ویتامین برای تقویت زانو: ویتامین برای تقویت و بازسازی استخوان زانو

درد زانو یکی از شکایات اصلی افراد بزرگسال است و در اکثر موارد به تحلیل رفتگی زانو به دنبال فعالیت‌های روزمره از قبیل راه رفتن، خم شدن، ایستادن و برداشتن اشیا به وجود می‌آید. ورزشکارانی که می‌دوند یا به انجام حرکات از قبیل پریدن یا تغییر ناگهانی مسیر می‌‌پردازند بیشتر دچار درد زانو و مشکلات مرتبط با آن خواهند شد اما اینکه درد زانو به دنبال آسیب دیدگی آن به وجود آمده یا پیری، در هر دو حالت می‌تواند بیمار را دچار چالش کند و حتی در برخی موارد برای راه رفتن او را ناتوان کند. افرادی که به علت آسیب دیدگی یا یک بیماری از قبیل آرتروز دچار درد زانو هستند به امتحان کردن روش‌های درمانی مختلفی می‌پردازند. مصرف ویتامین‌ها می‌تواند باعث بهبود سلامت زانو و تسکین درد شود اما نمی‌تواند به درمان مشکل شما بپردازد. با پزشک خود در خصوص مصرف ویتامین‌ها و رژیم غذایی و مشکلات زانوی خود صحبت کنید تا در این رابطه شما را راهنمایی کند.

 اگرچه مصرف ویتامین برای حفظ سلامت بدن و کاهش مشکلات زانو ضروری است مصرف آنها در مقادیر بالا باعث می‌‌شود که بدن دچار آسیب دیدگی شود و ضرری که دارند بیشتر از منافع آنها است. به عنوان مثال مصرف بیش از حد ویتامین دی می‌‌تواند باعث بالا رفتن سطح کلسیم در خون شود و زمینه بروز کلسیفیته شدن بافت‌ها و عروق خونی را فراهم کند. اگر چه ویتامین c یک نوع ویتامین محلول در آب است و باعث مسمومیت نمی‌شود مصرف بیش از حد آن می‌‌تواند باعث بروز برخی مشکلات گوارشی از قبیل اسهال و تهوع یا درد شکمی شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک توانبخشی امید میتوانید با شماره تلفن های ۸۸۸۹۸۴۴۴-۰۲۱ - ۲۲۷۸۰۷۰۱-۰۲۱تماس حاصل فرمایید.

مشکلات شایع زانو شامل چه مواردی است؟ 


 تعداد زیادی از مشکلات زانو به علت بالا رفتن سن و تحلیل رفتگی زانو و تحت فشار قرار گرفتن مفصل زانو به دنبال آرتروز به وجود می‌آیند. سایر مشکلات زانو به دنبال آسیب دیدگی و یا حرکت ناگهانی که باعث پیچ خوردگی زانو می‌شود ایجاد می‌شوند. برخی از مشکلات شایع زانو به شرح زیر می‌باشند:

  • کشیدگی یا پیچ خوردگی عضلات و رباط‌های زانو معمولاً به علت وارد شدن ضربه به زانو یا چرخش ناگهانی زانو به وجود می‌آید. برخی از علائم حاصل از این مشکل عبارتند از احساس درد و تورم و ناتوانی در راه رفتن.
  • وارد شدن ضربه به زانو می‌‌تواند باعث پارگی مینیسک زانو می‌شود. مینیسک به پدهای بافت همبند گفته می‌‌شود که نقش ضربه گیر را ایفا می‌‌کند و باعث بهبود پایداری زانو خواهند شد. پارگی غضروف اغلب به دنبال پیچ خوردگی زانو به وجود می‌آید. درمان این مشکل شامل استفاده از بریس در هنگام انجام فعالیت جسمانی برای محافظت از زانو در برابر آسیب دیدگی بیشتر است. گاهی اوقات شما به عمل جراحی برای ترمی‌م آسیب ایجاد شده نیاز خواهید داشت.
  • التهاب تاندون می‌تواند به علت استفاده بیش از حد از تاندون در هنگام انجام برخی فعالیت‌های جسمانی خاص از قبیل دویدن، پریدن یا دوچرخه‌ سواری به وجود بیاید. تاندونیت تاندون کشکک اختلالی است که به آن زانوی پرش کننده‌ها گفته می‌‌شود. این اختلال در برخی فعالیت‌های ورزشی از قبیل بسکتبال به وجود می‌‌آید که نیروی حاصل از ضربه زدن به زمین پس از پرش باعث کشیدگی تاندون خواهد شد.
  • استئوآرتریت شایع ترین نوع آرتروز است که زانوها را درگیر می‌‌کند است آرتریت یک فرایند تحلیل برنده است که در آن غضروف بین مفصل به تدریج از بین می‌رود و اغلب افراد میانسال و مسن را درگیر می‌کند. استئوآرتریت می‌‌تواند به علت وارد شدن فشار زیاد به مفصل زانو به دنبال آسیب دیدگی مکرر آن یا اضافه وزن به وجود بیاید. آرتریت روماتوئید همچنین می‌‌تواند باعث التهاب مفصل و از بین رفتن غضروف زانو شود. آرتریت روماتوئید در مقایسه با استئوآرتریت افراد جوان را درگیر خواهد کرد.

 بهترین مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای مفاصل زانو 


بهترین مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای مفاصل زانو

تعداد زیادی از افراد دچار درد مزمن در مفصل زانو یا سایر نقاط بدن خود هستند. در اکثر موارد این اختلال به دنبال شایع ترین نوع آرتروز که استئوآرتریت نام دارد به وجود می‌آید. این نوع آرتریت یک چهارم افراد را درگیر می‌کند. معمولاً داروهای مسکن از قبیل استامینوفن یا داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب مانند ایبوپروفن اولین انتخاب برای تسکین درد مفصل است. انواع مختلفی از مکمل‌ها وجود دارد که می‌‌توانند به درمان درد مفصل کمک کنند اما بهترین نوع آن‌ها کدامند؟ در بخش زیر به ۹ مورد از بهترین گزینه‌های موجود برای کمک به بهبود مفصل زانو اشاره می‌کنیم. این ویتامین‌ها به شرح زیر می‌باشند:

 ویتامین دی 

 دریافت ویتامین دی به مقدار کافی در رژیم غذایی برای حفظ سلامت زانو بسیار ضروری است. ویتامین دی با افزایش سطح جذب کلسیم و بهبود رشد استخوان به حفظ سلامت آنها کمک می‌‌کند. داشتن استخوان‌های سالم برای حفظ سلامت زانوها ضروری است. بین کمبود ویتامین دی و بروز آرتروز زانو ارتباط وجود دارد. اگرچه بدن می‌‌تواند با قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب به تولید ویتامین دی بپردازد باید زمان قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب را کاهش دهید تا دچار سرطان پوست نشوید. مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین دی در رژیم غذایی روزانه می‌‌تواند از بروز کمبود ویتامین دی جلوگیری کند و باعث افزایش سلامت زانو شود. ویتامین دی برای عملکرد صحیح عضله و استخوان ضروری است و دارای خواص ضد التهابی می‌باشد در نتیجه اکثر افراد عقیده دارند که مصرف ویتامین دی نقش مهمی را در تسکین درد مفاصل به ویژه در نقاطی که التهاب وجود دارد ایفا می‌‌کند. بدن یا ویتامین دی را از طریق قرار گرفتن در مقابل آفتاب می‌سازد یا آن از طریق مواد غذایی به دست می‌آورد. منابع اصلی ویتامین دی به شرح زیر می‌باشند:

 نور آفتاب  

 هنگامی ‌که پوست شما در تماس با نور آفتاب قرار می‌گیرد بدن با جذب نور فرابنفش به تولید ویتامین دی می‌‌پردازد. اگرچه نور آفتاب یک منبع عالی از ویتامین است باید از قرار گرفتن در مقابل آفتاب داغ نیمروز خودداری کنید تا ریسک سوختگی پوست به حداقل برسد. قرار گرفتن بیش از حد در مقابل نور خورشید می‌تواند باعث آسیب دیدگی پوست و افزایش ریسک بروز سرطان شود. در شرایطی که قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب دشوار است از قبیل روزهای زمستان دریافت ویتامین دی از طریق نور آفتاب کار دشواری خواهد بود به همین دلیل باید این ویتامین از طریق منابع غذایی به دست بیاورید.

 مواد غذایی  

مواد غذایی برای تقویت زانو

 قارچ سرشار از ویتامین دی است و بزرگسالان باید در طول روز ۱۵ میکروگرم ویتامین دی مصرف کنند. غذاهایی که در بخش زیر به آنها اشاره می‌کنیم سرشار از ویتامین دی هستند به همین دلیل باید تا حد امکان در رژیم غذایی شما این مواد خوراکی وجود داشته باشد:

  • ماهی‌های روغنی از قبیل ماهی سالمون، ماهی تن و ماهی ماکرل
  • شیر غنی شده با ویتامین دی
  • جگر
  • زرده تخم مرغ
  • قارچ
  • غلات غنی شده صبحانه

 مکمل‌ها 

 برخی از افراد از قبیل افراد مسن یا افراد گیاه خوار در روزهای زمستان با مشکل دریافت ویتامین دی مواجه می‌شوند. مکمل‌های ویتامین دی می‌توانند برای افراد زیر مفید باشند:

  • افراد مسن زیرا پوست توانایی خود برای سنتز صحیح ویتامین دی را از دست می‌دهد.
  • افرادی که رنگ پوست آنها تیره است استفاده از نور آفتاب برای تولید ویتامین دی در آنها دشوار خواهد بود.
  • نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌‌کنند زیرا وضعیت ویتامین دی بدن آنها به مادر بستگی دارد.

 شما می‌توانید از داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های آنلاین اقدام به تهیه مکمل ویتامین دی نمایید. مصرف بیش از حد ویتامین دی می‌تواند باعث مسمومیت شود به همین دلیل بهتر است قبل از مصرف هر نوع مکمل جدیدی با پزشک خود مشورت کنید تا شما را در خصوص دز مناسب آن راهنمایی کند.

 ویتامین سی  

 ویتامین c برای تولید کلاژن ضروری است. کلاژن یک نوع پروتئین است که در تاندون‌های زانو مشاهده می‌شود. مصرف زیاد ویتامین c با کاهش سایز استخوان و ضایعات استخوانی ارتباط دارد که این امر باعث می‌شود ریسک بروز استئوآرتریت زانو کاهش پیدا کند. شما می‌‌توانید با مصرف ویتامین c بیشتر و خوردن سبزیجاتی مانند فلفل سبز و قرمز، کلم بروکلی، اسفناج، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پرتقال، توت، کیوی و گریپ فروت و انواع میوه سطح سلامت زانوی خود را ارتقا دهید.

 فولیک اسید با متوترکسات 

 در صورتی که مشکلات زانوی شما به دنبال آرتریت روماتوئید به وجود آمده است و شما از متوترکسات استفاده می‌کنید باید مکمل فولیک اسید را به رژیم غذایی روزمره خود اضافه نمایید. اگرچه این دارو در درمان آرتروز و درد حاصل از آن مفید است باعث کاهش فولات خواهد شد. قبل از مصرف این مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

 گلوکزامین  

 گلوکزامین یک ترکیب طبیعی در غضروف است که از ساییده شدن استخوان‌ها روی هم و بروز درد و التهاب جلوگیری می‌کند و همچنین می‌تواند در جلوگیری از تحلیل رفتگی غضروف ناشی از آرتروز زانو سودمند باشد. تعداد زیادی از مکمل‌هایی که با هدف درمان درد مفاصل تجویز می‌شوند حاوی گلوکزامین هستند که تحقیقات متعددی در خصوص تاثیرات آن بر استئوآرتریت انجام شده است اما علیرغم تحقیقات انجام شده هنوز سوالات زیادی درباره نحوه عملکرد آن در بدن وجود دارد. دو نوع گلوکزامین در مکمل‌ها یافت می‌شود که عبارتند از گلوکزامین هیدروکلراید و گلوکزامین سولفات. در صورتی که گلوکزامین سولفات به مدت طولانی مصرف شود روند پیشرفت آرتروز زانو را کند خواهد کرد. تحقیقات نشان داده است که مصرف این مکمل بیش از ۳ سال باعث می‌شود فضای درون مفصل کوچک شود و باعث بدتر شدن بیماری خواهد شد. گلوکزامین سولفات معمولاً به صورت روزانه و با دوز ۱۵۰۰ میلی گرم مصرف می‌شود. در صورتی که پس از مصرف این مکمل دچار درد معده شدید می‌توانید آن را در سه دوز ۵۰۰ میلی گرمی مصرف کنید.

کندروایتین 

کندروایتین همانند گلوکزامین یکی از واحدهای سازنده غضروف است که می‌تواند از تحلیل رفتگی غضروف و بروز درد جلوگیری کند. این ماده باعث کاهش درد مفصل و سفتی آن در افرادی می‌‌شود که دچار مشکلات زانو هستند. کندروایتین سولفات در صورتی که به مدت طولانی مصرف شود باعث می‌شود روند پیشرفت است و آرتریت کند شود. این مکمل همچنین اگر به مدت دو سال مصرف شود روند تنگ شدن فضای مفصل را آهسته خواهد کرد. معمولاً مکمل‌های مخصوص مفصل حاوی گلوکزامین کندروایتین هستند اما هنوز پزشکان نمی‌دانند که آیا مصرف این مکمل به صورت ترکیبی بهتر است یا مصرف آنها به صورت مجزا. شما می‌توانید این مکمل‌ها را با دوز ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلی گرم به صورت دو یا سه بار در طول روز مصرف کنید.

اس- ادنوزیل متیونین  

اس- ادنوزیل متیونین یک نوع مکمل است که بیشتر برای درمان افسردگی و مشکلات زانو تجویز می‌‌شود. کبد به طور طبیعی از طریق یک آمینو اسیدی که متیونین نام دارد به تولید اس- ادنوزیل متیونین می‌پردازد. این ترکیب دارای عملکردهای مختلفی است که یکی از آنها کمک به تولید و ترمی‌م غضروف است و هنگامی ‌که به صورت مکمل مصرف شود به بهبود علائم و نشانه‌های درد مفصل ناشی از استئوآرتریت کمک خواهد کرد. این مکمل همانند داروی سلکوکسیب دارای خواص ضد التهابی است. معمولاً این مکمل را می‌توانید با دز ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم به صورت سه بار در روز مصرف کنید. به خاطر داشته باشید که ممکن است کمی طول بکشد تا شما شاهد کسب نتایج اولیه باشید.

 زردچوبه  

 زردچوبه یکی از مکمل‌های بسیار رایج برای درمان درد از قبیل درد مفاصل ناشی از استئوآرتریت است. اثر تسکین دهندگی آن به وجود یک ترکیب شیمیایی ارتباط دارد که کورکومین نام دارد و به نظر می‌رسد که دارای خواص ضد التهابی است. شما می‌توانید ۲ تا ۴ بار در طول روز ۵۰۰ میلی گرم از این محصول را استفاده کنید.

 نکاتی برای انتخاب یک مکمل 


 انتخاب کردن یک مکمل مناسب از میان چندین مکملی که در بازار وجود دارد می‌‌تواند یک اقدام چالش برانگیز باشد. تعداد زیادی از این محصولات حاوی ترکیبات متعددی هستند به خاطر داشته باشید که طولانی بودن فهرست ترکیبات موجود در یک مکمل به معنای بهتر بودن آن نیست و ممکن است مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار نداشته باشد به همین دلیل باید برچسب آنها را با دقت مطالعه کنید. در برخی موارد ترکیباتی که به یک محصول اضافه می‌‌شوند مزایای آنها برای سلامت مفاصل تایید نشده است. برخی از مکمل‌ها حاوی ترکیبات سودمند از قبیل گلوکزامین و کندرویتین هستند اما دلایل چندانی وجود ندارد که نشان دهد مصرف مکمل‌های حاوی این ترکیبات بهتر از مکملی است که فقط حاوی یک ترکیب است. برخی از این محصولات حاوی یک یا چند ترکیب هستند که دارای اثربخشی مناسبی می‌باشند. شما باید قبل از انتخاب یک مکمل با پزشک یا داروساز خود در خصوص سایر داروهایی که مصرف می‌کنید صحبت نمایید تا تداخل دارویی آنها را بررسی کند. برخی از مکمل‌های مخصوص سلامت مفصل با برخی از داروهای خاص از قبیل رقیق کننده‌های خون تداخل دارد.