گرفتگی عضلات پا در خواب چه علتی دارد و درمان آن چیست؟

آیا تا به حال در نیمه‌ی شب با گرفتگی شدید عضلات پا بیدار شده‌اید؟ شما تنها نیستید. گرفتگی عضله یک انقباض ناخودآگاه، ناگهانی و شدید در عضله بوده که معمولاً در ران، ساق یا کف پا اتفاق می افتد. بعضاً این گرفتگی می‌تواند منجر به اسپاسم و سفت شدن غیر قابل کنترل عضله شود.

گرفتگی عضلات پا در خواب علت‌های متعددی دارد که برخی از آن‌ها شامل کم آبی بدن، برخی از بیماری‌ها مانند دیابت، مصرف بعضی از داروها، ورزش‌های سنگین، بارداری و بسیاری از موارد دیگر است.

گرفتگی عضله دردناک بوده ولی خطری برای فرد نخواهد داشت.

سعی کنید عضله‌ای که دچار گرفتگی شده است را بکشید (برای مثال در صورت گرفتگی عضله پشت ساق پا، با کشیدن کف پا به طرف بالا می‌توانید عضله‌ی ساق را بکشید). می‌توانید با تکان دادن، ماساژ دادن و راه رفتن به رفع گرفتگی عضله کمک کنید. استفاده از کمپرس یخ یا گرما – کمپرس گرم یا حمام آبگرم نیز می‌تواند مفید باشد.

متاسفانه قرص و آمپول خاصی وجود ندارد که بتواند گرفتگی عضله را به سرعت برطرف کند. ولی راه‌هایی برای پیشگیری از بروز این مشکل وجود دارند.

گرفتگی عضله بعضاً می‌تواند نشانه‌ی مشکلات جدی سلامتی باشد. در صورت نگرانی در این مورد به پزشک خود مراجعه کرده و علائم را برای او تشریح کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی درمان گرفتگی عضلات پا در خواب و یا برای دریافت نوبت در کلینیک امید با شماره تلفن‌های ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰۰۲۱۲۲۷۸۰۷۰۲ تماس حاصل فرمایید.

علت گرفتگی عضلات پا در خواب


گرفتگی عضلات پا ممکن است کمتر از یک بار در سال اتفاق بیفتد ولی در برخی از موارد ممکن است این عارضه را هر شب تجربه کنید. در این صورت سریعاً برای تشخیص علت این مشکل اقدام کنید.

گرفتگی عضلات ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود و علت اصلی بروز آن همچنان شناخته شده نیست. بسیاری از افراد سالم نیز دچار گرفتگی عضلات پا می‌شوند. با این حال برخی از عوامل خطر برای بروز گرفتگی در زیر آورده شده‌اند:

  • دیابت
  • اسکلروز آمیوتروفیک لترال (ALS یا سندرم لو گریگ)
  • سندرم فاسیکولاسیون
  • بیماری عروق محیطی
  • کمبود پتاسیم (هایپوکالمی)
  • کمبود کلسیم (هایپوکلسمی)
  • کمبود منیزیم (هایپومنیزیمی)
  • ورزش شدید
  • ایستادن طولانی مدت
  • کمبود آب
  • اختلالات آب و الکترولیت
  • محدودیت‌های حرکتی
  • اختلالات دستگاه درون ریز
  • اختلالات عصبی عضلانی
  • سیروز کبدی
  • همودیالیز

به علاوه داروهایی وجود دارند که می‌توانند خطر گرفتگی شبانه‌ی عضلات را افزایش دهند. ازجمله این داروها می‌توان به داروهای ضد بارداری، آهن ساکارز وریدی، تری پاراتاید، رالوکسیفن، داروهای ادرار آور، بتا آگونیست های طولانی اثر و استاتین ها اشاره کرد.

گرفتگی عضله چگونه است؟


گرفتگی عضله شبیه به گره خوردن، انقباض و در هم پیچیده شدن عضله خواهد بود. این مشکل می‌تواند بسیار ناراحت کننده، دردناک و حتی غیر قابل تحمل باشد. عضلات ناحیه‌ی گرفتگی ممکن است تا چندین ساعت پس از رفع گرفتگی دردناک باشند.

تفاوت بین گرفتگی عضلات پا و سندرم پای بی قرار (RLS) چیست؟


با وجود اینکه گرفتگی شبانه‌ی پا و سندرم پای بی قرار هر دو به هنگام شب و یا استراحت به سراغ شما می‌آیند، سندرم پای بی قرار دردی ایجاد نخواهد کرد. سندرم پای بی قرار راحتی را از شما گرفته ولی رنج آور نخواهد بود. در این سندرم پای شما مور مور شده و احساس خواهید کرد که باید آن را تکان دهید. با حرکت دادن پا احساس مور مور از بین رفته ولی همچنان ناراحت کننده خواهد بود.

برای درمان گرفتگی عضلات پا در خواب چه باید کرد؟


اگر به دنبال پاسخی برای این سؤال هستید، قطعاً مواردی فراتر از تغییر در عادات بد وجود خواهند داشت. شما باید قدم‌هایی در جهت مراقبت بهتر از خود بردارید.

مقادیر زیادی مایعات بنوشید

نوشیدن زیاد مایعات برای درمان گرفتگی عضلات پا

تأمین آب کافی باعث فعالیت درست عضلات شده و تأثیر بسزایی در پیشگیری از گرفتگی عضلات پا خواهد داشت. پس روزانه حداقل ۶ لیوان آب بنوشید. در طی فصول گرم سال و در روزهایی که ورزش می‌کنید نیز مصرف آب خود را بیشتر کنید چراکه تعریق باعث از دست رفتن بیشتر آب بدن خواهد شد (این امر می‌تواند بروز بیشتر گرفتگی در ورزشکاران حرفه‌ای را توجیه کند).

مواد معدنی موردنیاز بدن را تأمین کنید

تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن برای درمان گرفتگی عضلات پا

در هنگام عرق کردن بدن شما فقط آب از دست نمی‌دهد بلکه مقدار زیادی الکترولیت مهم نیز در اثر تعریق از دست رفته که می‌توانند منجر به گرفتگی عضلات شوند. استفاده از نوشیدنی‌های ورزشی می‌تواند مؤثر باشد. متخصصین تغذیه مصرف موز، سیب زمینی شیرین، اسفناج، ماست و مغزیجات را نیز توصیه می‌کنند چرا که این خوراکی‌ها غنی از مواد معدنی بوده و می‌توانند به پیشگیری از گرفتگی عضلات کمک کنند.

هر شب قبل از خواب پاهای خود را بکشید

کشیدن پاهای خود هرشب قبل از خواب برای درمان گرفتگی عضلات پا

این کار سختی نیست. برای این کار روش ساده‌ای را به شما معرفی می‌کنیم. در حالی که پاهای شما بیش از عرض شانه با یکدیگر فاصله نداشته باشند بر روی زمین بایستید. سپس بر روی پنجه‌ی یک پا و به طور همزمان بر روی پاشنه‌ی پای دیگر بایستید و پس از مدتی پاهای خود را جا به جا کنید. این حرکت را به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه ادامه دهید. این تمرین به سادگی عضلات جلوی ساق پا و عضلات همسترینگ (پشت ران) را کشیده و دفعات و شدت بروز گرفتگی عضلانی را کاهش می‌دهد. این تمرین می‌تواند راه حل ساده‌ای برای پیشگیری از گرفتگی شبانه‌ی عضلات پا باشد.

حالت خوابیدن خود را تنظیم کنید

تنظیم حالت خوابیدن برای درمان گرفتگی عضلات پا

در این جا به نکته‌ای مهم برای پیشگیری از گرفتگی شبانه‌ی عضلات پا اشاره خواهیم کرد: به حالتی که انگشتان پای شما بر روی زمین و به طرف پایین قرار بگیرند نخوابید. این کار باعث راکد شدن خون در بخش‌های تحتانی پا شده و منجر به گرفتگی عضلات خواهد شد. پس سعی کنید به پشت و یا به پهلوها بخوابید و زانوهای خود را کمی خم کنید.

از پتوهای سنگین استفاده نکنید

استفاده نکردن از پتوهای سرد برای درمان گرفتگی عضلات پا

سنگین بودن پتو باعث فشار مداوم پا به سمت پایین در طول شب خواهد شد. در عوض از پتوهای سبک‌تر استفاده کنید تا انگشتان شما در طول شب به آسانی توانایی حرکت داشته باشند.

از کفش‌های مناسب استفاده کنید

استفاده از کفش های مناسب برای درمان گرفتگی عضلات پا

کفش‌های ارزان قیمت و بی کیفیت می‌توانند بر روی اعصاب و عضله‌های پای شما فشار وارد کنند و خطر بروز گرفتگی را افزایش دهند. این امر در مورد کسانی که مدت زمان‌های طولانی می‌ایستند یا راه می‌روند اهمیت بیشتری خواهد داشت. استفاده از کفش‌های مناسب می‌تواند به معنی رهایی از گرفتگی شبانه‌ی عضلات پا باشد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتماس