تاثیر یخ روی زانو : گذاشتن یخ برای کاهش درد و التهاب زانو

یخ گذاشتن روی یک قسمت آسیب دیده بدن معمولاً با هدف کاهش تورم و التهاب انجام می‌شود. علاوه بر این، بسیاری از افراد برای کمک به تسکین درد، یخ را روی منطقه آسیب دیده اعمال می‌کنند. از کمپرس یخ می‌توان برای رفع برآمدگی، صدمات بیش از حد، گرفتگی عضلات و کبودی استفاده کرد. تصور بر این است که استفاده از یخ به کاهش التهاب و کاهش درد کمک می‌کند، اما برخی نکات برای بهبود آسیب دیدگی با گذاشتن یخ روی آن وجود دارد که می‌تواند درمان را ایمن‌تر و موثرتر کند. بیاموزید که چگونه روی ناحیه صدمه دیده خود یخ بگذارید تا به شما در مسیر صحیح رسیدن به سریعترین راه بهبودی کمک کند.

متخصصین کلینیک توان‌بخشی و فیزیوتراپی امید برای درمان انواع مشکلات زانو ، ابتدا با استفاده از معاینات دقیق و بررسی وجود دردهای ارجاعی و انجام تصویربرداری‌های لازم از زانو و سپس با ارائه برنامه درمانی اثربخش و پیشرفته با رویکرد پلکانی یعنی شروع درمان با روش‌های درمانی ساده مانند یخ درمانی، دارو و فیزیوتراپی و سپس متدهای پیشرفته مانند انواع تزریق‌ها ازجمله اوزون، آستروئید و پی آر پی به شما در غلبه به درد زانو کمک می‌کنند. تزریقات در کلینیک امید تحت هدایت دستگاه سونوگرافی انجام می‌پذیرد. در صورت نیاز به جراحی پزشکان ما شما را به جراح متخصص ارجاع می‌دهند.

استفاده از سرما یا گرما برای زانو بهتر است؟


هر دو!

  • درد زانو یکی از رایج ترین مواردی است که پزشکان به درمان آن می‌پردازند. این بیماری ممکن است در اثر افتادن، پارگی غضروف، تاندونیت، زانوی دونده یا موارد دیگر ایجاد شود.
  • در صورتی که در زانو تورم وجود دارد، شما باید حداقل 72 ساعت روی آن یخ بگذارید تا تورم آن کاهش یابد. پس از آن می‌توان از گرما برای بازیابی تحرک استفاده کرد.
  • اگر از گرفتگی و سختی مفاصل رنج می‌برید، گرما می‌تواند به آرامش این دردها کمک کند. قبل از شروع استفاده از گرما روی زانوی خود اطمینان حاصل کنید که تورم وجود ندارد.

روش مناسب یخ گذاشتن


روش مناسب یخ گذاشتن روی ناحیه اسیب دیده

  • یخ را به سرعت روی ناحیه آسیب دیده اعمال کنید. یخ زدن در دوره زمانی بلافاصله بعد از آسیب دیدگی مؤثر است. تاثیر یخ گذاشتن بعد از گذشت حدود 48 ساعت به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. در تلاش برای کاهش تورم و به حداقل رساندن التهاب، سعی کنید یخ‌ها را در اسرع وقت پس از آسیب دیدگی استفاده کنید.
  • یک “ماساژ یخ” انجام دهید. یخ را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. یخ‌ها را به طور مکرر جابجا کنید و اجازه ندهید که در یک نقطه بنشینند. بسیاری از ورزشکاران برای جلوگیری از تماس مستقیم طولانی یخ‌ها، ماساژ یخی را در آنجا انجام می‌دهند که از یخ و ماساژ به صورت توام در ناحیه ناراحتی استفاده می‌شود.
  • بلند کردن را فراموش نکنید. در هنگام گذاشتن، قسمت بدن آسیب دیده را بالاتر از سطح قلب خود نگه دارید. این کار بیشتر به کاهش تورم کمک می‌کند. با حرکت سریع شما از مرحله التهابی به بهبودی، بدن شما می‌تواند سریعتر وارد مرحله ترمیم بهبودی شود.
  • ساعت را در نظر بگیرید. یخ را به مدت 15-20 دقیقه، اما نه بیشتر استفاده کنید. با گذاشتن یخ برای زمان‌های خیلی طولانی می‌توانید به بافت‌های دیگر آسیب بیشتری از جمله سرمازدگی وارد کنید. همانطور که قبلاً ذکر شد، انجام ماساژ یخ می‌تواند روشی ایمن و مؤثر برای اطمینان از آسیب ندیدن پوست و بافت نرم باشد.
  • بین درمان‌ها زمان بگذارید. اجازه دهید حداقل 45 دقیقه یا یک ساعت قبل از شروع مجدد یخ گذاشتن، منطقه آسیب دیده گرم شود. تکرار استفاده از یخ می‌تواند مفید باشد زیرا التهاب و تورم دارای فرایندهای طولانی هستند. به بدن خود فرصت دهید تا بین برنامه‌ها بهبود یابد.
  • مطابق میل خود این کار را تکرار کنید. یخ را هر چند وقت یکبار که می‌خواهید در جایی که آن ناحیه گرم باشد بگذارید. التهاب می‌تواند به مدت 48 ساعت یا بیشتر بعد از آسیب باقی بماند و محدود کردن درجه تورم و التهاب می‌تواند به پیشرفت بهبودی شما کمک کند.

نکات


  • گزینه یخ 1 – سنتی: از کیسه Ziploc با مکعب‌های یخ یا یخ خرد شده استفاده کنید. کمی به کیسه یخ اضافه کنید تا با دمای بدن شما سازگاری داشته باشد.
  • گزینه یخ 2 – بهترین روش: لیوان‌های کاغذی پر از آب را در فریزر خود نگه دارید. درب بالای فنجان را بردارید و در یک الگوی دایره‌ای که فنجان یخ را بر روی ناحیه جراحات ماساژ دهید.
  • گزینه یخ 3 – خلاقانه: از مواد غذایی منجمد در فریزر خود مانند کیسه نخود یا ذرت منجمد استفاده کنید. این گزینه یک روش درمانی قابل استفاده مجدد را ارائه می‌دهد. با این حال، هنگامی که برای این منظور استفاده می‌شود، اگر آن را به فریزر برگردانید نباید دوباره آن را بخورید.
  • گزینه یخ 4 – تجاری: بسیاری از محصولات قابل فروش وجود دارند که می‌توانید برای کمک به یخ گذاشتن روی قسمت‌های مجروح بدن از آنها استفاده مجدد کنید. بسیاری از اینها برای انطباق با قسمت خاصی از بدن طراحی شده‌اند.

اشتباهات رایج


اشتباهات رایج استفاده از یخ روی یک ناحیه مصدوم

استفاده از یخ بر روی ناحیه مصدوم در ورزش‌های آسیب‌زا یک روش متداول است، اما بسیاری از افراد هنگام استفاده از یخ بر روی ناحیه آسیب دیده، اشتباهات رایجی مرتکب می‌شوند. به نظر می‌رسد قرار دادن یخ بر روی ناحیه مصدوم به امید بهترین درمان، گزینه ایده‌آلی برای درمان جراحت نباشد.

در ادامه، چند اشتباه در استفاده از یخ بر روی انواع آسیب‌ها و بزرگترین خطاهایی که افراد هنگام تلاش برای استفاده از یخ بر روی ناحیه آسیب دیده خود مرتکب می‌شوند، آورده شده است.

یخ گذاشتن بیش از حد طولانی

گذاشتن یخ بیش از حد طولانی روی ناحیه آسیب دیده می‌تواند صدمه بیشتری ایجاد کند. از آنجا که یخ رگ‌های خونی را محدود می‌کند، می‌تواند جریان خون به ناحیه آسیب دیده را کاهش داده و روند بهبود را کندتر کند.

زمان ایده آل برای یخ گذاشتن روی یک بخش آسیب دیده، بلافاصله پس از آسیب است و سپس فقط با فواصل حداقل 10 دقیقه ای این کار را تکرار کنید. مهم است که اجازه دهید بافتها قبل از گذاشتن مجدد یخ روی بخش آسیب دیده، دوباره گرم شوند.

