نشانه‌های زانو درد خطرناک: چه زمانی درد زانو جدی است؟

نشانه‌های زانو درد خطرناک: چه زمانی درد زانو جدی است؟


زمانی که دچار زانو درد می‌شوید فکر می‌کنید که باید با درد و ناراحتی به زندگی خود ادامه دهید که در بسیاری موارد نیز این یک عمل پذیرفته‌شده است.

هشتاد درصد از مشکلات زانوی افراد پس از مدتی خود به خود بهبودی می‌یابد.

اما در برخی موارد نیز بهتر است برای درمان زانو درد به پزشک مراجعه کرده و آن را رها نکرد. اگر شما به زانو درد مبتلا شده‌اید ولی برای رفتن به پزشک تردید دارید بهتر است علائمی که در این مقاله توضیح داده شده است را بررسی کنید تا متوجه شوید که آیا باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید یا نه.

اگر دچار زانو دردی شده‌اید که مدت زیادی طول کشیده و با درمان‌های اولیه بهبود نیافته است مراجعه به متخصص برای تشخیص دقیق علت این عارضه ضروری است. در کلینیک تخصصی توان‌بخشی و فیزیوتراپی امید پس از معاینه دقیق بیمار و انجام عکس‌برداری‌های لازم بهترین برنامه درمانی با رویکرد پلکانی برای بیمار تجویز می‌شود. درمان در این رویکرد از روش‌های ساده آغاز می‌شود و در صورت لزوم روش‌های پیچیده‌تر برای بهبود وضعیت بیمار تجویز خواهد شد.

 نشانه‌های زانو درد خطرناک


 شروع ناگهانی علائم دیگر 

اگر درد زانوی شما با تورم، قرمزی یا احساس گرمای ناگهانی در قسمت آسیب‌دیده همراه بود باید به پزشک مراجعه کنید. این علائم ممکن است نشانه وجود عفونت یا عارضه‌ای به نام مفصل سپتیک یا عفونی باشد به این معنی که مایع درون مفصل شما در وضعیت خوبی قرار ندارد. بورسا – کیسه‌های پر از مایع درون مفصل زانو که به خاصیت ضربه‌گیری مفصل کمک می‌کنند – ممکن است دچار عفونت شده باشند. برخی عوامل مانند آسیب‌دیدگی‌های قبلی مفصل یا زخم‌های روی زانو، احتمال ابتلا به این نوع عفونت را افزایش می‌دهد. ابتلا به عفونت همچنین ممکن است باعث تب، لرز و حالت تهوع شود بنابراین باید نسبت به این علائم هشیار باشید.

 با فشار دادن زانو، اذیت نمی‌شوید

گاهی اوقات ممکن است منشأ دردِ زانو قسمت دیگری از بدن باشد. سیاتیک – یک بیماری که در آن دیسک در قسمت پایین کمر بیرون زده و به عصب فشار وارد می‌کند – نیز ممکن است باعث ابتلا به دردی شود که به قسمت‌های پایین پا گسترش می‌یابد. مشکلات لگن نیز ممکن است باعث ایجاد درد زانو شوند. اگر درد شما با فشار دادن یا لمس کردن زانو افزایش نمی‌یابد ممکن است زانوی شما اصلاً آسیبی ندیده باشد و شما باید برای تعیین علت آن با پزشک مشورت کنید. اگر زانوی شما باعث آزار و درد نمی‌شود احتمال دارد که قسمت دیگری از بدن شما منشأ درد و آسیب‌دیدگی باشد.

 دردی که به مدت چند هفته ادامه می‌یابد 

فرایند بهبودی آسیب‌دیدگی‌هایی نظیر کشیدگی زانو ممکن است طولانی باشد. زمانی که این عارضه اتفاق می‌افتد یک روش خوب برای درمان این است که به زانوی خود استراحت دهید، روی قسمت آسیب‌دیده یخ قرار داده، آن را باندپیچی کرده و بالا نگه دارید. مصرف داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک نیز ممکن است برای کاهش ناراحتی مؤثر واقع شوند اما اگر به کار بردن این روش‌های درمانی پس از ۳ هفته در کاهش یا رفع درد مؤثر واقع نشدند باید به پزشک مراجعه کنید. اگر درد زانو با به کارگیری این روش‌های درمانی بهبود نیافت احتمال این که عضلات یا غضروف آن دچار پارگی و آسیب‌دیدگی شده باشند وجود دارد زیرا این مشکلات معمولاً بدون مداخلات تخصصی بهبود نمی‌یابند. البته ممکن است این یک آسیب‌دیدگی جزئی باشد و با مراقبت‌های پزشکی بهبودی یابد. مشکل هر چه که باشد، یک آسیب‌دیدگی است که بدن نمی‌تواند خودش آن را حل کند و نیاز به کمک‌های خارجی دارد.

 تورم زانو

تورم زانو که بلافاصله پس از آسیب‌دیدگی ایجاد می‌شود یک علامت شایع از آسیب‌دیدگی‌های جدی زانو است. در بسیاری از موارد، تورم به دلیل خونریزی اتفاق می‌افتد؛ خونریزی متوقف می‌شود اما تورم باقی می‌ماند. از علل شایع تورم‌هایی که پس از آسیب‌دیدگی‌های مهم زانو ایجاد می‌شوند می‌توان به پارگی رباط صلیبی قدامی، دررفتگی کشکک زانو، پارگی مینیسک و پارگی رباط جانبی داخلی یا آسیب دیگی غضروف مفصلی اشاره کرد. بیش از ۷۰ درصد از ورزشکاران که دچار تورم زانو می‌شوند و زانوی آنها در هنگام دویدن و چرخیدن خالی می‌کند به پارگی رباط صلیبی قدامی یا دررفتگی کشکک زانو مبتلا هستند. بیشتر این افراد نمی‌توانند بدون احساس درد شدید راه بروند. استفاده از عصای زیر بغل، قرار دادن یخ روی زانو و بالا نگه داشتن پا در این موارد می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود. تعداد کمی از آسیب‌دیدگی‌های زانو به بریس یا گچ نیاز دارند. مهم‌ترین دلیل در مراجعه به متخصص فیزیوتراپی پس از آسیب‌دیدگی و تورم زانو، رد احتمال ابتلا به آسیب‌دیدگی‌هایی است که نیاز فوری به مداخلات جراحی دارند.

 زانوی شما قفل شده و نمی‌توانید آن را صاف کنید 

اگر شما دچار آسیب‌دیدگی زانو شده و قادر به صاف کردن کامل پاهای خود نیستید ممکن است دچار قفل‌شدگی زانو شده باشید. شایع‌ترین علت قفل‌شدگی زانو نوعی پارگی مینیسک به نام پارگی هندل یا دسته سطلی است. پارگی دسته سطلی یک آسیب‌دیدگی جدی در زانو محسوب می‌شود و معمولاً برای درمان آن، بیمار باید تحت عمل جراحی قرار گیرد. علت خطرناک و جدی بودن این نوع پارگی در مینیسک زانو این است که یک پارگی بزرگ در مینیسک زانو ایجاد می‌شود که روی هم افتاده و در وسط مفصل زانو گیر می‌افتد. البته علت قفل‌شدگی زانو همیشه مربوط به پارگی دسته سطلی نیست. معمولاً در ورزشکاران مسن، بروز پارگی فلپ یا انواع دیگر پارگی‌های مینیسک اتفاق می‌افتد. تشخیص به موقع این نوع پارگی‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. بیشتر پارگی‌های دسته سطلی قابل‌ترمیم هستند. در صورت امکان نباید دسته سطلی پاره شده را از زانو خارج کرد. این پارگی‌ها که باعث قفل‌شدگی زانو می‌شوند بسیار بزرگ هستند. اگر قسمتی از آن قابل‌ترمیم نبوده و از زانو برداشته شد، تغییرات قابل‌ ملاحظه‌ای در زانو ایجاد می‌شود که باعث ابتلا به استئوآرتریت می‌شوند. این پارگی‌های دسته سطلی به عمل جراحی فوری نیاز ندارند اما یک وضعیت فوری هستند و اگر نمی‌توانید زانوهای خود را صاف کنید باید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 زانوی شما ناپایدار شده و صدای تق‌تق می‌دهد.

اگر شما در هنگام چرخاندن زانو یا زمانی که برای جلوگیری از برخورد با بازیکن روبرو بدنتان را می‌چرخانید، صدای بلندی از زانوی خود شنیدید یا آن را احساس کردید احتمالاً دچار پارگی رباط صلیبی قدامی شده‌اید. از علل دیگر صدای زانو، دررفتگی کشکک زانو است. اگر شما در زانوی خود صدایی شنیدید یا آن را احساس کردید احتمالاً زانوی شما دچار یک آسیب‌دیدگی جدی شده است. بیشتر آسیب‌دیدگی‌های رباط صلیبی قدامی و دررفتگی‌های کشکک زانو، آسیب‌دیدگی‌های غیر برخوردی هستند مثل یک حرکت شدید به طرفین برای فرار از دفاع مقابل.

یکی دیگر از دلایل بسیار شایع که باعث صدای زانو می‌شود، دررفتگی کشکک زانو است. این عارضه بسیار شایع‌تر از آن حدی است که مردم فکر می‌کنند. بسیاری از افراد در مورد پاره شدن رباط صلیبی قدامی مطالبی شنیده‌اند اما بیشتر آنها نسبت به دررفتگی کشکک زانو چیزی نمی‌دانند. بسیاری از دررفتگی‌های کشکک زانو خود به خود کاهش یافته و جا می‌افتند این بدان معنی است که پاتلا فقط به مدت یک یا دو ثانیه دچار دررفتگی می‌شود. بیماران مبتلا به دررفتگی کشکک زانو باید از زانوی خود به وسیله‌ام آر ای عکس‌برداری کنند تا متوجه آسیب‌دیدگی‌های احتمالی غضروف زانو در هنگام دررفتگی پاتلا بشوند. معمولاً برای ترمیم رباط‌های کشکک زانو که برای اولین بار دچار دررفتگی شده است نیاز به انجام عمل جراحی نیست.

 شما در هنگام تلاش برای صاف کردن زانوی خود احساس ضعف شدید دارید

ضعف در هنگام تلاش برای صاف کردن زانو که تا چند روز پس از آسیب‌دیدگی بهبود نیابد ممکن است به معنی آسیب‌دیدگی جدی زانو باشد. از علل شایع ضعف زانو می‌توان به دررفتگی کشکک زانو، پارگی‌های تاندون‌های کشکک زانو و پارگی‌های تاندون چهار سر ران اشاره کرد. آسیب‌دیدگی‌های تاندون پاتلا و تاندون چهار سر ران در جوانان یا در ورزش‌های دانشجویی به ندرت اتفاق می‌افتد اما در ورزش‌های فعال چندین مرتبه در سال این اتفاق می‌افتد. افراد سالخورده‌ای که آخر هفته‌ها ورزش می‌کنند و از این که زانوهای آنها پس از آسیب‌دیدگی‌های جدی هنوز ضعیف هست تعجب می‌کنند باید علت آن را عموماً در آسیب‌دیدگی‌های تاندون کشکک زانو و تاندون چهار سر ران خود جستجو کنند. اگر شما بیش از ۳۵ سال دارید و زانوی شما هنگام بازی تنیس یا بسکتبال صدا می‌دهد، احتمال این که دچار آسیب‌دیدگی در تاندون‌های کشکک زانو و چهار سر ران شده باشید وجود دارد. پس از بروز این نوع آسیب‌دیدگی‌ها، زانوی شما بسیار ناپایدار شده و قادر به تحمل وزن بدن نیست و خالی می‌کند. در این صورت، شما باید بلافاصله برای تعیین نوع آسیب‌دیدگی به پزشک مراجعه کرده و تحت معاینه قرار گیرید. برای ترمیم آسیب‌دیدگی‌های هر دو تاندون بزرگ و مهم کشکک زانو و چهار سر ران باید تحت عمل جراحی قرار بگیرید.

دررفتگی کشکک زانو غالباً برای ورزشکاران جوان اتفاق می‌افتد. بیشتر دررفتگی‌های زانو زمانی اتفاق می‌افتند که زانو خم شده، ورزشکار می‌چرخد و سپس روی یک پا ضربه وارد می‌شود. کشکک زانو معمولاً به جای اول خود بازمی‌گردد اما آسیب می‌بیند. هر احتمال دررفتگی کشکک زانو باید توسط پزشک ورزشی مورد ارزیابی و معاینه قرار گیرد زیرا این عارضه ممکن است باعث آسیب‌دیدگی غضروف یا رباط‌هایی شود که کشکک را در جای خود نگه می‌دارند.

 شما در راه رفتن به شدت مشکل دارید

این بدیهی به نظر می‌رسد اما اگر درد زانو مانع راه رفتن شده یا باعث لنگیدن شما در هنگام راه رفتن شود ممکن است علامت ابتلا به عارضه‌های مهم و جدی مانند آسیب‌دیدگی‌های استخوانی باشد.

البته، بسیاری از آسیب‌دیدگی‌های زانو باعث بروز درد در هنگام راه رفتن می‌شوند. برای افراد مبتلا به آسیب‌دیدگی‌های زانو، راه رفتن بسیار دشوار یا حتی غیرممکن می‌شود. معمولاً در این صورت شما برای خارج شدن از زمین بازی به کمک نیاز دارید یا باید از عصای زیر بغل استفاده کنید. افرادی که از عصای زیر بغل استفاده می‌کنند باید متوجه باشند که احتمالاً دچار آسیب‌دیدگی‌های جدی در زانو شده‌اند و باید تا زمان مراجعه به پزشک از عصا استفاده کنند. در بسیاری از این موارد و در صورتی که ورزشکار نتواند روی زانوهای خود بایستد باید بلافاصله از زانوی او به وسیله اشعه ایکس عکس گرفته شود تا احتمال بروز شکستگی رد شود.

آسیب‌دیدگی‌های زانو در بین ورزشکاران بسیار شایع است. بیشتر آسیب‌دیدگی‌های زانو، خفیف هستند و ورزشکار می‌تواند پس از مدت نسبتاً کوتاهی دوباره فعالیت‌های ورزشی خود را ادامه دهد. تشخیص به موقع خطرناک بودن یا شدید بودن آسیب‌دیدگی و اقدام درمانی به موقع تأثیر چشمگیری در به حداقل رساندن آسیب‌دیدگی‌های احتمالی در آینده دارد.

 زانوی شما دچار ناهنجاری و بدشکلی شدید شده است 

اگر متوجه شدید که زانوی شما به طور غیرعادی بیرون زده است احتمال دررفتگی یا شکستگی کشکک زانو وجود دارد.

اگر شما متوجه بدشکلی‌های استخوانی پس از آسیب‌دیدگی شدید باید بلافاصله از پزشک کمک بگیرید.

 زانوی شما حرکاتی بیش‌ازحد نرمال دارد 

اگر احساس می‌کنید که دامنه حرکتی زانوی شما بیش‌ازحد عادی آن است ممکن است قسمتی از آن دچار دررفتگی یا آسیب‌دیدگی شده باشد که به آن بی‌ثباتی یا ناپایداری مفصل گفته می‌شود. ممکن است شما احساس کنید که زانوی شما خالی می‌کند یا در هنگام راه رفتن، چرخاندن و ایستادن و تحمل وزن خم می‌شود.

احساس خالی کردن زانو ممکن است در هنگام انجام فعالیت‌های ساده روزمره یا پس از بازگشت به فعالیت‌های ورزشی پس از آسیب‌دیدگی‌های جزئی اتفاق بیفتد.

مرحله بعدی ناپایداری مفصل ممکن است شرایط زانو را پس از آسیب‌دیدگی بدتر کند. پارگی‌های رباط صلیبی قدامی و رباط جانبی داخلی و دررفتگی کشکک زانو ممکن است باعث ناپایداری و بی‌ثباتی زانو شوند.

صدهای هزار آسیب‌دیدگی ورزشی در سال رخ می‌دهد که از میان همه آنها، آسیب‌دیدگی زانو از همه شایع‌تر است.

بهترین برنامه برای شروع درمان، مراجعه به پزشک است. تا زمان مراجعه به پزشک باید از یک جوراب فشرده‌ساز یا زانوبند طبی لولا دار استفاده کنید.

این کار باعث افزایش راحتی شما و افزایش سطح حمایت از زانوی شما می‌شود. در صورتی که احساس می‌کنید در حال زمین خوردن هستید و ممکن است به دلیل ناپایداری زانو دچار آسیب‌دیدگی‌های مضاعف شوید باید از عصای زیر بغل استفاده کنید.

 شما نمی‌توانید وزن خود را روی زانو بیندازید

اگر ایستادن یا انداختن وزن روی زانوی آسیب‌دیده برای شما بسیار دردناک است قطعاً مشکل جدی و خطرناکی بروز کرده است.

ناتوانی در تحمل وزن روی زانو پس از آسیب‌دیدگی ممکن است به دلیل شکستگی، کوفتگی استخوانی، آسیب‌دیدگی غضروف یا پارگی رباط باشد. اقدامات درمانی اولیه شامل استفاده از عصای زیر بغل یا اسکوتر مخصوص برای برداشتن فشار از روی اندام آسیب‌دیده و به حداقل رساندن احتمال ابتلا به آسیب‌دیدگی‌های مضاعف در زانو می‌شود.

در این موارد شما باید به درخواست و سخنان بدن خود گوش دهید. ضرب‌المثل قدیمی "راه نروید تا درد نداشته باشید" در این مورد کاربرد ندارد و در اسرع وقت و حتی در همان روز آسیب‌دیدگی برای معاینه به یک متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

 زانوی شما از یک قسمت خاص دچار آسیب‌دیدگی شده است. 

آسیب‌دیدگی‌های جدی زانو ممکن است باعث بروز درد در یک جهت و محل خاص زانو شوند. افراد مبتلا به پارگی مینیسک معمولاً از درد در طول مفصل بیشتر از درد درون زانو شکایت دارند. پارگی‌های مینیسک میانی در داخل زانو اتفاق می‌افتند در حالی که پارگی مینیسک­های جانبی باعث بروز درد در طول قسمت بیرونی زانو می‌شوند. شکستگی‌های فشاری نیز معمولاً باعث بروز دردهای موضعی در استخوان محل شکستگی می‌شوند.

آرتروسکوپی زانو: مراحل، مزایا و عوارض