ضعف پا علائم کمبود کدام ویتامین است (کمبود ویتامین D و B)

ضعف پا ممکن است در درجات مختلفی دیده شده و به طور ناگهانی یا تدریجی ایجاد شود. بسیاری از افرد مبتلا به این عارضه، به هنگام راه رفتن یا ایستادن احساس خستگی عمومی می‌کنند که به دلیل عدم انجام فعالیت‌های سنگین می‌تواند آن‌ها را سردرگم کند. زمانی که ضعف عضلات پا همراه با درد ایجاد می‌شود می‌تواند مشکل ساز باشد. بسته به شرایط فرد، ممکن است درد حالت مبهم و خفیفی داشته و یا شدید باشد.

ضعف پا علت‌های مختلفی دارد و یکی از شایع‌ترین آن‌ها کمبود ویتامین D و در برخی موارد کمبود ویتامین B است. متخصصین نقش ویتامین دی را پررنگ‌تر از ویتامین‌ B برای ضعف پا می‌دانند. کمبود ویتامین B بیشر مربوط به گزگز و بی حسی عضلات مربوط است.

ضعف پا علائم کمبود کدام ویتامین است؟


ضعف پا به علت کمبود ویتامین دی و بی:

کمبود ویتامین دی و ضعف پا

کمبود ویتامین دی و ضعف پا

کمبود ویتامین دی می‌تواند باعث درد استخوان و ضعف عضلات پا شود. البته کمبود خفیف این ویتامین الزاماً علامتی ایجاد نخواهد کرد. ویتامین دی با نام ویتامین خورشید شناخته می‌شود چرا که در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید، در پوست بدن تولید می‌شود. این ویتامین را می‌توان از منابع لبنی نیز دریافت کرد ولی اصلی‌ترین منبع برای تأمین این ویتامین، غذاهای غنی شده با آن (مثل شیر و دیگر محصولات لبنی) خواهد بود. مقادیر قابل توجه این ویتامین به طور طبیعی فقط در چند غذا یافت می‌شود ازجمله روغن ماهی، روغن جگر ماهی و تخم مرغ.

چگونه کمبود ویتامین دی را تشخیص دهم؟

اگر در خطر کمبود ویتامین دی قرار دارید یک آزمایش خون ساده می‌تواند کمبود این ویتامین در شما را تأیید کند. این تست برای همه‌ی افراد توصیه نمی‌شود ولی به شکل رایج برای افردی که علائم کمبود ویتامین و یا عوامل خطر مربوط به آن را دارند انجام می‌شود.

آیا می‌توان کمبود ویتامین دی را درمان کرد؟

خوشبختانه کمبود ویتامین دی را می‌توان با مکمل‌های خوراکی مختلفی درمان کرد. از آن جایی که مقادیر زیادی ویتامین دی می‌توانند سمی باشند، مهم است که در مورد دوز مصرفی این ویتامین با پزشک خود مشورت کنید و از او در مورد بهترین مکمل برای درمان کمبود ویتامین دی راهنمایی بگیرید.

ضعف پا و کمبود ویتامین بی

ضعف پا و کمبود ویتامین بی

ویتامین ب ۱۲ برای بدن انسان ضروری است. این ویتامین برای عملکردهای مختلفی از جمله شکل گیری سلول‌ها، متابولیسم سلولی، فعالیت‌های عصبی، تولید DNA و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویتامین ب ۱۲ محلول در آب بوده و باید به عنوان بخشی ضروری در رژیم غذایی مورد توجه قرار بگیرد. کمبود ویتامین ب ۱۲ در بدن می‌تواند علائمی را ایجاد کند. این ویتامین برای فعالیت مغز و تولید گلبول‌های قرمز خون نیز ضروری است. کمبود ویتامین ب ۱۲ عارضه‌ای شایع است به خصوص در افراد گیاه خوار چرا که منابع اصلی این ویتامین در غذاهای حیوانی وجود دارند.

ضعف و خستگی پاها ازجمله علائم اصلی کمبود ویتامین ب ۱۲ هستند. این مشکل معمولاً به دلیل کمبود گلبول‌های قرمز خونی ایجاد می‌شود. کمبود گلبول‌های قرمز روند انتقال اکسیژن در بدن را با مشکل مواجه کرده و منجر به ضعف در پاها خواهد شد. همچنین ممکن است متوجه ناتوانی برای انجام کارهای روزمره‌ی خود شوید.

علت بروز کمبود ویتامین بی چیست؟

در زیر به ۴ علت اصلی کمبود ویتامین بی اشاره می‌کنیم:

  • عدم تعادل در رژیم غذایی: با وجود اینکه این مشکل شایع نیست ولی برخی از افراد به دلیل کمبود ویتامین ب ۱۲ در رژیم غذایی دچار کمبود آن می‌شوند. داشتن رژیم غذایی متعادل معمولاً می‌تواند مقادیر کافی این ویتامین را تأمین کند. ولی گیاه خواران و افرادی که رژیم غذایی نامناسب دارند در خطر بالایی برای ابتلا به این کمبود قرار می‌گیرند.
  • مصرف الکل: مصرف الکل می‌تواند برای بدن مضر باشد که یکی از مضرات آن کمبود ویتامین بی خواهد بود. الکل در کوتاه مدت کلیه‌های شما را وادار به دفع ویتامین بی کرده و اجازه‌ی استفاده از این ویتامین را به بدن نمی‌دهد درنتیجه این ویتامین در بدن هدر می‌رود.
  • بسیاری از داروها: برخی داروها می‌توانند در روند جذب ویتامین ب ۱۲ مشکل ایجاد کرده و منجر به کمبود آن شوند. متفورمین که یک داروی پر استفاده برای بیماران دیابتی است یکی از همین داروهاست. ازجمله مثال‌های دیگر می‌توان به نئومایسین، کلرامفنیکول، کلشیسین و برخی داروهای ضد تشنج اشاره کرد.

درمان کمبود ویتامین ب ۱۲

روش درمانی مورد استفاده به علت بروز کمبود ویتامین ب ۱۲ بستگی خواهد داشت. در بسیاری از موارد، تزریق ویتامین و یا استفاده از مکمل‌های خوراکی آن برای درمان عارضه کافی خواهد بود.

  • ممکن است پزشک تزریق دوز های بالای ویتامین ب ۱۲ به شکل هیدروکسوکوبالامین را برای شما تجویز کند که به صورت یک روز در میان و به مدت ۲ هفته و یا تا زمان برطرف شدن علائم انجام خواهد شد.
  • در صورتی که کمبود ویتامین منشأ غذایی داشته باشد، استفاده‌ی روزانه از مکمل و یا انجام تزریقات با فواصل ۶ ماهه یا کمتر برای شما توصیه خواهد شد. همچنین توصیه می‌شود با مراجعه به متخصص تغذیه، میزان دریافت ویتامین ب ۱۲ از رژیم غذایی خود را افزایش دهید. ازجمله منابع غذایی ویتامین ب ۱۲ می‌توان به گوشت، ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی اشاره کرد.
  • در مواردی که کمبود ویتامین به رژیم غذایی فرد ربطی نداشته باشد، معمولاً انجام تزریقات ویتامین ب ۱۲ هر ۳ ماه یک بار و یا بیشتر ضروری خواهد بود.
  • افرادی که علائم درگیر کننده‌ی دستگاه عصبی مثل سوزن سوزن شدن اندام‌ها را دارند ممکن است به متخصص بیماری‌های خون ارجاع داده شوند تا کمبود این ویتامین به صورت تخصصی مورد درمان قرار گیرد. ممکن است لازم باشد تا این افراد تزریقات ویتامین را هر دو ماه یک بار و یا بیشتر انجام دهند.
  • تزریقات ویتامین ب ۱۲ معمولاً عوارض جانبی ایجاد نخواهد کرد و تنها ناراحتی موجود در اثر ورود سوزن به پوست خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتماس