تاثیر یائسگی بر روابط زناشویی

معمولاً افراد با پشت سر گذاشتن سال های فعال زندگی امیدوارند که در دوران فراغت بتوانند روزهای خوشی را پشت سر بگذارند اما این موضوع برای بسیاری از خانم ها صدق نمی کند زیرا خانم ها دائماً درگیر مشکلاتی هستند که تمامی ندارد و تازه با پا گذاشتن به سنین یائسگی، مشکل زناشویی بیشتری به سراغ آن ها می آید.

کاهش هورمون استروژن متعاقب یائسگی می تواند سبب بروز تغییراتی در تمایل و عملکرد جنسی یک زن شود. زنان در این دوره و پس از ان ممکن است متوجه شوند که براحتی برانگیخته نمی شوند. و احتمالا به لمس و فشار کمتر حساس هستند. در نتیجه این عوامل سبب بروز کاهش در تمایل جنسی می شوند. در روش HRT (که به عنوان روش درمان هورمونی یائسگی(هورمون درمانی یائسگی) و روش جایگزینی استروژن نیز شناخته می‌شود از هورمون‌های زنانه (استروژن و پروژسترون) برای درمان علائم شایع یائسگی و پیری و درمان سرد مزاجی زنان در یائسگی استفاده می‌شود. پزشکان ممکن است این روش را در طول یائسگی یا پس از آن توصیه کنند.

از طرف دیگر کاهش سطح استروژن سبب کاهش خونرسانی به واژن می شود. و کاهش خونرسانی به واژن به نوبه خود روی لغزندگی اندام تاثیر منفی می گذارد و خشکی زیاد واژن مانع از کسب رابطه جنسی خوشایند می شود.

کاهش سطح استروژن تنها علت مطرح شده برای کاهش تمایل جنسی زنان یائسه نیست؛ عوامل متعدد دیگری نیز وجود دارند که می توانند اشتیاق یک زن برای رابطه زناشوئی را در این دوره و پس از ان تحت تاثیر قرار دهند.از جمله

مشکلات کنترل مثانه

اختلالات خواب

افسردگی یا اضطراب

استرس

داروها

بیماریها و مشکلات طبی

بیش از ۴۰ درصد از بانوان در سن یائسگی و پس از آن از مشکلات واژن پس از یائسگی (آتروفی واژن) یا پیری واژن رنج می‌برند. دیواره‌های واژن به مرور زمان نازک‌تر می‌شود و خاصیت ارتجاعی طبیعی و خون‌رسانی آن کاهش می‌یابد. در اثر خشک و باریک شدن غشاء مخاطی محافظ واژن خاصیت لغزندگی واژن کاهش می‌یابد. به هم خوردن تعادل طبیعی اسیدیته (pH) محیط داخلی، به شدت عملکرد و سلامت واژن را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

آیا یائسگی سبب کاهش تمایل جنسی در همه زنان می شود؟

خیر. حتی برخی از زنان در دوران بعد از یائسگی افزایش تمایل جنسی را گزارش کرده اند. این موضوع احتمالا به دلیل از بین رفتن ترس از بارداری و کاهش اضطراب وابسته به ان می باشد. همچنین بسیاری از زنان در دوران بعد از یائسگی مسئولیت های خیلی کمتری در خصوص بچه ها و امور مربوط به انها دارند لذا این امر سبب می شود با آرامش و آسودگی بیشتری به عشق و همسر خود پرداخته و از روابط جنسی خود لذت ببرند.

سوالات متداول

در دوران یائسگی برای درمان خشکی واژن چکار می توان کرد؟

خشکی واژن در طول این دوره توسط مواد لغزنده کننده محلول در اب نظیر ژل K-Y  و یا Astroglide قابل درمان است . از لغزنده کننده های غیر محلول در اب استفاده نکنید چون هم در کسانیکه از کاندوم استفاده می کنند سبب تخریب لاتکس کاندوم می شود و هم محیط مناسبی برای رشد میکرب ها فراهم می کند بخصوص در افرادیکه بدلایل مختلف مثل شیمی درمانی سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

در طول دوره یائسگی و بعد از ان چگونه می توان تمایل جنسی را بهبود بخشید؟

حقیقت این است که داروهای خیلی خوبی برای درمان و بهبود مشکلات جنسی زنان یائسه وجود ندارد. جایگزینی استروژن روش معروفی است اما بررسی ها در خصوص اثربخشی این روش نتایج گیج کننده ای را نشان می دهند. هر چند صحبت در خصوص مسائل جنسی سخت است اما روش مشاوره انفرادی یا با زوج یا در قالب گروه برای این افراد و تاثیر یائسگی بر روابط زناشویی و روابط جنسی می تواند بسیار موثر باشد.

