درمان روماتیسم لگن و ران: بیماری التهابی خود ایمنی آرتریت روماتوئید

روماتیسم لگن و ران بیماری است که باعث درد، تورم و سفتی در مفاصل اطراف ران پا می‌شود. آرتریت روماتوئید می‌تواند بر روی همه مفاصل و همچنین سایر قسمت‌های بدن شما تأثیر بگذارد. هیچ درمانی برای آرتریت روماتوئید وجود ندارد، اما روش‌های درمانی می‌توانند به تسکین درد و کاهش آسیب به مفاصل شما کمک کنند. شروع درمان به موقع مهم است، بنابراین اگر فکر می‌کنید ممکن است به آرتریت روماتوئید مبتلا باشید، با پزشک خود تماس بگیرید. درمان آرتریت روماتوئید ممکن است شامل داروهایی مانند داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID)، آسپرین، داروهای ضد درد و کورتیکواستروئیدها باشد. در بعضی موارد فیزیوتراپی و ورزش بسیار موثر است. اگر اقدامات غیر جراحی شکست بخورد، شما و جراحتان ممکن است تصمیم بگیرید که تعویض مفصل ران بهترین گزینه درمانی برای تسکین درد شما و کمک به شما برای بازگشت به سطح عملکرد بهتر باشد.

تشخیص سریع روماتیسم لگن و ران مهم است زیرا درمان زود هنگام می‌تواند به جلوگیری از بدتر شدن وضعیت و کاهش مشکلات و آسیب مفصلی کمک کند. کلینیک امید مجهز به پیشرفته‌ترین دستگاه‌های درمانی برای بسیاری از آسیب‌های مفصلی از جمله آرتروز و روماتیسم می‌باشد. متخصصین با تجربه در این مرکز با انجام معاینات فیزیکی و آزمایش‌های تشخیصی نوع شدت آسیب را بررسی کرده و متناسب با وضعیت بیمار، بهترین شیوه‌ی درمانی موثر را بکار می‌برند.  جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره­‌ی درمان روماتیسم لگن و ران و یا رزرو نوبت در این مرکز با شماره تلفن‌­های 0212278070202188801800 تماس حاصل فرمایید.

روماتیسم لگن و ران  


روماتیسم لگن و ران

روماتیسم لگن و ران زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن شما شروع به حمله به بافت پوشاننده مفاصل ران و لگن شما می‌کند. این امر باعث التهاب می‌شود. با گذشت زمان، این التهاب می‌تواند به مفاصل و بافت‌های اطراف آسیب برساند. همچنین ممکن است در قسمت‌های دیگر بدن از جمله چشم و ریه‌ها دچار التهاب شوید.

آرتریت روماتوئید از هر 100 نفر تقریباً یک نفر را درگیر می‌کند. به احتمال زیاد در سنین بین 40 تا 60 سال به آرتریت روماتوئید مبتلا می‌شوید، اگرچه می‌توانید در هر سنی به آن مبتلا شوید. زنان بیشتری نسبت به مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وقتی کسی می‌گوید به آرتروز مبتلا است، معمولاً منظور آن‌ها از آرتروز استخوانی است. آرتروز استخوانی یک بیماری متفاوت و شایع است و درمان‌های مختلفی دارد.

علائم


علائم روماتیسم لگن و ران

علائم روماتیسم لگن و ران در افراد مختلف متفاوت است. این علائم اغلب در ابتدا کاملاً آهسته شروع می‌شوند و فقط در چند مفصل تأثیر می‌گذارند. اما برای برخی از افراد، این وضعیت به صورت سریع و دردناک بروز می‌کند و بسیاری از مفاصل را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ممکن است التهاب بیاید و برود. شما ممکن است دوره هایی داشته باشید که شرایط شما شعله ور شده و علائم شما بدتر شود و به دنبال آن دوره هایی با التهاب کمی داشته باشید. بیشتر افراد ماه‌ها یا حتی سال‌ها بین شعله ور شدن علائم خود زمان دارند. علائم آرتریت روماتوئید شامل موارد زیر است:

  • درد در مفاصل لگن و ران شما، به ویژه در هنگام حرکت کردن. این افراد ممکن است در هنگام لمس کردن مفاصل خود احساس درد کنند.
  • تورم در اطراف مفصل لگن و ران شما که ممکن است در این نواحی احساس گرما داشته باشید.
  • سفتی در مفاصل لگن و ران، به خصوص در هنگام صبح یا اگر برای مدت طولانی غیرفعال هستید.

آرتریت روماتوئید معمولاً به طور همزمان در مفاصل لگن و ران در دو طرف بدن شما تأثیر می‌گذارد. همچنین ممکن است در مفاصل دیگر از جمله شانه‌ها، مچ پا، گردن، زانوها و آرنج‌ها به آرتریت روماتوئید مبتلا شوید.

علائم دیگر

علاوه بر علائمی که روی مفاصل لگن و ران شما تأثیر می‌گذارد، ممکن است علائم عمومی تری نیز داشته باشید مانند:

  • خستگی، که می‌تواند احساس کمبود یا افسردگی در شما ایجاد کند
  • علائم شبیه آنفولانزا، مانند تب و احساس کلی ناخوشی
  • کاهش وزن

اگر فکر می‌کنید علائم آرتریت روماتوئید دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

تشخیص آرتریت روماتوئید


تشخیص آرتریت روماتوئید

مهم است که هر چه زودتر وجود این مشکل در شما تشخیص داده شود زیرا هرچه زودتر درمان را شروع کنید، آسیب کمتری به مفاصل شما وارد می‌شود.

  • پزشک از علائم و سابقه پزشکی شما سوال می‌کند و شما را معاینه می‌کند.
  • آن‌ها ممکن است برای شما آزمایش خون انجام دهند. آزمایش خون به دنبال چندین چیز مختلف است تا به پزشک کمک کند تا تصمیم بگیرد شما آرتریت روماتوئید لگن و ران دارید یا بیماری دیگری دارید. آزمایش خون برای آرتریت روماتوئید شامل آزمایشات بررسی التهاب و آنتی بادی است. این آزمایشات مفید هستند، اما در مورد آرتریت روماتوئید به طور قطعی نمی‌توان گفت.
  • همچنین ممکن است پزشک شما را برای انجام عکسبرداری با اشعه ایکس به یک مرکز تصویربرداری پزشکی ارسال کند تا در هرگونه تغییر در مفاصل لگن و ران شما را بررسی کند.
  • اگر دکتر شما فکر می‌کند شما روماتیسم لگن دارید، آن‌ها شما را به یک روماتولوژیست ارجاع می‌دهند پزشکی که در شناسایی و درمان آرتروز متخصص است. ممکن است متخصص روماتولوژی شما آزمایش‌های دیگری مانند اسکن اولتراسوند یا MRI را برای بررسی بیشتر مفاصل انجام دهد.

اگر می‌خواهید در مورد هر آزمایش دکتر شما و چگونگی کمک به آن‌ها بیشتر بدانید، فقط سوال کنید.

درمان آرتریت روماتوئید 


اگرچه درمانی برای روماتیسم لگن و ران وجود ندارد، اما درمان‌ها می‌توانند روند پیشرفت بیماری را کاهش دهند و آسیب به مفاصل شما را کاهش دهند. همچنین روش‌هایی برای کنترل علائم شما وجود دارد. هرچه زودتر درمان را شروع کنید، موثرتر خواهد بود.

داروها 

درمان آرتریت روماتوئید با دارو

داروهای موثر برای درمان روماتیسم مفصلی عبارتند از :

مسکن‌ها

پزشک ممکن است برای تسکین درد شما توصیه کند مسکن‌های بدون نسخه، مانند پاراستامول (همراه یا بدون کدئین) استفاده کنید. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن به کنترل درد و سفتی عضلات کمک می‌کند. پزشک ممکن است کمترین دوز ممکن را برای مدت کوتاهی برای شما تجویز کند. این کار به این دلیل است که استفاده طولانی مدت از آن‌ها با مشکلات قلبی، کلیوی و معده مرتبط است. اگر به طور منظم NSAIDs مصرف می‌کنید، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند دارویی بنام مهار کننده پمپ پروتون نیز مصرف کنید. این دارو از معده شما محافظت می‌کند و خطر عوارض جانبی ناشی از NSAID ها را کاهش می‌دهد.

استروئیدها 

پزشک شما ممکن است برای کاهش التهاب، استروئیدها (کورتیکواستروئیدها) را به ویژه در هنگام شعله ور شدن علائم برای شما تجویز کند. این داروها می‌توانند در کاهش درد و التهاب در حالی که منتظر شروع سایر درمان‌ها هستید، کمک کنند. کورتیکواستروئیدها معمولاً فقط برای مدت کوتاهی استفاده می‌شوند این کار به منظور کاهش احتمال بروز عوارض جانبی ناشی از مصرف آن‌ها است.

در شرایط خاص، پزشک ممکن است تزریق کورتون را در یک یا چند مفصل آسیب دیده به شما پیشنهاد دهد. اگر این امر گزینه درمانی برای شماست، پزشک توضیح می‌دهد که چه چیزی در این امر دخیل است و چگونه تزریق می‌تواند به شما کمک کند.

داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری (DMARDs) 

داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری روی سیستم ایمنی بدن شما کار می‌کنند تا حمله به مفاصل ران شما را کاهش دهند. اگر داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری‌ها را به اندازه کافی زود مصرف کنید، ممکن است به شما در کاهش آسیب طولانی مدت مفصل آسیب دیده و سایر مفاصل نیز کمک کند. اثر آن‌ها ممکن است چندین هفته یا چند ماه طول بکشد، بنابراین حتی اگر به نظر نمی‌رسد موثر هستند، به مصرف آن‌ها ادامه دهید.

نمونه‌هایی از داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری عبارتند از:

  • متوترکسات
  • سولفاسالازین
  • لفلونومید
  • هیدروکسی کلروکین

اگر از داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری استفاده می‌کنید، برای بررسی عوارض جانبی باید آزمایش خون منظم داشته باشید.

داروهای بیولوژیکی 

اگر داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری به درد شما نمی‌خورند یا از آن‌ها عوارض جانبی دارید، ممکن است پزشک توصیه کند داروی بیولوژیکی بخورید. این‌ها داروهای جدیدتری هستند که با هدف قرار دادن برخی مواد شیمیایی که باعث التهاب می‌شوند، کار می‌کنند. آن‌ها از طریق تزریق (قطره قطره داخل ورید) تجویز می‌شوند. شما می‌توانید به تنهایی یا با داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری داروهای بیولوژیکی مصرف کنید.

داروهای بیولوژیکی عبارتند از:

  • آباداسپت
  • اینفلیکسیماب
  • اتانرسپت
  • آدالیموماب
  • سرتولیزوماب
  • ریتوکسیماب
  • توسیلیزوماب
  • گلیموماب

فیزیوتراپیست، متخصص پا و پزشک کاردرمانی

درمان آرتریت روماتوئید با فیزیوتراپی

پزشک شما ممکن است به شما برخی از متخصصین مرتبط با مشکلات و بیماری‌های لگن و ران ارجاع دهند که می‌توانند شما را در زندگی روزمره و انجام کارهای خود کمک نمایند. این متخصصین می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • یک فیزیوتراپیست – که یک متخصص در زمینه حفظ و بهبود حرکات و جا به جایی های شما است. این متخصصین می‌توانند ورزش‌هایی را به شما نشان دهند که کمک می‌کند تا منعطف بمانید و عضلات خود را تقویت نمایید. آن‌ها می‌توانند همچنین به شما کمک کنند تا سطح عمومی تناسب اندام خود را نیز بهبود ببخشید.
  • متخصص پا – اگر شما در پای خود مشکل دارید، یک متخصص پا که در زمینه انواع بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با پا تخصص دارد، می‌تواند شما را در این زمینه یاری نماید. این متخصصین می‌توانند به شما توصیه‌هایی داشته باشند تا کفش مناسب برای وضعیت خود را پیدا نمایید. نوع کفش در بیماران دچار روماتیسم لگن و ران بسیار مهم است. و پوشیدن کفش‌های طبی و کفی‌های ارتوپدی می‌تواند از میزان درد در حین انجام فعالیت بکاهد
  • یک متخصص کار درمانی – یک متخصص پزشکی که به شما کمک‌های کاربردی و عملکردی ارائه می‌دهد، می‌تواند شما را در زمینه انواع کارهای روزمره خود کمک کرده و به افزایش استقلال در عملکرد شما کمک نماید.آن‌ها می‌توانند به شما توصیه‌هایی داشته باشند تا در زندگی روزمره خود بتوانید بدون مشکل کارها را انجام دهید و با پوشیدن اسپیلنت از مفاصل خود مراقبت نمایید.

متخصصین مکمل درمانی 

درمان آرتریت روماتوئید با مکمل

بسیاری از افراد مبتلا به روماتیسم لگن و ران از داروهای مکمل برای کاهش شدت علائم خود استفاده می‌کنند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد روغن‌های امگا 3 (به عنوان مثال روغن ماهی) می‌توانند در کاهش درد مفاصل و سفتی عضلات کمک کنند. درمان‌های مکمل مانند طب سوزنی، آروماتراپی و ماساژ نیز ممکن است به شما در آرامش و افزایش راحتی کمک کنند. با این حال، هیچ مدرک قطعی وجود ندارد که این روش‌ها به طور قطع برای روماتیسم لگن و ران موثر باشند.

قبل از شروع و استفاده از هر یک از روش‌های درمانی مکمل، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. به یاد داشته باشید که روش‌های درمانی مکمل ممکن است با داروهای تجویز شده به شما تداخل داشته باشند و نباید این روش‌ها را به جای درمانی که توسط پزشک متخصص شما تجویز شده است، قرار دهید.

آیا ورزش کردن می‌تواند شرایط روماتیسم ران و لگن ما را بدتر نماید؟ 

آیا ورزش کردن می‌تواند شرایط روماتیسم ران و لگن ما را بدتر نماید

فعال بودن برای همه بسیار مهم است، از جمله افرادی که دارای روماتیسم لگن و ران هستند. ورزش‌های تحت کنترل می‌توانند به مفاصل را مثل کل بدن شما متحرک و فعال نگه دارند. نکته کلیدی برای کم کردن درد ران و لگن و کاهش استرس موجود در این نواحی، یافتن نقطه تعادل درست بین استراحت و ورزش کردن است. ورزش کردن روماتیسم لگن و ران شما را بدتر نمی‌کند، اگر نوع صحیحی از ورزش کردن را انتخاب کرده باشید.

متخصص فیزیوتراپی شما می‌تواند به شما در طراحی برنامه ورزشی که برای شما اختصاصی است، کمک نماید. این کار شامل انواع تمرینات و ورزش‌ها، مثل ورزش‌های تقویتی، ورزش‌های انعطافی و ورزش‌های هوازی برای حفظ تناسب اندام می‌باشد. آن‌ها همچنین قادر خواهند بود به شما نشان دهند که در زمان عود علائم، چه ورزش‌ها و حرکاتی می‌تواند برای شما مشکل ساز نباشد. شما ممکن است بتوانید سایر نواحی بدن خود را در زمان استراحت دادن به مفصل مشکل دار خود، تمرین بدهید.

در این جا برخی نکات آورده شده است که می‌تواند به شما کمک کند تا بدانید که چگونه باید ورزش نمایید.

  • اگر شما عادت ندارید که زیاد ورزش کنید، به صورت تدریجی میزان فعالیت و ورزش خود را افزایش دهید.
  • زمانی که کم ترین میزان درد را احساس می‌کنید، ورزش کنید. اگر در طول انجام ورزش، احساس درد دارید، آن را متوقف کرده و استراحت نمایید.
  • بهتر است از ورزش‌های تماسی و خشن مثل اسکواش پرهیز نمایید تا از مفاصل خود محافظت کنید. اگر شما به یکی از مفاصل خود آسیبی وارد کنید، این موضوع می‌تواند باعث شعله ور شدن علائم یا التهاب شود که به سختی می‌توان آن‌ها را کنترل نمود.
  • ورزشی را پیدا کنید که از انجام دادن آن لذت می‌برید. شنا کردن و سایر ورزش‌های آبی می‌توانند تا حدودی مناسب باشند اگر شما روماتیسم ران و لگن دارید و استفاده از آب می‌تواند به این موضوع کمک کند.

جراحی

جراحی می‌تواند به عنوان آخرین گزینه درمانی برای روماتیسم لگن و ران محسوب شود اگر سایر روش‌های درمانی غیر جراحی باعث کمتر شدن علائم شما نشده باشند. نوع جراحی که باید روی مفاصل شما انجام شود به سن، شرایط مفاصل لگن و ران و نوع پیشرفت بیماری التهابی بستگی دارد. هدف از جراحی کاهش درد و بهبود میزان حرکت مفصل است. شایع ترین روش‌های جراحی که بدین منظور استفاده می‌شود شامل:

  • تعویض کامل لگن: برای بیمارانی که روماتیسم لگن و ران دارند و از بیماری اسپوندیلیت آنکلیوزان رنج می‌برند.
  • پیوند استخوان: این پیوندها برای ساخت سلول‌های خونی جدید و جایگزینی آن‌ها با سلول‌های مرده قدیمی استفاده می‌شود.
  • رفع فشردگی هسته: برای کاهش فشار موجود در مغز استخوان و افزایش جریان خون استفاده می‌شود.
  • سینووکتومی: عملی است که به برداشت کامل یا بخشی از مایع و خود مفصل گفته می‌شود. اگر التهاب موجود در مفصل باعث درگیری غضروف نشده باشد اما مایع بین مفصلی و قسمتی از مفصل را درگیر کرده باشد، از این عمل جراحی استفاده می‌شود.
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Call Now Buttonتلفن نوبت دهی کلینیک