درمان گیاهی زانو درد: رفع درد و التهاب زانو با روغن و داروی گیاهی

زانو یکی از پرکاربردترین مفاصل بدن ما است که با انجام کارهای روزمره، فشار زیادی را متحمل می‌شوند. ما به دائماً می‌پریم، راه می‌رویم، اجسام را بلند می‌کنیم و روی دو زانو می‌نشینیم که می‌تواند منجر به التهاب شود. این امر باعث ایجاد دردی می‌شود که در این مفاصل مهم احساس می‌کنیم.

برای خلاص شدن از درد زانو، اولین فکری به سراغ ما می‌آید، استفاده از داروهای مسکن معمولی است، اما تأثیر آن‌ها موقتی است و فقط در مقادیر مشخصی قابل‌استفاده هستند. درصورتی‌که بسیاری از داروهای گیاهی و روغن‌های طبیعی نه‌تنها التهاب در مفاصل دردناک را تسکین می‌دهند بلکه باعث از بین رفتن درد نیز می‌شوند. این گیاهان دارویی می‌توانند درمان‌های طبیعی باشند که به دنبال آن هستید.

قبل از استفاده از هرگونه گیاه دارویی برای درمان زانو درد حتماً با پزشک مشورت کنید.

درمان گیاهی زانو درد


زنجبیل 

درمان زانو درد با زنجبیل

از گذشته تا به امروز زنجبیل برای افرادی که التهاب مزمن و درد دارند توصیه می‌شود. این ریشه‌ی خوراکی، خود می‌تواند به‌عنوان افزودنی به وعده‌های غذایی اضافه شود یا در مکمل‌ها مصرف شود.

وقتی این خوراکی در بدن هضم می‌شود، مواد شیمیایی موجود در زنجبیل به گروه قدرتمندی از ترکیبات ضدالتهابی بنام گینگرول تبدیل می‌شوند. ترکیبات دارویی فعال موجود در زنجبیل، مواد فیتوشیمیایی هستند که به آن‌ها گینگرول (gingerols) و شوگاول (shogoal) معروف هستند.

زنجبیل را می‌توان به چندین شکل، برای طعم دادن به غذا و کاهش برخی از دردهای بخصوص استفاده کرد، می‌توان آن را به‌صورت تازه، پودر زنجبیل، زنجبیل شکری (آب‌نبات زنجبیلی) و آب زنجبیل مصرف کرد. (برای تهیه آب زنجبیل، یک قطعه از زنجبیل تازه را روی یک دستمال ضخیم خردکنید؛ سپس دستمال را دور تکه‌های خردشده جمع کرده و به شکل یک بقچه درآورید و آن را بالای یک کاسه فشار دهید تا آب آن به آرامی خارج شود.) برای اینکه همیشه زنجبیل را در برنامه غذایی خود داشته باشید، می‌توانید:

  • زنجبیل پوست‌کنده، تازه یا پودر شده را به مخلوط و اسموتی میوه، سبزیجات و شیک‌ها اضافه کنید
  • پودر زنجبیل یا آب زنجبیل را به آب گوجه‌فرنگی یا سوپ، لیموناد و چای داغ یا آیس تی اضافه کنید
  • از زنجبیل تازه یا پودر شده در سبزیجات سرخ شده، ادویه کاری‌ها و مواد مرینت گوشتی استفاده کنید (ابتدا مقادیر کمی استفاده کنید و سپس مطابق با سلیقه تنظیم کنید)
  • زنجبیل شکری خردشده را به غلات صبحانه، سالادهای میوه و مخلوط‌های میوه و آجیل اضافه کنید یا در دستتان بگیرید و بخورید.
  • از پودر زنجبیل برای تهیه چای گیاهی استفاده کنید.

اسانس و روغن زنجبیل را می‌توان در یک روغن پایه رقیق کرد و از آن برای ماساژ موضعی استفاده کرد که از التهاب، تورم، خشکی و درد مفاصل می‌کاهد.

زردچوبه به‌عنوان یک ماده‌ی تسکین‌دهنده‌ی درد 

زردچوبه به‌عنوان یک ماده‌ی تسکین‌دهنده‌ی درد

کورکومین، یک ترکیب فعال در زردچوبه است، به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی که می‌تواند باعث بهبودی شود شناخته شده است. مطالعات نشان داده‌اند که زردچوبه همانند زنجبیل ممکن است در بعضی موارد توانایی کاهش دردی برابر با مصرف داروهای نسخه و بدون نسخه را داشته باشد. در مطالعات بالینی، به نظر می‌رسد تأثیر ضدالتهابی زردچوبه به بهبود آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی)، التهابات بعد از عمل، بیماری کرون، کولیت اولسراتیو، سندرم روده تحریک‌پذیر و زخم معده کمک می‌کند.

یکی از مطالعاتی که در مورد آرتریت روماتوئید صورت گرفت، نشان داد که اگرچه زردچوبه و زنجبیل، هر دو موارد بروز و شدت درد را کاهش می‌دهند، زردچوبه حتی قدرت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی بیشتری نسبت به زنجبیل دارد.

زردچوبه یک ریشه‌ی خوراکی است که به‌صورت تازه در بازارهای تخصصی و به‌عنوان یک ادویه خشک و پودر شده در بیشتر فروشگاه‌های مواد غذایی معمولی در دسترس است. این ادویه در بیشتر مخلوط‌های پودر کاری نیز موجود است. خود پودر زردچوبه، طعمی خاک گونه و تلخ دارد. ریشه تازه‌ی زردچوبه دارای طعمی ملایم‌تر است. در زیر چند روش برای ترکیب زردچوبه در وعده‌های غذایی روزانه ارائه‌شده است.

  • برای تهیه یک نوشیدنی زردچوبه، ¼ قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را با ۲ قاشق غذاخوری آب‌لیمو مخلوط کنید و با ۱ فنجان آب ولرم رقیق کنید.
  • به دلخواه خود می‌توانید با کمی عسل یا شکر شیرین کنید. همچنین می‌توانید قبل از پخت و پز، یک یا دو پنس پودر زردچوبه را به برنج، سالاد کلم یا تخم‌مرغ هم زده یا املت اضافه کنید.
  • یک قاشق چای‌خوری یا بیشتر زردچوبه تازه (ریز خردشده یا رنده شده) را به اسموتی ها و آب میوه یا سبزیجات، انواع خوراک کاری، خوراک‌های تخم‌مرغ، سوپ‌های سبزیجات (گل کلم، هویج، سیب‌زمینی، نخود خردشده) و مواد مریند برای مرغ اضافه کنید.
  • زردچوبه همچنین با سایر ادویه‌ها مانند زنجبیل، دارچین، سیر، فلفل سیاه، زیره و سرکه ترکیب خوبی دارد. ترکیبات این چاشنی‌ها را می‌توانید به آب مرغ یا سبزیجات اضافه کنید تا با آن سوپ گرمی را تهیه کنید، یا زردچوبه و زنجبیل را با آب داغ، شیر و عسل ترکیب کنید تا یک چای آرامش‌بخش درست کنید.

آلوئه ورا 

آلوئه ورا یکی از گیاهان متداول در داروهای گیاهی جایگزین است. این گیاه به اشکال مختلف، مانند قرص، پودر، ژل و به صورت یک برگ قابل تهیه است.

آلوئه ورا که برای خواص درمانی که دارد معروف است، برای درمان آسیب‌های پوستی مانند آفتاب‌سوختگی، بسیار محبوب است، البته می‌تواند به درد مفاصل نیز کمک کند. مزایای ممکن آن شامل موارد زیر است:

  • خاصیت ضدالتهابی دارد.
  • اثرات منفی را که معمولاً مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) برای درد و ورم مفاصل بر روی دستگاه گوارش می‌گذارد، در پی ندارد.
  • کاربرد موضعی دارد: می‌توانید ژل را مستقیماً روی پوست بمالید.
  • داروی خوراکی است: ازنظر برخی از محققان و کارشناسان، مصرف آلوئه به‌صورت خوراکی ممکن است به تسکین درد آرتروز کمک کند.

بابونه

این گیاه به دلیل کمک به آرامش برای خواب شناخته شده است، اما به دلیل خواص آرام بخشی که دارد، می‌توان از آن برای تسکین درد نیز استفاده کرد. روغن بابونه تاثیری در کاهش التهاب نیز دارد. کافی است محلول روغن بابونه را روی ناحیه آسیب‌دیده ماساژ دهید تا تسکین یابد.

اسطوخودوس 

درمان زانو درد با اسطوخودوس

این روغن در صدها محصول مختلف از صابون‌های حمام گرفته تا خوشبوکننده هوا یافت می‌شود. عطر این گیاه آرامش‌بخش است و البته روغن آن نیز دارای خاصیت تسکین‌دهنده است که باعث می‌شود استعمال مستقیم آن بر روی بدن بسیار پرخاصیت باشد. این گیاه مانند یک داروی ضدالتهاب عمل می‌کند، بنابراین برای از بین بردن منبع درد، یعنی پاسخ خودکار بدن نسبت به آسیب، مفید می‌باشد. همچنین هر عضله‌ای را که ممکن است دچار انقباض شدید و فشردگی شده باشد، آرام می‌کند، زیرا این گیاه همانند یک داروی ضد تشنج نیز عمل می‌کند. اثر آرامش‌بخش آن که به خاطر عطر و بوی آن شناخته‌شده است، حتی ممکن است درد شما را کاهش دهد.

روغن نعنا 

درمان زانو درد با روغن نعنا

از گذشته‌های دور تا به امروز، از نعناع برای تسکین معده درد استفاده‌شده است. این گیاه حاوی منتول است که دارای یک خاصیت ضد درد برای تسکین درد (بعد از استفاده موضعی) نیز است. این روغن خاصیت ضد اسپاسم دارد که می‌تواند به شل شدن عضلاتی که به خاطر درد منقبض‌شده‌اند، کمک کند. می‌توانید این روغن را مستقیم بر روی پوست محل بروز درد بمالید و احساس خنکی که دارد، یک حالت تسکین دهندگی را ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد این روغن هنگامی‌که با روغن‌های گیاهی دیگر مخلوط می‌گردد، همان خواص مفید خود را نشان می‌دهد. همیشه ۱-۲ قطره روغن را با یک روغن پایه مخلوط کنید تا از آلرژی پوستی جلوگیری کنید زیرا روغن نعناع بسیار غلیظ است.

ریحان 

درمان زانو درد با ریحان

گیاه ریحان حاوی طیف گسترده‌ای از ترکیبات درمانی بالقوه است. عصاره‌ی روغن آن حاوی ۱٫۸ سینئول است که دارای اثرات ضدالتهابی است. ریحان همچنین حاوی لینالول است، ترکیبی که به نظر می‌رسد تورم را کاهش می‌دهد.

ریحان همچنین ممکن است میزان ورم و اِدِم (انباشته شدن مایعات که با التهاب ارتباط دارد) را پایین بیاورد و خطر آسیب غضروفی را کمتر کند.

اکالیپتوس 

درمان زانو درد با اکالیپتوس

ثابت شده است که چندین ترکیب در گیاه اکالیپتوس وجود دارد که التهاب، تورم و درد را کاهش می‌دهد.

اسانس اکالیپتوس از برگ‌های درخت اکالیپتوس به دست می‌آید که در استرالیا و برخی دیگر از مناطق جهان رشد می‌کند. در طول تاریخ، افراد بومی استرالیا از اکالیپتوس به عنوان یک درمان همه‌منظوره از جمله یک درمان طبیعی برای درد مفاصل استفاده می‌کردند.

این اسانس حاوی خواص ضدالتهابی، ضد اسپاسم و ضدعفونی‌کننده است که از درد عضلات و مفاصل به طرز قابل‌توجهی تسکین می‌دهد. همچنین دارای خاصیت خنک‌کننده و طراوت‌بخش است که در کاهش استرس و خستگی ذهنی مؤثر است.

مطالعه‌ای بر روی افرادی که تحت عمل جراحی تعویض کامل مفصل زانو قرار گرفته بودند، انجام شد. افرادی که اسانس اکالیپتوس را در مدت‌زمان ۳۰ دقیقه به مدت ۳ روز پشت سر هم استنشاق کردند، شاهد کاهش درد و همچنین پایین آمدن فشارخون بوده‌اند.

کندر

درمان زانو درد با کندر

در طول زمان، بسیاری از کارشناسان و طبیبان سنتی از گیاه کندر برای درمان طیف گسترده‌ای از مشکلات سلامتی ازجمله درد مزمن و التهاب استفاده کرده‌اند. کندر حاوی اسیدهای بوسولیک است که خاصیت ضدالتهابی و ضد درد دارند. این اسیدها همچنین ممکن است به کاهش پاسخ‌های خود ایمنی و جلوگیری از آسیب غضروف کمک کنند.

مرزنجوش

درمان زانو درد با مرزنجوش

مرزنجوش، یک گیاه دیگر بومی ناحیه‌ی مدیترانه است که صدها سال است که از آن برای تسکین اسپاسم، رگ به رگ شدگی‌ها، تورم و خشکی در مفاصل و ماهیچه‌ها استفاده می‌شود.

از مزایای سلامتی موجود در روغن ضروری مرزنجوش می‌توان به ضد درد، ضد اسپاسم و ضد باکتریایی بودن آن اشاره کرد که برای کاهش التهاب و درد در عضلات تحت فشار تأثیر دارد. روغن این گیاه نیز یک ماده آرامش‌بخش است که به کاهش استرس کمک می‌کند. برای تسکین سریع درد، این روغن را بعد از رقیق کردن آن با یک روغن پایه، در مناطق آسیب دیده بمالید.

نحوه‌ی استفاده از اسانس‌های روغنی برای زانو درد


نحوه‌ی استفاده از اسانس‌های روغنی برای زانو درد

اسانس‌های روغنی معمولاً به‌صورت رقیق‌شده در یک روغن پایه، استنشاق یا بر روی پوست مالیده می‌شوند. در اینجا چند روش دیگر برای بهره‌گیری از مزایای درمانی اسانس‌های روغنی برای التهاب مفاصل و درد وجود دارد:

  • چند قطره از آن را درون آب داغ ریخته و بخار آن را استنشاق کنید.
  • از یک دستگاه دیفیوزر (پخش کننده در هوا) استفاده کنید که ذرات معطر را در فضا آزاد می‌کند.
  • روغن‌ها را در نمک‌های حمام مخلوط کرده یا مستقیماً در وان آب گرم بریزید.
  • این اسانس‌ها را در روغن‌های پایه رقیق کنید و مخلوط آن را به مفاصل دردناک یا خشک‌شده ماساژ دهید.
  • قبل از قرار دادن بانداژ یا هرگونه پوششی بر روی زخم، چند قطره از این روغن‌ها را به آن اضافه کنید.

روغن‌های پایه برای استفاده با اسانس‌های روغنی برای کاهش درد مفاصل 


اسانس‌های روغنی را باید قبل از استفاده بر روی پوست، با روغن پایه مخلوط کرد. روغن‌های پایه برای رقیق کردن اسانس‌های روغنی و کمک به “انتقال” آن‌ها به پوست استفاده می‌شود. ژل‌های آلوئه ورا و لوسیون بدن بدون سوزش نیز بعضاً به‌عنوان حامل یا روغن پایه استفاده می‌شوند.

روغن‌های پایه، روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل یا روغن آووکادو هستند که از دانه‌ها، مغزها یا پوست یک گیاه گرفته شده‌اند. اگرچه بعضی از آن‌ها بی‌بو هستند، اما اکثر روغن‌های پایه دارای بوی شیرین و معطر ملایمی هستند. برخلاف اسانس‌های روغنی، آن‌ها تبخیر نمی‌شوند.

برخی از روغن‌های پایه عبارت‌اند از:

  • روغن نارگیل
  • روغن زیتون
  • روغن جوجوبا
  • روغن هسته‌ی انگور
  • روغن بادام
  • روغن آرگان

روغن‌های ماساژ برای درد مفاصل 


روغن‌های ماساژ و بدن، از ترکیب اسانس‌های روغنی با یک یا چند روغن پایه ساخته می‌شوند. هنگام تهیه روغن ماساژ، کارشناسان و متخصصان در این زمینه، نسبت‌های رقیق‌کنندگی زیر را توصیه می‌کند:

  • برای نوزادان و خردسالان – ۰٫۵ تا ۱ درصد رقیق بودن = ۳ تا ۶ قطره اسانس روغنی در ۱ اونس (حدود ۳ گرم) روغن پایه
  • برای بزرگ‌سالان – ۵/۲٪ رقیق بودن = ۱۵ قطره اسانس روغنی در ۱ اونس (۳ گرم) روغن پایه
  • برای درمان درد یا آسیب در عضلات – ۵ تا ۱۰٪ رقیق بودن = ۳۰ تا ۶۰ قطره اسانس روغنی در ۱ اونس روغن پایه.
  • هنگام مخلوط کردن محلول‌های رقیق با قدرت بالاتر، احتیاط لازم را به‌کارگیرید. اسانس‌های روغنی بسیار قوی هستند و در صورت استفاده نادرست ممکن است باعث تحریک پوست شوند.

استعمال منظم این روغن‌ها از طریق ماساژ، اثربخش‌ترین روش برای تسکین درد مفاصل و التهاب است.

مقالات اخیر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتماس