چسب زانو (کینزیوتیپینگ) چیست و چه کاربردهای درمانی دارد؟

اگر یک بازی والیبال یا یک مسابقه دوچرخه سواری رقابتی را تماشا کرده باشيد، احتمالاً نوارهای رنگی که به شانه‌ها، زانوها، پشت و شکم‌ چسبيده می‌شوند را ديده‌ايد. این چسب‌های زانو است یک چسب درمانی است که به طور استراتژیک بر روی بدن اعمال می‌شود تا بتواند پشتیبانی، کاهش درد، کاهش تورم و بهبود عملکرد را ایجاد کند. علاقه مندان موفقیت در دستیابی به این اهداف را گزارش كرده‌اند. اما تا کنون، لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود تا بتوان با اطمینان گفت که چسب زانو چه کاری می‌تواند و چه کاری نمی‌تواند انجام دهد.

در اینجا مواردی است که در مورد چگونگی استفاده از درمانگران فیزیکی و ورزشی، فواید، نکات و آنچه باید بدانیم را می‌خوانیم.

چسب زانو چگونه کار می‌کند؟ 


نوار کینزیولوژی واقعا کش‌دار است. چسب زانو با ترکیبی اختصاصی از پنبه و نایلون ایجاد شده است. برای کشش پوست طراحی شده است بنابراین می‌توانید از دامنه حرکت خود استفاده کنید. چسب زانو برای پزشکی نیز استفاده می‌شود. مقاوم در برابر آب و به اندازه کافی قوی است که بتواند سه تا پنج روز حتی در هنگام تمرین یا دوش گرفتن کارکند.

هنگامی که این نوار به بدن شما زده می‌شود، کمی پس می‌زند و پوست شما را به آرامی بلند می‌کند. اعتقاد بر این است که این امر به ایجاد یک فضای میکروسکوپی بین پوست و بافت‌های زیر آن کمک می‌کند.

ایجاد فضایی در مفاصل

یک مطالعه کوچک با ۳۲ شرکت کننده نشان داد که وقتی چسب زانو روی زانو قرار می‌گیرد، فضای مفصل زانو را افزایش می‌دهد. یک مطالعه مشابه نشان داد نوار حرکت شناسی همچنین فضای مفصل شانه را افزایش می‌دهد. اگرچه افزایش فضا ناچیز است  اما به کاهش احتمال تحریک مفصل کمک می‌کند.

ممکن است سیگنال‌ها را در مسیرهای درد تغییر دهد 

برخی از فیزیوتراپیست‌ها فکر می‌کنند این نوار، اطلاعاتی را که سیستم عصبی حسی شما درباره درد و فشرده سازی در بدن ارسال می‌کند تغییر می‌دهد.‌

تمام بافت‌های شما، پوست، فاشیا، عضلات، دارای گیرنده‌های حسی هستند که احساس درد را لمس می‌کنند. نوار چسب زانو لیفتی ایجاد می‌کند که بافت‌های زیرین را تخلیه می‌کند. رفع فشار از آن بافت‌ها می‌تواند سیگنال‌هایی را که به مغز می‌روند تغییر دهد. وقتی مغز سیگنال دیگری دریافت می‌کند، واکنش متفاوتی خواهد داشت.

فیزیوتراپیست‌ها از نوار حرکت شناسی برای بلند کردن پوست روی این عضلات گره خورده و متشنج استفاده می‌کنند. وقتی ناحیه از حالت فشرده خارج می‌شود، گیرنده‌های درد سیگنال جدیدی به مغز می‌فرستند و تنش کاهش می‌یابد. یک مطالعه نشان داد که هنگام استفاده از نوار حرکت شناسی و فشار دستی، درد نقطه کاهش یافته و انعطاف پذیری برای افراد افزایش می‌یابد.

