درد پاشنه پا در حین راه رفتن و ایستادن از چیست؟ (درمان سریع)

درد پاشنه پا می‌تواند به دلایل متنوعی ایجاد شود. یکی از این دلایل می‌تواند قرار گرفتن پا بر روی سطوح سخت یا تحمل ضربه‌های قوی به پاشنه باشد. علاوه بر این، استفاده بیش از حد از پا، مانند قرار گرفتن در معرض فشارهای مکرر و آسیب‌های مرتبط با استفاده بیش از حد از پا، می‌تواند منجر به درد پاشنه شود. به عنوان مثال، التهاب کف پا یا خار پاشنه نیز می‌تواند عامل درد پاشنه باشد. عوامل ساختاری پا، مانند قوس پا بسیار بالا یا بسیار پایین، نیز می‌توانند باعث درد پاشنه شوند. همچنین، در برخی موارد، درد پاشنه ممکن است به علائم و بیماری‌های دیگری مانند آرتریت، عفونت، صدمه، مشکلات عصبی، پوزخندی یا اختلالات سیستم ایمنی نیز مرتبط باشد. به هر حال، دلیل اصلی مراجعه به پزشک در صورت درد پاشنه، دریافت یک برنامه درمانی مناسب است که به شما کمک می‌کند درد را بهبود بخشید. براساس علائم شما، پزشک شما روشی را توصیه خواهد کرد که به کاهش درد و پیشگیری از تشدید وضعیت کمک کند.

اگر درد شما حتی زمانی که راه نمی‌روید یا نمی‌ایستید یا با وجود مراقبت از خود مانند استراحت و یخ، بیش از چند هفته طول می‌کشد، برای درمان درد پاشنه باید به متخصص پا و مچ پا مراجعه کنید. با این حال، در صورت داشتن درد شدید یا تورم، ناتوانی در خم کردن پای خود به پایین، یا تب، گزگز یا بی حسی همراه با علائم، درمان پاشنه پا ممکن است اورژانسی باشد. در صورت وجود هر یک از این شرایط، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی و یا برای رزرو نوبت در کلینیک توانبخشی امید با شماره تلفن های ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰ و ۰۲۱۲۲۷۸۰۷۰۲ تماس حاصل فرمایید.

علل شایع درد پاشنه


علل درد پاشنه پا عمدتاً به استفاده ی بیش از حد پا، مانند دویدن روی سطح سخت یا پوشیدن کفش های نامناسب مربوط می شود. سایر دردهای پاشنه به شرایط پزشکی مربوط میشود. برخی از شایع ترین علل درد پاشنه عبارتند از:

  • التهاب نیام کف پایی (فاشیای پلنتار): این وضعیت زمانی رخ می دهد که یک بافت همبند ضخیم که از پشت پاشنه پا تا انگشتان پا کشیده می شود، ملتهب می شود. شما در ابتدا در قسمت انتهایی پاشنه ی خود احساس درد می کنید، اگرچه گاهی اوقات این درد تا قوس پا کشیده می شود.
  • تاندونیت آشیل: تاندون آشیل عضلات ساق پا را به استخوان پاشنه پا متصل می کند. اگر تحریک شود، در پشت مچ پا، نزدیک به پاشنه پا احساس درد و سفتی خواهید داشت. در صورت عدم درمان، تاندونیت آشیل می تواند بدتر شود و حتی منجر به پارگی تاندون شود.
  • بورسیت: بورس ها، کیسه های پر از مایعی هستند که به مفاصل شما کمک می کنند تا نرم تر عمل کنند. بورس نزدیک مفصل پاشنه ی شما می تواند ملتهب شود و در نتیجه در پشت پاشنه ی شما، درد ایجاد شود. همچنین ممکن است متوجه یک تورم در پشت پاشنه خود شوید.
  • خار پاشنه پا: خارهای استخوانی روی پاشنه (که به آن خار پاشنه نیز می گویند) برآمدگی های استخوانی هستند که در پشت یا پایین پاشنه شما ایجاد می شوند و می توانند بسیار دردناک باشند.
  • آپوفیزیت کالکانئال یا سیور (التهاب صفحه ی رشد): کودکان بین 9 تا 12 سال که در ورزش های زیادی شرکت می کنند که پریدن هم دارد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به درد پاشنه پا به دلیل این وضعیت هستند که زمانی رخ می دهد که صفحه رشد در پشت پاشنه تحریک می شود.
  • شکستگی ها: استخوان پاشنه شما ممکن است زمانی که محکم روی پاشنه پا فرود بیایید، بشکند.

علائم


در مورد درد پاشنه پا، در صورت مشاهده موارد زیر باید فوراً به پزشک مراجعه کنید:

علائم درد پاشنه پا

  • درد شدید و غیر قابل تحمل
  • تورم شدید
  • ناتوانی در خم کردن پا یا بلند شدن روی انگشتان پا
  • مشکل در راه رفتن معمولی
  • درد پاشنه همراه با تب و بی حسی
  • درد شدید پاشنه بعد از آسیب دیدگی
  • زخم‌هایی که به‌درستی بهبود نمی‌یابند

علاوه بر این، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید، اگر:

  • هنگامی که راه نمی روید یا نمی ایستید، درد ادامه می یابد.
  • درد پاشنه پا حتی پس از استراحت کامل و درمان خانگی بیش از چند روز ادامه دارد.

درمان ها


پزشک شما با بررسی پا و بررسی سوابق پزشکی شما، تشخیصی در مورد درد پاشنه پا می‌گذارد. او ممکن است از اشعه ایکس یا روش‌های تصویربرداری دیگر برای تشخیص نوع درد پاشنه استفاده کند. اغلب در مواردی که درد پاشنه پا وجود دارد، این ممکن است ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت یا آرتریت باشد. با توجه به علائم شما، پزشک شما ممکن است انواع درمان‌های مختلف را پیشنهاد کند، که شامل موارد زیر است:

درمان درد پاشنه پا

استراحت و ریکاوری

استراحت کردن همیشه برای درد مفید است. گاهی اوقات، همین استراحت کافی است و بدن شما نیاز به آن دارد، به ویژه در مورد درد پاشنه پا. زیرا بسیاری از این دردها ممکن است ناشی از استفاده بیش از حد از پا یا فعالیت زیاد باشد. در حالی که اختصاص زمان به استراحت و بازیابی بسیار مهم است، به یاد داشته باشید که برخی حرکات کششی و تمرینات نرمشی را نیز در برنامه خود گنجانید. این به شما کمک می‌کند عضلات را تقویت کرده و به کاهش درد کمک می‌کند.

یوگا، شنا در استخر و ماساژهای ملایم همگی راه‌های خوبی برای استراحت هستند و در عین حال نباید اجازه ‌دهید ماهیچه‌ها آتروفی شوند.

پاهای خود را سرد کنید و از داروهای ضد التهابی استفاده کنید

برای کنترل التهاب در پاهایتان، بهترین راه سر کردن پاهایتان هست. تلاش کنید روزانه چند بار و به مدت 20 دقیقه، پاشنه پا که منجر به درد شما می‌شود را سرد کنید. برای مثال، هنگامی که قهوه صبح خود را می‌نوشید یا در شب بستنی می‌خورید، این کار را انجام دهید. اگرچه ممکن است به نظر کاری سخت و زحمت‌بر بیاید، سعی کنید آن را به لذتی تبدیل کنید که به آن مشتاق هستید. همچنین، می‌توانید از داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن، آسپرین یا سایر داروهای ضد التهاب استفاده کنید تا به کنترل التهاب کمک کنید.

اگر ترجیح می دهید از یک محصول طبیعی برای التهاب استفاده کنید، میخک، مکمل های روغن ماهی یا زردچوبه را امتحان کنید تا به تسکین درد شما کمک کند.

محل پاشنه ی پا نرم باشد 

درد پاشنه ممکن است به دلیل عدم حمایت کافی از پاهای شما رخ دهد. اگر این مشکل وجود دارد، شما به سطح نرم اضافی نیاز دارید. می‌توانید با خرید یک جفت کفش جدید که دارای کفی نرم و بالشتکی است، این نیاز را برطرف کنید. همچنین، می‌توانید پدهای پاشنه پا، کفی‌های بدون نسخه یا کفی‌های سفارشی با بالشتک کمی در پاشنه خریداری کنید. از این محصولات در کفش‌های ورزشی یا کفش‌های روزمره خود استفاده کنید.

همچنین باید از پوشیدن کفش هایی که بالشتک چندانی ندارند، مانند دمپایی های ارزان قیمت یا کفش های پاشنه بلند اجتناب کنید. به خصوص باید کفش‌هایی بپوشید که در تلاش برای بهبودی از درد پاشنه، حمایت لازم را به شما بدهد.

استفاده از آتل شب

در صورت تمایل به امتحان روش‌های دیگر، می‌توانید از آتل شب در زمان خواب استفاده کنید. این آتل به آرامی پای شما را در موقعیت مناسب نگه می‌دارد و به شما کمک می‌کند در طول شب، پاهایتان در وضعیت صحیح قرار بگیرند.

آتل برای درد پاشنه پا

درد پاشنه معمولاً صبح‌ها ناراحت‌کننده‌تر است، اما اگر از اسپلینت شبانه استفاده می‌کنید، باید کمتر احساس ناراحتی کنید. اسپلینت به کشش ملایم پای شما در طول شب کمک می کند و عضلات شما را در موقعیت مناسب نگه می دارد.

درمان با امواج شوک خارج بدنی (ESWT) 

یکی از روش‌های محبوب برای درمان درد پاشنه، درمان با استفاده از امواج شوک خارج بدنی (ESWT) است. این روش غیرتهاجمی و غیرجراحی شامل استفاده از یک دستگاه خاص است که امواج شوک را به ناحیه مورد نظر در پاشنه پا ارسال می‌کند. این امواج شوک، مکانیسم‌های ترمیمی طبیعی بدن را برای بهبود فعال می‌کنند. همچنین، آنها می‌توانند اعصاب انتقال درد را تحریک کرده و حساسیت آنها را کاهش دهند. این روش در مطب برای بیمارانی که به التهاب نیام کف پا و تاندونیت آشیل رنج می‌برند، موثر است.

امواج برای درد پاشنه پا

جراحی

اگر درد پاشنه پا به درمان غیرجراحی پاسخ ندهد، یا اگر درد پس از چند هفته کاهش نیابد، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که تحت یک درمان جراحی قرار بگیرید تا فشار عصب را کاهش دهید، خار پاشنه را بردارید، یا تاندون ملتهب را درمان کنید. اگر درد ناشی از یک بیماری زمینه‌ای باشد، متخصص پا با پزشک شما مشورت می‌کند تا درمان کامل و مؤثری را ارائه دهد.

برای جلوگیری از درد پاشنه و پا چه کاری می توانم انجام دهم؟


برای جلوگیری از بروز یا تشدید درد پاشنه، چندین روش وجود دارد که می‌توانید انجام دهید. این تدابیر عبارتند از:

1. نگه داشتن وزن بدن مناسب: حفظ وزن سالم و مناسب می‌تواند فشار و استرس بر پاها را کاهش داده و درد پاشنه را کاهش دهد.

2. استفاده از کفش مناسب: انتخاب کفش‌هایی با پشتیبانی مناسب برای پاها، به خصوص در ناحیه پاشنه، می‌تواند فشار و نیروی غیرطبیعی روی پاها را کاهش داده و درد را کاهش دهد.

3. استراحت پاها: در صورت امکان، به پاهای خود استراحت دهید و زمان کافی برای بهبود بخشیدن به بافت‌های پا اختصاص دهید. استفاده از وسایلی مانند پهلوی پا، بالشتک پا و بالشتک پاشنه می‌تواند به استراحت بهتر پاها کمک کند.

4. گرم کردن قبل از فعالیت: قبل از شروع هر فعالیت یا تمرین ورزشی، بدن خود را با گرم کردن ملایم آماده کنید. این می‌تواند عضلات و بافت‌های پا را آماده فعالیت کند و از بروز درد پاشنه جلوگیری کند.

توصیه می‌شود قبل از اتخاذ هر تدبیر درمانی، با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید تا براساس شرایط و وضعیت شما، راهکارهای مناسبتری به شما توصیه شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Call Now Buttonتلفن نوبت دهی کلینیک