ارتباط ورم پا و تیروئید چیست و برای کاهش ورم پا چه باید کرد؟

بسیاری از افراد پس از پوشیدن کفش‌های نامناسب و یا گذراندن وقت زیادی روی پاهای خود، درد و ورم پا را تجربه می‌کنند. با این حال، اگر مرتباً درد پا دارید و پای شما متورم می‌شود، ممکن است یک مسئله اساسی وجود داشته باشد که در ورم و درد پای شما نقش دارد. کم کاری تیروئید می‌تواند منجر به انواع مختلفی از مشکلات مفاصل و عضلات پا شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کم کاری تیروئید و ورم پا ادامه مطلب را بخوانید.

دریافت تشخیص کم کاری تیروئید دقیقاً خبر خوبی نیست، اما یک بیماری قابل کنترل است. به پزشک خود مراجعه کنید و حتما برنامه درمانی خود را دنبال کنید. از پزشک خود در مورد ارتزها یا کفی‌های طبی سوال کنید. ممکن است برای ساخت این کفی‌ها به شما پیشنهاد شود که از یک فروشگاه کفش یا کلینیک تخصصی دیدن کنید. متخصصین کلینیک تخصصی امید با اسکن کف پا وضعیت پای بیمار را بررسی کرده و ارتزهای مناسبی بر اساس نیاز بیمار توصیه می‌کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در این مرکز با شماره تلفن­‌های 09107803155 و 02188801800 تماس حاصل فرمایید.

کم کاری تیروئید و ورم پا


کم کاری تیروئید و ورم پا

در این مرحله، ممکن است از خود بپرسید که کم کاری تیروئید در واقع چیست. این یک اختلال متابولیکی است که در آن غده ای معروف به تیروئید به درستی عمل نمی‌کند. اگر کم کاری تیروئید داشته باشید، غده تیروئید شما کم کار است، به این معنی که تیروئید به اندازه کافی هورمون مهم تولید نمی‌کند.

علائم کم‌کاری تیروئید شامل افزایش وزن، خستگی، ضعف، درد و گرفتگی عضلات و افسردگی هستند. اگر شما مشکوک به کم‌کاری تیروئید هستید، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است آزمایش خون را برای کمک به تشخیص کم‌کاری تیروئید تجویز کند. در صورت تشخیص کم‌کاری تیروئید توسط پزشک، احتمالاً دارویی برای تعادل سطح هورمون تیروئید تجویز خواهد کرد.

افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید اغلب درد مفاصل و درد عضلانی را تجربه می‌کنند. تورم در عضلات پا ممکن است باعث فشار و فشردگی اعصاب شود. مفاصل می‌توانند سفت و التهابی شوند و در نهایت منجر به بیماری مفصلی به نام آرتروپاتی گردنه می‌شود. افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید همچنین ممکن است به سندرم تونل تارسال، که یک بیماری عصبی-عضلانی در پا است، مبتلا شوند. سندرم تونل تارسال گاهی نتیجه فشار یا آسیب عصب یا عضله در پا است. این ممکن است باعث ایجاد احساس سوزش و سوزن‌سوزن شدن، به ویژه در قوس پا، شود. درد می‌تواند در سراسر پا احساس شود.

اگر مشکوک به کم کاری تیروئید هستید مهمترین کاری که باید انجام دهید مراجعه به پزشک است. خود تشخیص ندهید؛ کم کاری تیروئید یک بیماری جدی است که نیاز به مداخله پزشکی و نظارت پزشک دارد

مراقبت از پا با کم کاری تیروئید 


مراقبت از پا با کم کاری تیروئید

اگر به کم کاری تیروئید مبتلا هستید، مواردی وجود دارد که می‌توانید برای مراقبت از پا و به حداقل رساندن تورم پا انجام دهید.

  • فرد می تواند در هنگام نشستن یا دراز کشیدن پاهای خود را بلند کند تا تورم را کاهش دهد. این روش درمانی در صورت ایجاد تورم در مچ یا پا روی پا بسیار موثر است. می‌توانید چند بار در روز، چند دقیقه به پشت بخوابید. سعی کنید وزن خود را روی پای آسیب دیده وارد نکنید.
  • در حالی که ورزش می‌تواند به کاهش تورم در پا کمک کند، رژیم غذایی مناسب و تغییر سبک زندگی به شما در کاهش تورم نیز کمک می کند. کاهش مصرف سدیم ، تورم در بدن از جمله در پا را کاهش می‌دهد. باعث کاهش احتباس مایعات می‌شود. از مصرف مواد بسته بندی شده و غذاهای چرب برای کاهش مصرف نمک خودداری کنید.
  • اگرچه تورم ناشی از احتباس مایعات است اما نوشیدن آب می تواند تورم را کاهش دهد. بنابراین، روزانه 8-10 لیوان آب بنوشید تا تورم پا را کاهش دهید. وقتی بدن به اندازه کافی هیدراته نشود، مایعات موجود را نگه می‌دارد و این باعث تورم می‌شود.
  • اگر در طول روز به مدت طولانی می‌نشینید یا می‌ایستید، اطمینان حاصل کنید که حداقل هر دو ساعت (اگر نه هر ساعت) از جای خود بلند شوید و حرکت کنید.
  • پیاده روی های مکرر داشته باشید یا هر نوع ورزش دیگری را انجام دهید، که به شما در گردش خون موثرتر، کمک کند. ورزش‌های کم ضربه مانند یوگا، شنا یا ایروبیک می‌توانند موثر باشند.
  • اگر اضافه وزن دارید، با بهبود رژیم غذایی و ورزش منظم لاغر شوید و یا میزان اضافه وزن خود را کنترل کنید.
  • ماساژ می تواند روش خوبی برای تسکین ورم پا بعلت اختلال تیروئیدی باشد. ماساژ درمانی، مایع درون مفصل زانو را کم و تورم را کاهش می‌دهد و خون بهتر در گ‌های وریدی پا جریان پیدا می‌کند.
  • برای تورم در پا یا مچ پا میتوان از کیسه یخ زده یا باند فشاری(جوراب‌‌های طبی) استفاده کرد. نگه داشتن پا در آب سرد نیز روش مناسبی است. جوراب‌های طبی، به پا یا ساق پا فشار می‌آورند و در نهایت جریان خون افزایش یافته و ورم پا بهتر می‌شود.
  • حتماً کفشی بپوشید که راحت باشد. وضعیت کم کاری تیروئید همچنین می‌تواند مفاصل و عضلات پای شما را تشدید کند. هنگامی که این عوامل را با هم ترکیب می‌کنید ، پوشیدن کفش غیر استاندارد در هنگام کم کاری تیروئید می‌تواند منجر به درد زیادی در پا شود و یا پای شما را متورم کند. کفش‌هایی را انتخاب کنید که پاشنه‌ی آن‌ها کوتاه است ، و فضای بیشتری برای جلوی پا در کفش در نظر گرفته شده است.
  • ارتزها همچنین می‌توانند به تسکین درد و تورم پا کمک کنند. ارتزها یا کفی‌های طبی ارتوپدی سفارشی ، داخل کفش گذاشته می‌شوند. آنها از قالب پای شما ساخته شده اند، به طوری که کاملاً متناسب با پای شما هستند .
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Call Now Buttonتلفن نوبت دهی کلینیک