ممکن است گردش خون و مایعات را بهبود بخشد 

اگر آسیب دیده‌اید، چسب زانو ممکن است به بهبود گردش خون و کاهش تورم در ناحیه آسیب دیده کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که نوار چسب زدن می‌تواند جریان خون در پوست را بهبود بخشد. همچنین ممکن است گردش مایعات لنفاوی را بهبود بخشد. مایع لنفاوی بیشتر آب است اما همچنین حاوی پروتئین، باکتری و سایر مواد شیمیایی است. سیستم لنفاوی روشی است که بدن شما تورم و تجمع مایعات را تنظیم می‌کند.

تئوری این است که وقتی نوار حرکت شناسی استفاده می‌شود، فضای زیر جلدی اضافی ایجاد می‌کند که باعث تغییر شیب فشار در ناحیه زیر پوست شما می‌شود. این تغییر فشار باعث افزایش جریان مایع لنفاوی می‌شود.

مطالعات نتایج متفاوتی داشته است. در دو مطالعه اخیر،چسب زانو تجمع مایعات را در زنانی كه تحت درمان سرطان پستان قرار گرفته‌اند كاهش داده است.

تغییر جریان مایع لنفاوی می‌تواند به بهبود سریع‌تر کبودی کمک کند. اگرچه مطالعات کمی برای تأیید این اثر وجود دارد، اما به طور خلاصه برخی از افراد گزارش می‌کنند که وقتی نوار را از قسمت‌های بدن کبود شده برداشته‌اند، نواحی زیر نوار متفاوت از نواحی بدون نوار چسب است.

چسب زانو برای چه استفاده می‌شود؟ 


چسب زانو برای چه استفاده می‌شود؟

درمان آسیب‌ها 

فیزیوتراپیست‌ها بعضی مواقع از نوار چسب زانو به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی کلی برای افرادی که آسیب دیده‌اند استفاده می‌کنند. نوار چسب زانو زمانی موثر است كه همراه با ساير روش‌هاي درمانی مانند درمان دستی استفاده شود.

پزشکان از چسب زانو برای کاهش درد و تورم استفاده می‌کنند، “اما این همیشه به عنوان یک مکمل برای آنچه که ما در تلاش هستیم انجام دهیم استفاده می‌شود.”

پشتیبانی از مناطق ضعیف

چسب زانو همچنین برای افزودن پشتیبانی بیشتر به عضلات یا مفاصل مورد نیاز آن استفاده می‌شود. اگر مبتلا به سندرم استرس پاتلوفمورال، سندرم اصطکاک باند IT یا التهاب تاندون آشیل هستید نوار چسب زانو می‌تواند به شما کمک کند.

برخلاف نوار سفید پزشکی یا نوار ورزشی، نوار حرکت شناسی به شما امکان می‌دهد تا به طور طبیعی حرکت کنید. در حقیقت، برخی مطالعات نشان می‌دهد که می‌تواند باعث تقویت حرکت و استقامت شود. مطالعات روی ورزشکاران نشان داده است که وقتی از نوار حرکت شناسی روی عضلات خسته استفاده می‌شود، عملکرد بهبود می‌یابد.

آموزش مجدد عضلات

چسب زانو مي‌تواند به تربيت مجدد عضلاتی كه از دست رفته‌اند و يا به يك روش ناسالم كار عادت كرده‌اند، كمك كند.

به عنوان مثال، از نوار چسب زانو می‌توان برای اصلاح وضعیت در سر و گردن استفاده كرد. و یک مطالعه استفاده از آن را برای کمک به بیماران سکته مغزی در بهبود راه رفتن پشتیبانی می‌کند.

فیزیوتراپیست‌ها فکر می‌کنند این ممکن است به این دلیل باشد که احساس عجیب نوار چسب روی پوست شما می‌تواند شما را از نحوه ایستادن یا حرکت خود آگاه کند.