بعد از گذشت 24 ساعت اول دیگر نیازی به یخ نیست، مگر اینکه پزشک آن را توصیه کند که تورم فعال یا درد را کاهش دهد.

استفاده از یخ به صورت مستقیم بر روی پوست

اگر این روش به طور نادرست انجام شود، یخ ممکن است باعث سرمازدگی و آسیب دیدن بافت‌های ظریف پوست شود. در حالی که قرار گرفتن در معرض سرما باعث تسکین درد و تورم می‌شود، بسته‌های یخ نیز در صورت طولانی ماندن روی پوست می‌توانند جریان خون را متوقف کنند. به همین دلیل همیشه از حایلی مانند حوله پارچه ای بین پوست خود و یک کیسه سبزیجات یخ زده یا یک بسته سرد استفاده کنید.

اگر آسیب دیدگی در ناحیه‌ای با چربی یا عضله کم در زیر پوست مانند انگشتان قرار دارد، بعد از حداکثر 5 تا 10 دقیقه کمپرس را بردارید، 10 دقیقه صبر کنید و دوباره این عمل را تکرار کنید.

استراحت

یخ زدن به تنهایی روش درمانی نیست و بنابراین، حتی اگر شما توصیه‌های مربوط به یخ گذاشتن روی ناحیه صدمه دیده را دنبال می‌کنید، باید بلافاصله پس از بروز آسیب، مفصل مصدوم را نیز استراحت دهید. توصیه می‌شود برای 24 تا 48 ساعت اول بخش آسیب دیده وزنی را تحمل نکند.

ادامه ورزش با آسیب دیدگی ممکن است روند بهبودی را طولانی‌تر کند، بنابراین در مورد زمان بازگشت پس از آسیب دیدگی با پزشک خود مشورت کنید.

استراحت بیش از حد

در حالی که استراحت، یخ، فشرده سازی و بالا گرفتن عضو آسیب دیده توصیه‌های درمانی هستند که سالهاست برای صدمات حاد توصیه می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که استراحت زیاد و حرکت ناکافی می‌تواند مانع بهبودی شود. بی حرکت ماندن برای طولانی مدت می‌تواند منجر به کاهش قدرت عضلات و سفتی مفصل شود.

بازگشت مطلوب به شروع حرکات آرام بعد از مدت کوتاهی استراحت در پی یک آسیب دیدگی و پیشرفت تدریجی سطح ورزش برای بهبودی دامنه حرکتی و قدرتی نیاز است. استخوان، تاندون، رباط و ماهیچه‌ها همگی برای تحریک بهبودی نیاز به حرکات خاصی دارند.

نکته اصلی، افزایش حرکات با روندی آهسته است. در حالی که ممکن است نیاز داشته باشید تا برخی از ناراحتی‌ها را برطرف کنید، اگر دردی را تجربه کردید متوقف شوید، یخ گذاشتن روی ناحیه آسیب دیده بعد از این تمرینات می‌تواند به کاهش درد کمک کند.

 عضو آسیب دیده را بالا نگیرید

کاهش تورم بخش مهمی از روند بهبودی است و برای افزایش گردش خون نیاز به بالا بردن ضایعات بالای قلب است.

بالا بردن منطقه هنگام یخ زدن بسیار مهم است. در غیر این صورت، با بی حس کردن منطقه با یخ، به راحتی درد را کاهش می‌دهید، اما تورم بدون اعمال ارتفاع از بین نمی‌رود.

عدم استفاده از فشرده سازی

همراه با ارتفاع، استفاده از یک پوشش فشرده سازی بر روی ناحیه آسیب باعث کاهش تورم و درد در مفصل آسیب دیده می‌شود.

اگر فشرده سازی کافی نباشد، کاهش تورم دوام نخواهد داشت و ممکن است در صورت استفاده صحیح از فشرده سازی، سطح درد کمتر نشود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Call Now Buttonتلفن نوبت دهی کلینیک