تاثیر یائسگی بر روابط زناشویی

گرگرفتگی و خشکی واژن ممکن است مورد علاقه بسیاری از افراد نباشد. اما بسیاری از زنان می توانند حتی در این دوران بسیار جذاب باشند و عزت نفس خود را حفظ کرده و مهارت های ارتباطی‌شان را افزایش دهند. در برخی از روابط نشان داده شده که رضایت جنسی حتی با افزایش سن نیز وجود داشته است.

در این متن به راهکارهایی اشاره می کنیم که افزایش لذت جنسی را در دوران مذکور برایتان به همراه خواهد داشت :

– خیال بافی کردن

خیال پردازی میتواند بر میل جنسی موثر باشد. مغز شما بسیار قدرتمند است، پس اجازه دهید افکارتان آزادانه به خیال پردازی ذهنی بپردازد. اگر شما به نوع خاصی از رابطه جنسی علاقه مند هستید بدون خجالت می توانید در مورد آن بیاندیشید و خیال پردازی کنید. سعی کنید خیال پردازی خود را افزایش بدهید؛ زیرا اینگونه قدرت جنسیتان افزایش می یابد.

– استفاده از روغن

استفاده از روغن و روان کننده واژن باعث می شود رابطه جنسی شما لذت بخش تر و هیجان انگیزتر شود. این ایده ای برای بهتر کردن مقاربت شما و ایجاد ماساژی دل انگیز است. به علت کاهش استروژن شما خشکی واژن را تجربه می کنید. استفاده از روغن می تواند این مشکل را کاهش دهد.

– خواندن داستان های عاشقانه

هنگام خواندن داستان های عاشقانه شما حوادث و اتفاقات را در ذهن خود تجسم می کنید و هنگامی که شما خطوط داستانی را با شریک زندگیتان بخوانید مکالمات عاشقانه و صمیمی بینتان به وجود خواهد آمد.

خلق و خو، الگوی خواب، استرس و میل جنسی به مصرف غذا وابسته است

– ورزش کگل

از طریق این ورزش کگل می توانید ماهیچه های کف لگن خود را سفت کرده و خطر ابتلا به بی اختیاری ادرار را کاهش دهید. همچنین با انجام این ورزش درد واژن در زمان برقراری رابطه جنسی را در خود کاهش می دهید. تحقیقات نشان داده انجام این ورزش با اوج لذت جنسی (ارگاسم) و رضایت جنسی همراه است.

– چمباتمه

نه تنها چمباتمه از عضلات کف لگن شما محافظت می کند بلکه مکملی برای حرکت Kegels به حساب می آید. این اصلا غیر معمول نیست که با انجام دادن حرکات ورزشی خاص می توان میل جنسی را در این دوران و یائسگی زودرس افزایش داد. هنگام انجام حرکات ورزشی اندروفین در بدنتان آزاد شده، گردش خون و انرژی شما افزایش پیدا می کند.

– رژیم غذایی مقوی

نیازی نیست تغییرات غذایی عجیبی داشته باشید بلکه تغییرات جزئی می تواند بسیار در میل جنسی شما موثر باشد. زیرا خلق و خو، الگوی خواب، استرس و میل جنسی شما به مصرف غذایتان وابسته است. برخی غذاها و سبزیجاتی که میل جنسی را افزایش می دهند، عبارت اند از: زغال اخته، کاکائو، نارگیل، آووکادو، عسل و جنسینگ.

– گسترش دیدتان

رابطه جنسی چیزی فراتر از برقراری فیزیکی با همسرتان است. برای برقراری رابطه بهتر با همسرتان شما نیازمند گسترش تجربیاتتان هستید که در نهایت به صمیمیت واقعی خواهید رسید. در دوران یائسگی به دلیل نازک شدن دیواره های واژن ممکن است همسرتان در حین رابطه جنسی احساس ناراحتی بکند. شما با صحبت کردن با همسرتان و گاهی برخی متخصصان می توانید راهی برای بهتر و متنوع کردن رابطه جنسیتان بیابید و از رابطه جنسیتان لذت ببرید.

– از بین بردن فشار و ناراحتی روحی

اگر شما در مورد رابطه جنسی، رسیدن به اوج لذت جنسی و پاسخ ها دچار نگرانی باشید؛ این نگرانی شما مستقیما به اتاق خوابتان منتقل می شود. بنابراین برای تغییر در رابطه جنسی باید نگرانی ها را کنار گذاشته و خلق و خویتان را تغییر دهید. راههایی برای تقویت میل جنسی وجود دارد، مانند: معاشقه با همسر و تماشای فیلم های رمانتیک می تواند به شما کمک کند.

دلایل گرگرفتگی


 علت گرگرفتگی در زنان دقیقاً مشخص نیست، اما به احتمال زیاد تغییرات هورمونی بدن موجب گرگرفتگی می‌شود. گرگرفتگی برای برخی بانوان مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند یا فقط اندکی آزارشان می‌دهد. حال آن که علائم عده‌ای دیگر چنان شدید است که زندگی‌شان مختل می‌شود.

درمان یائسگی

شاید خوشحال شوید اگر بدانید با برخی روش های طبیعی می توان تا حدی علائم یائسگی در زنان را تخفیف داد و این دوران را راحت تر از سرگذراند.

۱) عطر درمانی، یعنی استفاده از حس بویایی برای تسکین علائم عاطفی یا بدنی نشان داده شده که استفاده از برخی روغن های معطر به صورت عطر، ماساژ، یا برای تنفس مؤثر است. به عنوان مثال، از روغن های زیر جهت این علائم و نشانه ها می توانید استفاده کنید: گرگرفتگی: روغن گل سرخ یا نعنا؛ خستگی: اکلیل کوهی؛ کاهش میل جنسی: هل، خشکی واژن: روغن بهار نارنج یا شمعدانی؛ بی اختیاری در ادرار: اوکالیپتوس؛ فشار عاطفی: استوقدوس یا یاس رازقی؛ و برای آرامش عمومی: پماد لیمو، گل سرخ، یا سرو.

۲) تنفس عمیق و توجه به تنفس یک عصب مهم بدن عصب واگ را که نقش آرامش بخش دارد، فعال می کند. همین آرامش به افت فشار خون و سرعت ضربان قلب، نبض و تنفس و نیز کاستن از اضطراب و تنش عمومی بدن کمک می کند.

۳) رژیم غذایی، مهم ترین ابزاری است که می توان به کمک آن به خانم یائسه کمک کرد. در بخش هایی از هند، چین و آفریقا زنان اصلاً چیزی به نام گرگرفتگی را نمی شناسند. در کشورهایی که مردم بیشتر از غذاهای گیاهی، سرشار از رشته های غذایی و کم چربی استفاده می کنند، یائسگی با حوادث کمتری همراه است اینگونه غذاها همچنین شامل گیاهان برک دار سبز، اسید های چرب مثل روغن دانه بزرک یا نوعی علف هرز به نام گل مغربی (که دارای ویژگی های استروژن هستند). همچنین مصرف کافئین (قهوه)، قند فرآوری شده (خالص)، آرد یا غلات فرآوری شده، نمک، الکل، فرآورده های لبنی، غذاهای ادویه دار، رنگ های مصنوعی خوراکی، طعم های مختلف، نگه دارنده های غذاها، یا نیکوتین در این فرهنگ ها چندان مرسوم نیست.

۴) آموزش پیرامون فرآیند یائسگی نخستین دیوار دفاعی در برابر علائم این دوران است. در گذشته هاله ای از رمز و راز زنان یائسه را فراگرفته بود و اغلب آن را تجربه ای ناخوشایند و مقدمه ای برای مردن تصور می کردند. در نسل های گذشته، امید به زندگی کمتر بود و همگان یائسگی را جزء رازهای مگو می پنداشتند، حال آن که یائسگی یک بخش طبیعی و عادی از زندگی است. هر چه این هاله های کاذب و پرده های خوف انگیز در اطراف آن را در هم بدریم، بهتر می توانیم آن را در کنترل و اختیار خویش بگیریم.

۵) ورزش به کاهش یا حتی از بین رفتن علائم زنان یائسه و نیز پوکی استخوان کمک می کند یوگا و ورزش هایی که مصرف اکسیژن در آنها بالاست، مفیدند سعی کنید هفته ای لااقل سه بار به مدت ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید.

۶) گیاهان دارویی بخشی از داروهای طبیعت اند. داروهای گیاهی ویژگی های بسیار متفاوتی دارند و برخی از آنها دارای ویژگی های فیتو استروژن (استروژن های گیاهی) هستند. مثلاً در علائم زیر می توانید از گیاهان دارویی زیر استفاده کنید: گرگرفتگی و عرق شبانه شبدر قرمز یا تمشک؛ کاهش میل جنسی عشقه؛ خشکی واژن یا پوست ریواس زرد، بابونه گاوی، یا برگ تمشک سیاه و کرم کالندولا؛ بی اختیاری ادرار سیر، قره قاط، نخل اره ای؛ تعادل هورمونی رازیانه، ریشه شیرین بیان، کرم سیب زمینی وحشی؛ و فشار عاطفی علف سنت جان یا هوفا ریقون، کاوا ، کنگر.

۷) فیتو استروژن ها در گیاهان وجود دارند و گیرنده های استروژنی را فعال می کنند. سه نوع استروژن طبیعی در گیاهان وجود دارند:

لاکتون های اسید رزورسیکلیک، که در برنج، ذرت، جو و گندم یافت می شود و حاوی بتااسترادیول هستند؛ استروژن استروئیدال که در برنج، خرما و شیرین بیان یافت می شود و شباهت زیادی با استرون و استرادیولی دارند که در بدن تولید می شوند؛ و فنولیک ها که شامل گروه های گوناگون و حاوی ایزوفلاوون ها هستند. این مواد در یائسگی می توانند از شدت علائم ناشی از کمبود استروژن بکاهند و بیشترین مقدار آنها در شبدرقرمز، تخم بزرگ و سویا وجود دارد. منابع دیگر عبارتند از لوبیا، عدس، لوبیا چشم بلبلی، و برخی دیگر از علف های خودرو.

۸) نگرش مثبت بیشترین نقش را در این دوران ایفا می کند. ما همانیم که می اندیشیم، و نگرش مثبت کمک می کند که با علائم بیماری مبارزه کنیم. اگر تغییر را بپذیریم (هر تغییری)، آن را راحت تر از سر می گذرانیم.

۹) فعالیت جنسی کمک می کند که اعضا و کارکرد های مرتبط با فعالیت های جنسی و جنسیت به خوبی و به نحو درستی به کار خویش ادامه دهند.

۱۰) سیگار میتواند موجب یائسگی زودرس گردد و تحلیل رفتن واژن در سیگاری ها بیشتر مشهود است.

۱۱) استفاده از ویتامین ها، املاح و برخی افزودنی های غذایی کمک بزرگی برای بدن در تحمل و تخفیف علائم است. اینگونه افزودنی ها، از جمله آنزیم های گوارشی، غذاهای سبز و اسید های آمینه به غدد فوق کلیه کمک می کند که بتواند علائم عاطفی را تخفیف داده دستگاه ایمنی بدن را در بهترین حالت کارکردی خویش نگاه دارند. برخی ویتامین ها را در این جا ذکر می کنیم. گرگرفتگی: ویتامین E (به خاطر داشته باشید که در آلفا توکوفرول بهتر از ویتامین E شیمیایی است.) لسیتین، ویتامین C، بیوفلاوینوئیدها. در برخی مطالعات معلوم شده که ۱۲۰۰ میلی گرم از بیوفلاوینوئیدها و ویتامین C می توانند گرگرفتگی را کاهش داده، حتی آن را از میان ببرند؛ کاهش میل جنسی: ویتامین B کمپلکس و اکتاکنزال؛ خشکی واژن: روغن گل پامچال؛ بی اختیاری ادراری: ویتامین C، کلسیم، منیزیم، ال گلیسین، ال کارنتین، روغن گل پامچال؛ فشار عاطفی: Bکمپلکس، B۱۲، ملاتونین، فنیل آلانین، ال تیروزین، روی، ال آرژینین، سیلیکا، پتاسیم، کروم و گرده گل درخت باس؛ تعادل هورمونی ویتامین Bکمپلکس، منگنز،ونیاسین.

۱۲) تجسم فعال و خودهیپنوتیسم: در واقع میل به بهبودی را با پیوند دادن بین ذهن و بدن به کار می گیرند. تجسم فعال با استفاده از تصاویر مثبت موجب بروز هیجانات و عواطف مثبتی می شود که در نهایت به احساسات جسمی و بدنی منجر می شوند. یک مثال خوب آن است که اگر تصاویر ترسناکی را در خیال خویش مجسم کنید و واقعاً وحشت زده شوید، مو بر اندامتان راست خواهد شد. تجسم فعال در واقع چنین کار می کند، با این تفاوت که از تصاویر مثبت و حاکی از دگرگونی های مثبت در بدن استفاده می کند. تجسم فعال، صبح ها و شب ها قبل از رفتن به بستر به مدت ۶ هفته معمولاً در رفع و تخفیف علائم بسیار موثر است. از آنجا که انسان ها از لحاظ روحی و جسمی متفاوتند، در هر کس یکی از این روش ها احتمالاً موثرتر از سایرین است. لذا هر خانمی می تواند یکی از این روش ها را برای خویش برگزیند و بدان عمل کند. بدین ترتیب یائسگی در واقع دوران قدرت، کمال عقلی و دانش زن خواهد شد.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان) 

فهرست
Call Now Buttonتماس