افزایش عملکرد 

چسب زانو برای افزایش عملکرد

برخی از ورزشکاران برای دستیابی به حداکثر عملکرد و محافظت در برابر آسیب دیدگی هنگام رقابت در مسابقات ویژه از چسب زانو استفاده می‌کنند.

“بسیاری از دوندگان هر بار که در ماراتن شرکت می‌کنند از این نوار استفاده می‌کنند. پزشکان گاهی اوقات نوار را در امتداد گلوت قرار می‌دهند تا راهی برای “بیدار کردن” عضله و یادآوری آن برای ادامه کار باشد.”

مدیریت اسکار 

اگرچه هرگز نباید از چسب زانو بر روی زخم باز استفاده كنید اما برخی شواهد علمی نشان می‌دهد كه چسب زانو می‌تواند ظاهر زخم را در طولانی مدت پس از جراحی یا جراحت بهبود بخشد. این قطعاً درمانی است که باید ابتدا با پزشک در مورد آن بحث کنید.

آیا چسب زانو واقعا موثر است؟ 


پاسخ برخی افراد این است: بله. اما ما به تحقیقات بیشتری نیاز داریم. آنچه در حال حاضر وجود دارد متناقض است. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که هیچ تفاوتی در نتایج بین نوار حرکت شناسی و دارونما یا “نوار تقلبی” وجود ندارد.

برخی از مطالعات حداقل یا متوسطی را نشان می‌دهد. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد كه نوار چسب زانو هنگامی كه همراه با روش‌های درمانی متداول استفاده می شود، موثر است.

چه موقع نبايد از نوار چسب استفاده كرد؟ 


برخی شرایط وجود دارد که نباید از نوار استفاده شود. آن‌ها شامل موارد زیر هستند.

  • زخم های باز. استفاده از نوار روی زخم می‌تواند منجر به عفونت یا آسیب پوستی شود.
  • ترومبوز ورید عمقی. افزایش جریان مایعات می‌تواند باعث از بین رفتن لخته خون شود که ممکن است کشنده باشد.
  • سرطان فعال. افزایش خون رسانی به رشد سرطانی می‌تواند خطرناک باشد.
  • برداشتن گره لنفاوی. افزایش مایعات در صورت از دست دادن گره می‌تواند باعث تورم شود.
  • دیابت. اگر در بعضی از مناطق احساس کمتری داشته باشید، ممکن است متوجه واکنشی به نوار نشوید.
  • آلرژی. اگر پوست شما به چسب‌ها حساس است، می‌تواند یک واکنش شدید ایجاد کند.
  • پوست شکننده. اگر پوست شما مستعد پاره شدن است، باید از قرار دادن نوار روی آن خودداری کنید.

نحوه استفاده از چسب زانو 


نحوه استفاده از چسب زانو

همیشه باید قبل از اینکه خودتان آن را روی لباس خود بگذارید، با یک متخصص فیزیوتراپی که در زمینه استفاده صحیح ازچسب زانو  آموزش دیده است مشورت کنید.

یک فیزیوتراپیست به شما نشان می‌دهد که چطور نوار چسب را به نوعی استفاده کنید که به مشکل خاص شما کمک کند. بسته به اهداف شما می‌توان نوار را به صورت X ،Y، I، یا fan استفاده کرد. همچنین ممکن است به هر دو نوار تثبیت کننده و رفع فشار نیاز داشته باشید.

فیزیوتراپیست شما می‌تواند قبل از امتحان نوار چسب در خانه، استفاده از آن را برای شما نشان دهد. ضربه زدن یک راه حل دائمی نیست. شما می‌خواهید قدرت و مهارت خود را بسازید، زیرا مشکل اصلی و ریشه اصلی را اصلاح کنید.

برای استفاده از نوار، این مراحل را بخاطر بسپارید:

  • ابتدا ناحیه را تمیز و خشک کنید. لوسیون‌ها و روغن‌ها می‌توانند از چسبیدن نوار جلوگیری کنند.
  • موهای زائد خود را کوتاه کنید. موها نباید مشکلی ایجاد کند، اما موهای متراکم م‌ تواند مانع از چسب زدن خوب پوست شود.
  • برای اکثر درمان‌ها، شما با پاره کردن کاغذ پشتی در مرکز شروع می‌کنید.
  • گوشه‌های گرد شده را در انتهای هر نوار برش بزنید اگر از قبل نداشته باشد. گوشه‌های گرد کمتر در مقابل لباس گیرمی‌کنندو به روشن نگه داشتن نوار کمک می‌کند.
  • هنگامی که اولین زبانه را برای انداختن نوار استفاده می‌کنید، بگذارید پس از برداشتن کاغذ پشتی، انتهای آن کمی عقب برود. شما در دو انتهای ان هیچ کششی نمی‌خواهید زیرا این زبانه‌ها فقط برای نگه داشتن نوار در جای خود است. اگر انتهای آن را بکشید، نوار پوست شما را می‌کشد، که می‌تواند باعث تحریک شود یا باعث شود نوار زودتر جدا شود.
  • انگشتان خود را روی کاغذ بسته بندی نگه دارید تا نوار را نگه دارید. لمس قسمت چسب باعث می شود تا چسبندگی کمتری ایجاد شود.
  • درمانگر می‌تواند به شما اطلاع دهد که از چه کششی در ناحیه درمان استفاده کنید. برای به دست آوردن کشش ۷۵ درصدی، نوار را تا جایی که ادامه دهید گسترش دهید و سپس آن را در حدود یک چهارم طول آن آزاد کنید.
  • هنگامی که نوار را می‌کشید، از کل طول انگشت شست خود در سراسر نوار استفاده کنید تا کشش یکنواختی داشته باشید.
  • پس از استفاده از نوار، نوار را به مدت چند ثانیه با قدرت مالش دهید. گرما چسب را فعال می کند.

چگونه می‌توان چسب زانو را با خیال راحت برداشت؟


اگر بیش از چند روز از این نوار استفاده می‌کنید، ممکن است خود به خود شل شود. در اینجا چند نکته برای از بین بردن نوار بدون آسیب رساندن به پوست آورده شده است.

  • مقداری روغن (مانند روغن کودک یا روغن زیتون) یا لوسیون را بالای نوار بزنید تا نوار شل شود.
  • آن را به آرامی بردارید.
  • پس از تکان دادن یک انتهای نوار، پوست خود را فشار دهید تا از نوار جدا شود.
  • نوار را به جای اینکه مستقیم از خود دور کنید، به سمت خودش بکشید. در حالی که نوار را به سمت برگه انتهایی عقب می‎‌کشید، پوست خود را به آرامی فشرده کنید.
  • هنگام رفتن انگشتان خود را در امتداد پوست خود قرار دهید.
  • اگر پوست شما تحریک شده یا آسیب دیده است از نوار چسب استفاده نکنید. صحبت کردن با متخصص طب فیزیکی یا پزشک خود را در نظر بگیرید.

آیا چسب به پوست من آسیب می‌رساند؟


چسب مارک‌های اصلی عاری از لاتکس و ضد آلرژی است، بنابراین اگر به درستی استفاده شود و حساسیت نداشته باشید، نمی‌تواند واکنش آلرژیک ایجاد کند. احتمالاً ایده خوبی است که ابتدا نوار تست را اعمال کنید، فقط در سمت امن قرار بگیرید.

بلند و کوتاه کردن آن 


اگرچه اثربخشی نوار چسب زانو به خوبی بررسی نشده است، اما ممکن است پشتیبانی، افزایش گردش خون، کاهش درد و بهبود عملکرد مفاصل و عضلات شما را فراهم کند.

قبل از استفاده از آن، باید با یک متخصص فیزیوتراپی صحبت کنید، زیرا در صورت ترکیب با سایر روش‌های درمانی بسیار مفید است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتماس