندگی سه مهره کمر هستم وتاحالا بابت اون هم مشکلی نداشتم..

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ۱۲:۰۰

      در صورتی که این علایم تا یک هفته از بین نرفت باید بررسی ها جدید از کمر شما انجام شود

      پاسخ
  • مریم نجفی
    ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ۱۷:۵۶

    سلام آقای دکتر وقت بخیر مادر بزرگ من زانوی پاش ورم شدیدداره چند باری به پزشک مراجعه کرده اما همیشه درد داشته جدیدا زانوش ورم کرده چون وسواس هم هست کار سنگین انجام میده و مدام سرپاست زانوش شبیه زانو های آب آورده است میشه راهنمایی کنید ؟
    چند جلسه فیزیو تراپی هم رفته ولی تاثیر نداشته

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ۰۶:۲۰

      در اینگونه موارد که التهاب زانو عود می کند بهتر است از زانوبند و کفی طبی برای ایشان استفاده شود و تزریق درون مفصلی ژل و یا گاز ازون انجام داد

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • باسلام
    حدود ۴ سال پیش تصادف کردم و مینیسگ زانو پاره شد و پیش دکتر دیگری هم رفتم گفت رباط زانو هم پاره شده متاسفانه از ان موقع نمی توانم مثل قبل از تصادف بدوم و ان زمان طبق تجویز دکتر فیزیوتراپی هم رفتم بهتر شدم ولی حدود یک ماه پیش که دوباره زانو و ران پاها درد می کرد از هر دو زانو mri دادم و در نتیجه نوشته مایع غیر طبیعی در زانوی یکی از پاها دیده می شود و همچنین مینیسک زانو پاره شده و زانو دیگر همچنین نوشته است انحطاط در زانو ضمن اینکه روی دو زانو نمی توانم بشینم و از ترس درد همیشه باید پاهایم دراز باشد بنده ۳۸ سالم است و خیلی نگرانم به نظر شما باید چکار کنم؟

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ۰۶:۱۸

      با توجه به شن شما بهتر است درمان های توانبخشی برای این آسیب از زانو و ساختارهای اطراف ان انجام شود.

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
  • ببخشید من یکی از زانو هام آب آورده بود بعد کشیدیم ابشو بعد که دادیم آزمایشگاه گفتن بخاطر التهاب من هم قرصامو خوردم ولی بعدا اون یکی زانوم آب آورد
    و الان احساس میکنم و دست میزنم به زانویی که ابشو کشیدیم احساس میکنم دوباره داره آب میاره آیا امکان داره دوباره آب بیاره؟

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ۰۶:۰۶

      باید حتما آزمایش کلی از شما تهیه شود

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ
    • با سلام خدمت آقای دکتر.اوایل امسال زیر زانوی پای راستم پف کرد و موقع تماس با زمین درد می کند حالا دو هفته ای هست که زانو نیز درد گرفته. ام آر آی انجام دادم نتیجه اش این گونه است لطفا راهنمایی بفرمایید:
      Mild joint effusion synovial cyst 32 * 8mm in posterior of knee. No evidence of tear at A. C. L and P. C. L and collateral ligaments and patellar ligaments. Visualized soft tissue structures including muscles appear normal. No bone bruise is detected

      پاسخ
      • دکتر بهنود صمدی
        ۷ دی ۱۳۹۹ ۰۶:۰۲

        با توجه به توضیحات شما باید تزریق پی آر پی انجام شده و جلسات فیزیوتراپی انجام شود

        ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

        پاسخ
  • بنفشه محمدی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۰ ۰۸:۳۷

    سلام من زانوم بخاطر رماتیسم مفصلیم اب وایساده البته هردو زانو هستش و بسیار برام سنگینی میکنه من هر ۴ ۵ سال یکبار این مشکل برام پیش میاد سالهای گذشته اب پام رو میکشیدم و کنترل شده بود رماتیسمم ولی الان هردو پا و یه ارنج دستم بسیار درگیر شده سنمم ۳۰ ساله.میشه راحل غیر پزشکی بگید ک من تا جایی ک ممکنه آب پارو خارج نکنم

    پاسخ
    • دکتر بهنود صمدی
      ۲۰ تیر ۱۴۰۰ ۰۵:۳۸

      سلام متاسفانه راهکاری غیر از استفاده از دارو ها و کنترل روند بیماری و همچنین تزریق گاز ازون در زانو ها نیست

      ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Call Now Buttonتلفن نوبت دهی کلینیک